DAG 55: Ma 26 Dec ’16 Sydney 2de kerstdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 55: Ma 26 Dec ’16 Sydney 2de kerstdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 55: Ma 26 Dec ’16 Sydney 2de kerstdag

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

26 December 2016 | Australië, Sydney

Wakker worden, douchen, korte broek, blouse en slippers aan en op naar de supermarkt die al vanaf 7.00 uur open is. Deze keer zit ik toch echt op een perfecte plek in de stad! De supermarkt schuin tegenover mij, de bushalte op 50 meter afstand en het treinstation zal iets van 250 meter lopen zijn. Eenmaal terug heb ik in ieder geval een beter ontbijt als gisteren en allerlei ander eten en drinken op voorraad. Zonnecrème smeren, pet op, spullen in mijn tas en op naar de bushalte en wie weet komt de bus van 9.00 uur nog langsrijden.

Voordat ik verder vertel hebben jullie je vast en zeker al afgevraagd waar mijn reisverslagen of mijn appjes blijven. Eigenlijk is het heel simpel, want in Sydney kan je de gratis wifi op de meeste plekken wel vergeten. Als ik dan al ergens kom waar wel gratis wifi is, is het bij mij dag en bij jullie nacht. Om jullie nu wakker te gaan appen lijkt mij dus niet zo verstandig.
Voor zover ik het nu in kan schatten is gratis wifi hier dus nog minder aanwezig als in Nieuw-Zeeland. Zelfs bij de McDonalds in de straat van mijn hotel hebben ze geen wifi. Uiteraard kan ik voor 4 dollar per uur op bepaalde plekken wel wifi-tegoed kopen, maar dat weiger ik principieel. Op de eerste plaats heb ik geen 60 minuten wifi nodig, op de 2de plaats heb ik geen zin om met mijn tablet naar een ‘internet-tentje’ heen te lopen en tot slot besteed ik deze dagen mijn tijd toch liever anders. Daar komt bij dat het kerstmis en kerstvakantie is. Bijna iedereen is druk met allerlei kerst-verplichtingen, dus jullie hebben toch geen tijd om mijn reisverslagen te lezen :-).
Ik ga in ieder geval nog informeren bij Vodafone hoe het zit met een drie maanden abonnement. In principe heb ik maar weinig belminuten nodig, maar veel data voor internet. Wellicht kan ik op die manier toch betaalbaar gebruik maken van het internet en misschien kan ik zelfs met mijn tablet via mijn Smartphone online komen? Afijn, jullie merken het vanzelf wel :-).

Met de ‘Sydney Explorer’ ga ik naar het Centraal Station alwaar ik overstap naar de ‘Bondi Explorer’. Dit is echt perfect geregeld zeg! Dwars door de stad naar de buitenwijken van Sydney en bushaltes vlakbij de baaien, havens en stranden van de stad. Wat een prachtige stad is dit toch! Vandaag moet ik het echter wel wat rustiger aan doen dan gepland, want mijn voet is nog steeds een ‘zeurpiet’. Tijdens de route herken ik veel van wat ik destijds ook gezien heb en ik kom zelfs langs het hotel waar we in 2008 waren. Mooi om te ervaren dat ik nog zoveel herkenningspunten heb, terwijl het toch alweer acht jaar geleden is.

Bij Bondi Beach is het ondanks het vroege tijdstip al megadruk op het strand. Hoezo kerstmis? Ik zie nauwelijks vrije parkeerplaatsen en zo te zien is er flink bijgebouwd in de wijk in de afgelopen jaren. Jeetje mina, mij lijkt het helemaal niets om zo op en aan elkaar te liggen. Maar ja, je kan dan wel via social media laten zien dat je op 2de kerstdag op ‘Bondi Beach’ lag :-) ha haha. Zelf heb ik totaal niet het gevoel dat het kerstmis is met deze temperaturen. En geloof het of niet, maar ‘Bondi Beach’ kan mij ‘de boom in’ :-). Ik blijf mooi bovenin de bus zitten, ik moet er niet aan denken om mij tussen die mensenmassa te begeven aan het strand of aan de boulevard. Daar kan ik altijd later nog een keer naar toe met de trein of als ik een auto of camper heb geregeld.

Het is echt al warm op de vroege ochtend en zonder mijn pet zou ik hier echt niet de hele dag in de zon kunnen zitten of lopen. Mijn neus en koppie zijn tijdens het reizen al een aantal keren ‘verveld’. Ondanks dat ik mij met factor 50 insmeer ben ik alsnog niet veilig voor de zon. De mevrouw in de winkel vertelde mij dat dat komt omdat de ozonlaag hier dunner is als bij ons, dat wist ik eerlijk gezegd niet eens. Dus het advies is: vooral veel blijven insmeren en de pet vooral ophouden.
Bij de volgende halte stap ik uit en loop ik naar ‘Rose Bay’. Tja, wonderbaarlijk mooi als je zo woont, wat een huizen en wat een uitzicht zeg! Daar blijf ik een tijdje zitten en genieten, hier moet ik zeer zeker ook met de ferry nog naar toe. Dan kan ik helemaal prachtige foto’s maken. De volgende bus brengt mij naar Double Bay en dat is al net zo mooi als de Rosebay. Hoeveel rijke mensen wonen hier wel niet zeg? Wat een huizen en wat een boten liggen hier! Zou dat grotendeels gefinancierd zijn met geld van de banken of het zogenaamde ‘zwarte’ of ‘witgewassen’ geld? Ik kom in ieder geval ogen te kort en kan hier uren zitten kijken en genieten van al het verkeer op het water. Dit is wel heel wat anders dan die paar pondjes en bootjes op het IJ in Amsterdam :-).

Met de volgende bus ga ik weer de stad in en het is natuurlijk ‘boxing day’. De dag waarop je voor grote kortingen allerlei spullen aan kan schaffen. Het wemelt van de mensen en uiteraard staat het weer rijen dik voor de deuren van de wereldbekende merken als Gucci, Prada, Louis Vuitton en noem ze allemaal maar op. Eén klant de winkel uit, één klant de winkel weer in.
Ik zou echter een tas van 2000 voor 1100 dollar alsnog belachelijk duur vinden ha haha. Maar ja, er is toch altijd een groep mensen die de behoefte heeft om zich op deze manier te profileren of veel waarde hechten aan dit soort spullen. Ik denk altijd maar: ‘de hardst lachende persoon is in dit geval de eigenaar zelf’. Wat zullen op hun producten enorme marges zitten en zou van een product echt maar één exemplaar bestaan? En zou echt alles handgemaakt zijn?

Ik blijf in ieder geval mooi in de bus zitten en laat me naar Darling Harbour brengen. Een mooie, maar kleine haven met shopping-mall, een aantal attracties, musea en rondom terrasjes en restaurantjes. Voor mij de meest perfecte plek om lekker en betaalbaar uit eten te gaan en een biertje te drinken.
Daarna loop ik er wat rond en aansluitend terug naar de bus en ga ik naar ‘Circular Quay’, de ferryterminal van Sydney met uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge. Vandaar vertrekken de cruiseschepen en de ferry’s naar allerlei plaatsen aan een van de baaien en daar is het extra leuk om mensen te kijken. Eigenlijk is de ferry dienst hetzelfde principe als hoe het in Amsterdam met de pondjes gaat, alleen zijn hier veel meer ferry’s en meer bestemmingen.

Vanuit daar ga ik aan het begin van de avond terug naar mijn hotel. Douchen, omkleden en het uitgaansleven in. Het voordeel van alleen op vakantie gaan is dat je altijd kan doen en laten waar je zelf zin in hebt en je hebt nooit discussies of woorden met een ander. Ik ben nu negen weken aan het rondreizen en ik heb al regelmatig ruziënde mensen of stelletjes gezien of beter gezegd gehoord. Nu zit er, ik denk, een Italiaans stelletje bij mij in de bus en dat gaat me toch tekeer tegen elkaar. Hallo, je bent met vakantie in een van de mooiste steden van de wereld, wat valt er dan toch te ruziën? Dat zijn van die momenten dat ik denk: ‘Pffiieeww, daar heb ik gelukkig niets meer mee van doen :-)’. Hoe vaak kwam het statistisch gezien ook al weer voor dat een vakantie de reden is van ‘einde relatie’? Nou ja, hoe dan ook, ze ruziën maar lekker door.

Ik loop de Oxford Street omhoog en ben benieuwd of ik nog wat terug herken. Het leuke is dat, net als in Amsterdam, veel kroegen/clubs vlakbij elkaar zitten. Als het ergens minder leuk is of de muziek spreekt mij minder aan, dan loop ik gewoon door naar de volgende kroeg. Sowieso ben ik natuurlijk meer een ‘kroegtijger’ als een club liefhebber.
Ik loop eerst de straat maar eens op en af, maar eigenlijk ben ik veel te vroeg en is het nog vrij rustig. Een aantal kroegen/clubs herken ik meteen terug, maar anderen totaal niet. Bij sommige hoor ik al muziek dat ik denk: ‘dat is een andere generatie, dus die kroeg/club kan ik overslaan’. Ik begin gewoon bij de kroeg op de hoek, waar ik de meest leuke herinneringen aan heb :-).

De barman heeft nu nog tijd genoeg en hij pakt er een infoboekje/plattegrond voor mij bij. Hij vertelt mij dat een aantal kroegen of clubs failliet zijn gegaan, maar grotendeels weer heropend met een nieuwe look en een andere eigenaar. Tja, dan valt er voor mij ook weinig te herkennen. Daarnaast zijn er ook nieuwe bijgekomen, maar die zitten in een andere wijk en daarvoor moet je een taxi nemen. Dat doe ik sowieso niet zo snel, eerst maar eens kijken hoe het hier vanavond is.

Daarmee kom je bij de laatste leuke reden van het alleen met vakantie gaan. Mensen spreken je namelijk toch sneller aan. Als je met zijn tweeën zit te kletsen, dan komt iemand daar niet zomaar tussen. Wat dat betreft is er hier weinig veranderd en is de sfeer nog altijd zo open, relaxed en gezellig als ik me kan herinneren uit 2008. Als je er zelf voor open staat dan kan je snel met andere mensen in gesprek komen en leer je mensen uit allerlei werelddelen kennen. Natuurlijk komen de meesten uit Sydney of Australië zelf, maar ook uit Nieuw-Zeeland, veel uit Europa, maar ook uit de USA, Mexico of uit een van de Aziatische landen. Het allerleukste vind ik nog steeds dat iedereen overal vandaan komt en je soms totaal niet verwacht dat iemand bv. in de USA woont.

Wat ik wel ‘gek’ blijf vinden is dat ze mij, met mijn inmiddels wat bruiner koppie, nog blond grijzer haar en blauwe ogen, aan Zweden of Denemarken koppelen. Ik kan dat zelf niet zo goed plaatsen, maar er zal wel een reden voor zijn dat ze dat zeggen. Een zei zelfs een ‘stoere Viking’ ha haha.
In ieder geval was het zo gezellig dat ik niet eens verder ben gekomen dan deze ene kroeg ha haha. Dat is dus meteen de beste reden om morgenavond weer terug te komen :-).

  • 29 December 2016 - 15:45

    Cor:

    Hoi Raymond, Wat een mooie beelden weer zo vanuit de havens en baaien. En wat een enorme hoogbouw zeg ! Je hebt je stap stad wel weer gevonden zo te lezen dat wordt de komende dagen flink stappen en gezellige avonden beleven. Aan gesprek partners geen gebrek begrijp ik en als Wicky de Viking ben je natuurlijk zo populair en pas maar op, voor je het weet ben je ook zo'n ruziënd stelletje ;)- haha.
    Leuk hoor om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. De dollars vliegen er vast ook doorheen, jou kennende gaat er wel een lekker biertje op en als het gezellig is blijft meneer nog wel even plakken. Ik gun het je van harte man en zorg maar dat je met een berg belevenissen terug komt dan kun je daar heel lang met veel plezier op terug kijken. Nog twee dagen en dan is het bij jou al nieuwjaar rond deze tijd. Mooi dat je een internet abonnement hebt kunnen afsluiten dan kan ik je in ieder geval een Nieuwjaars boodschap zenden via app. Veel plezier met alle uitstapjes en we spreken elkaar gauw. grtz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 118026

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: