DAG 58: Do 29 Dec ’16 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 58: Do 29 Dec ’16 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 58: Do 29 Dec ’16 Sydney

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

29 December 2016 | Australië, Sydney

‘Goodmorning world’ daar ben ik weer :-). Wat ben ik blij dat ik in dit hotel op deze plek en in deze kamer zit. Het hotel is zogezegd een ‘vierkant blok’ met kamers aan de kant van de weg en kamers aan de binnenkant, tussen de kamers is een lange gang. Mijn kamer zit dus aan de binnenkant van het hotel en grenst aan een kleine patio. Ik kan dus s ’nachts met mijn raam open slapen en met de airco op standje laag blijft het heerlijk koel. Ik weet dat het ‘tussen mijn oren zit’, maar ik vind het gewoon niet prettig om de hele nacht alle ramen ‘potdicht’ te hebben. Al helemaal niet met een airconditioning aan en als het zoals vannacht 25 graden blijft. Zou ik in een kamer aan de kant van de weg slapen, dan zou ik iets minder vast slapen denk ik :-).
Ondanks dat het vandaag 37 graden gaat worden ga ik toch de stad in, want ik moet gewoon nieuwe schoenen en een paar korte broeken hebben. Dus met de metrotrein naar centraal station, een paar honderd meter lopen en snel het verkoelende winkelcentrum in. Ik loop naar binnen en YES, ik kom meteen een Vodafone kiosk tegen. Maar helaas, zonder mijn paspoort kan ik geen abonnement afsluiten en die heb ik natuurlijk niet bij me. De jongen die mij helpt is zo slim om mij te vragen of ik geen foto van mijn paspoort op mijn Smartphone heb staan. En inderdaad voor ‘noodgevallen’ heb ik die inderdaad op mijn Smartphone gezet. Binnen 15 minuten heb ik een 3*28 dagen abonnement geregeld :-).

Per 28 dagen heb ik 2GB data (en ik krijg 1GB extra als ik voor 31-12 een abonnement afsluit), 50 internationale sms’jes en onbeperkt lokaal bellen. De data is natuurlijk het belangrijkste, maar ik heb echt geen idee hoeveel ik verbruik. Mocht blijken dat 2GB toch niet voldoende is, kan ik dat na de eerste 28 dagen verhogen. Daarnaast was het een goed besluit om, voordat ik op reis ben gegaan, een nieuwe Smartphone te kopen. Ik kan mijn Galaxy S7 Edge namelijk gebruiken als mijn eigen ‘mobiele hotspot’. Hij laat mij, ondanks dat alles in het Nederlands is, zien hoe ik dat in moet stellen, aan mijn tablet koppelen en beveiligen. Hij is echt supervriendelijk, want hij schrijft het ook nog eens voor mij op. Aangezien mijn tablet ook nieuw is, moet die optie volgens hem ook op mijn tablet zitten. En hij heeft gelijk, want s ’avonds kan ik jullie weer ‘bestoken’ met mijn apps, reisverhalen en foto’s. Terwijl ik anders minimaal 4 dollar per uur of 15 dollar per 24 uur zou moeten betalen, betaal ik nu voor 28 dagen maar 30 dollar (€ 21,76). Mijn dag is nu al geslaagd!

In hetzelfde winkelcentrum vind ik even later een schoenenwinkel en ik wil goede wandelschoenen hebben. Hij adviseert mij om ‘Sketchers’ te kopen, in Australië een bekend en populair merk. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar de schoenen zijn vederlicht, hebben een dempende voetzool en zitten echt heerlijk. Het zijn niet de goedkoopste schoenen in vergelijking met andere merken, maar er zit 20% korting op. Dat is echter zo ‘gek’ bedrag dat hij het af wil ronden naar 100 dollar (€70,22). Helemaal perfect en daar hoef ik niet eens over na te denken. Ik heb ze gekocht en uiteraard meteen aan gedaan! Wat een verschil met mijn ‘nette’ schoenen die een stuk zwaarder zijn. Even later nog twee korte broeken erbij gekocht en klaar is kees :-). Nog wat rondgelopen, rondgekeken, geluncht en wat kan je op zo warme dag als vandaag beter doen als aan het water gaan zitten?

Dus op naar de ferryterminal en daar besluit ik om het nog aangenamer voor mijzelf te maken. Ik ga mooi een twee uur durende harbour-cruise maken en voorop de ferry staan/zitten. Ondanks de hoge temperaturen is het helaas bewolkt en daardoor hangt er een benauwd atmosfeertje. Maar door de snelheid waarmee we varen is het toch aangenaam vertoeven op de ferry. Eenmaal terug ga ik weer bij hetzelfde restaurantje wat eten, want dat was echt prima.

Daarna loop ik naar de informatiestand van oudejaarsnacht en uiteraard de happening rondom het vuurwerk. Ik heb even zitten twijfelen of ik zo ‘gek’ zal zijn om met een boot mee te gaan, maar toch maar niet. De boot vaart om 18.30 uur het water op en is rond 1 uur s ’nachts terug en uiteraard is dat inclusief drank en diner. Deze boot is de goedkoopste optie die ik gevonden heb en dan betaal je 550 dollar, omgerekend bijna 400 euro.
Voor mij is oudejaarsavond en het vuurwerk hét hoogtepunt van mijn verblijf in Sydney, maar zoveel geld voor 20 minuten vuurwerk vind ik toch te gek voor woorden. Dus ik laat me adviseren wat een andere goede mogelijkheid is. De allerbeste plek is bij Mrs. Macquaries Point. Dat is maar 2,1 km en 30 minuten lopen van mijn hotel, maar daar worden de mensen bij binnenkomst wel geteld. Bij een bepaald aantal mensen gaan de hekken dicht en laten ze niemand meer binnen, tenzij dat er iemand weggaat. Zij denkt dat ik daar op zijn laatst om 18.00 uur binnen moet zijn, daarna is de kans erg klein dat je er nog in komt.
Ze adviseert om muziek, iets te eten en te lezen mee te nemen en dan is zes uur wachten wel te overbruggen. Als het eenmaal 24.00 uur is, is dat de zes uur wachten meer dan waard. Op het terrein zelf kan je drinken en evt. alcohol kopen en er staan ook ‘mobiele restaurantjes’. Je mag namelijk niet je eigen drinken mee naar binnen nemen vanwege de veiligheid. Vloeistoffen kunnen ze immers niet controleren en vandaar dat ze dat verbieden. Ik weet genoeg en denk dat ik dat maar ga doen, want waar ik ook heen ga het zal overal superdruk zijn. Ze verwachten dat er 1,5 miljoen mensen op een van de dertien plekken rondom de haven staan te kijken en daar komen de mensen die hier wonen en wel uitzicht op de haven hebben nog eens bij.

Daarna terug naar het hotel alwaar ik toch even moet ‘puzzelen’ om mijn tablet en mijn Smartphone aan elkaar te koppelen, maar zoals jullie gemerkt hebben is dat gelukt. De rest van de avond gaat vervolgens op om eindelijk weer eens van mij te laten horen vanuit Australië en iedereen ‘lastig te vallen’ met mijn apps en foto’s. Mails zijn er ook genoeg, maar ik heb geen zin om vanavond overal op te reageren, want ik wil ook nog een filmpje kijken. En daar laat ik het bij voor vandaag :-).

  • 30 December 2016 - 12:51

    Cor:

    Hoi Raymond, weer drie mooie verhalen, hoewel de benen wel zorgen baren!
    Niet teveel gorseren hoor daar krijg he spijt van!
    Stdney heeft zat te bieden zo te lezen, maar wat een temperaturen zeg! Ik zie je al voor me met een bezweet hoofd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 117985

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: