DAG 59: Vr 30 Dec ’16 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 59: Vr 30 Dec ’16 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 59: Vr 30 Dec ’16 Sydney

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

30 December 2016 | Australië, Sydney

Ondanks de warmte en het geluid van de airconditioning kan ik toch goed slapen. Doordat deze in de muur is gebouwd, ongeveer 20 cm boven de vloer en aan de kant van de badkamer, is dat met het slapen toch aangenaam. De airconditioning ‘blaast’ namelijk de koude lucht naar de deur van de hotelkamer en komt zogezegd dan pas terug de kamer in.
De warmte brengt mij wel aan het twijfelen rondom het vervolg van mijn reis door Australië. Ik vraag mij namelijk af of ik, met temperaturen van 30 graden of meer, in een camper kan en wil slapen. Vanaf maandag gaat de temperatuur weliswaar terug naar 24 graden, zoals het eigenlijk hoort te zijn, maar de hitte kan altijd terugkomen. Tot nu toe heb ik nog niets geregeld, dus ik kan nog steeds de keuze maken om deels met een auto te reizen en voor de nachten een camping of motel te zoeken. Zeker nu ik onderweg bijna altijd en overal ook mobiel een camping of motel kan boeken is het helemaal gemakkelijk. Hoe dan ook, er valt nog genoeg uit te zoeken de komende dagen.

Mijn ‘idioot’ functionerende lijf wil helaas nog steeds niet meewerken. Het blijft gek dat ik van de ene op de andere dag opeens dit soort klachten krijg en dan alleen aan mijn linkervoet, terwijl ze toch alle twee hetzelfde aantal kilometers gelopen hebben. Doordat het een voet is word ik meteen zo beperkt, was het maar een andere plek. Dus deze ochtend gebruik ik dan maar om met mijn nieuwe abonnement en mijn eigen mobiele hotspot :-) over het www-net te surfen.

Ik bekijk alvast wat locaties uit de reisgids en vergelijk de prijzen. Ik doe dat met verschillende websites zoals hotels.com, Expedia, Trivago en de Australische website wotif.com. Er zit altijd prijsverschil in dezelfde hotelkamers op de verschillende websites. De site van het hotel zelf is meestal duurder dan de genoemde sites. Het is dus zeker de moeite waard om de tijd te nemen om goed te vergelijken. Tot nu toe heb ik het vaakst via hotels.com geboekt. Dat komt mede doordat deze website ook andere voordelen biedt. Ze hanteren bv. een spaarsysteem en diverse kortingsacties. Als ik bv. tien nachten heb overnacht c.q. gespaard, dan krijg ik bij de volgende boeking één nacht gratis (de gemiddelde prijs van 10 nachten daarvoor). Ik krijg een voordeelcoupon van 5% als ik een review schrijf en tot slot bieden ze ‘geheime prijzen’. Deze prijzen zie je alleen als je ‘member’ bent. Naarmate je meer overnachtingen via hun site boekt, krijg je scherpere prijzen aangeboden. Natuurlijk zijn dat allemaal ’lokkertjes’ en moet je altijd goed blijven vergelijken, want soms is een andere site toch nog goedkoper dan hotels.com met de ‘lokkertjes’.

Tussendoor kijk ik het nieuws en ik kan het bijna niet geloven. Er zijn mensen die nu al bij de toegangspoort zitten/liggen en blijven overnachten om morgen op de beste plek te kunnen zitten voor het vuurwerk. Sorry hoor, maar 12 tot zelfs 36 uur wachten vind ik toch echt waanzin. Ik vind 6 uur wachten eigenlijk al lang genoeg :-). Het vuurwerk gaat sowieso de lucht in, dus al staat er iemand voor je is ook dat geen probleem, zolang het maar geen bomen zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dat morgen gaat verlopen, want het is in de stad een stuk drukker dan dat ik me kan herinneren uit 2008/2009.
Daarnaast schrik ik best wel van de dagelijkse verdrinkingen. Sinds 24 december zijn er al 14 jongens/mannen verdronken in rivieren, meren of in de zee. Deels doordat ze de vlaginstructies aan het strand niet opvolgen en verrast worden door bepaalde stromingen, maar ook door het gebruik van te veel alcohol of drugs en dan toch het water in gaan. Voor zwemmen in combinatie met alcohol en/of drugs en het hete weer waarschuwen ze continue al, maar blijkbaar zijn er altijd mensen die denken: ‘ik ben stoer en sterk genoeg en ik kan die stroming wel de baas’. Bah, wat een naar idee als een hele leuke vakantie, zeker in de tijd van dit jaar, opeens zo groot drama wordt.

Daarnaast is het nieuws al niet veel anders als in Nederland. Allerlei terugblikken op de diepte- en hoogtepunten van 2016 en vooruitblikken op 2017. Verhoging van de huren, de gas- en elektra prijzen, meer tol betalen op bepaalde ‘highways’, een duurder paspoort een hogere eigen bijdrage in de gezondheidszorg. Daartegenover staan ook nog eens lagere pensioenen, uitkeringen en allerlei versoberingen in de sociale sector. Logisch dat de Australiërs zoveel mopperen over de politiek.
Genoeg tv gekeken en zitten internetten, ik wil de stad in. Het is nog steeds rond de 35 graden, bewolkt en vandaag is het wel erg benauwd en vies plakkerig weer. Dus absoluut niet prettig om in de stad rond te lopen. Als ik buiten kom begin ik meteen te zweten en door de zonnecrème voelt dat nog minder prettig aan. Ik dacht altijd dat ik snel zweet, maar ik kom mensen tegen die er blijkbaar nog slechter tegen kunnen, want hun shirt is grotendeels doorzweet.
Ik loop naar de metrotrein, stap over en bij het ‘Oorlogsmonument’ en het ‘Australian Museum’ stap ik uit. In een historisch gebouw met een aangepaste temperatuur voor de collecties is dat zeer aangenaam vertoeven, dus de rest van de middag blijf ik mooi daar :-).

Ze laten je veel zien en lezen over de geschiedenis en het ontstaan van Australië, over de vele verschillende Aboriginal-stammen en ze hebben een prachtige collectie ‘Wild Planet’. Deze is grotendeels gebaseerd op de geschiedenis en op basis van de dieren die je in Australië tegen kan komen. Zoals je aan een deel van mijn foto’s kan zien is het een indrukwekkende collectie.
Op de 4de verdieping hebben ze een café-restaurant, daar is het natuurlijk tijd voor een echte cappuccino en heb ik een prachtig uitzicht op het Hyde Park, de stad en de St Mary’s Cathedral.
In het museum heb ik zelfs een gratis en snelle wifiverbinding en dat is een perfect moment om de software-update te downloaden op mijn Smartphone :-). Dat neemt tijd en de nodige MB’s in beslag, dus ze adviseren om dat alleen te doen als je een wifiverbinding hebt. Na dat geregeld te hebben vertrek ik met de metrotrein uiteraard weer naar de haven, alwaar het met een klein briesje toch beter vertoeven is, als in de stad zelf.

Vervolgens ga ik met de ferry naar ‘Darling Harbour’. Daar hebben ze toch de leukste terrassen waar je met uitzicht op het water een drankje en hapje kan doen. Hier kan je wat het klamme weer betreft, op de beste manier een deel van de avond doorbrengen. Tot morgen en reisverslag 60!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 118046

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: