DAG 75: Zo 15 Jan ’17 Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 75: Zo 15 Jan ’17 Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 75: Zo 15 Jan ’17 Coffs Harbour

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

15 Januari 2017 | Australië, Coffs Harbour

Ik ben met regen ingeslapen en ik word met regen weer wakker. Gordijnen open en het is nog steeds aan het donderen en bliksemen. Op de Australische versie ‘buienradar’ is te zien dat het slechte weer rond blijft cirkelen boven de stad. In Brisbane is het nog vele malen slechter, daar is zoveel regen in korte tijd gevallen dat straten en gebouwen blank staan. Dit bewijst maar weer eens dat al die veranderingen in het klimaat de mensheid op diverse continenten steeds vaker in zijn greep heeft. Op dit soort weersomstandigheden kan je je niet eens voorbereiden. De temperatuur is in ieder geval flink gedaald en dat vind ik helemaal niet erg.



Een goed moment om de witte was te doen, de bonte was op te vouwen en te strijken en mijn vakantie-administratie up to date te maken. Daarna wat rondsurfen op het internet, reistips te lezen en wat aantekeningen te maken. Het blijft maar doorregenen en af en toe gaat het echt tekeer en vraag ik mij af waar al die regen vandaan komt.
In de loop van de middag ga ik even het winkelcentrum in, maar dat was niet echt een goed idee. Volgens mij zijn zowel de inwoners van de stad zelf als ook alle toeristen in plaats van op het strand nu in het winkelcentrum. Ik koop wat verse broodjes en flesjes water en snel wegwezen. Ik rij een rondje door de stad en langs de dolfijnen-attractie, maar ook daar is niet veel te doen met dit weer. Terug naar het appartement en gewoon lekker onderuit en wat films kijken :-).

Aangezien er vandaag niet meer gebeurd dan dat, is het wellicht leuk om nog wat meer te vertellen over wat mij hier opvalt. In Sydney had ik al gemerkt hoe ontzettend sportief de mensen zijn. Je ziet echt heel veel mensen allerlei sporten uitoefenen en ik zie heel weinig mensen met overgewicht. Wellicht heeft dat te maken met wonen nabij het strand en aan de ‘Gold Coast’ ha haha. Zowel in Sydney als in andere dorpen en steden zie ik ontzettend veel sportscholen c.q. fitnesscentra, maar er zijn minstens zoveel winkels waar je allerlei voedingssupplementen kan kopen. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ik ontzettend veel mensen zie met behoorlijk veel spiermassa. Sommigen zijn echt te fanatiek, want die hebben een spiermassa dat ik betwijfel of dat alleen van het sporten komt :-). Ik persoonlijk hou ook niet van dat soort ‘opgeblazen’ spieren, het ziet er totaal niet meer natuurlijk uit.

Zelfs op een regendag als vandaag sta ik versteld van het aantal mensen dat al rennend of fietsend aan mijn appartement voorbijkomt richting het strand. Ik vraag mij af hoe koud dat is of juist niet, want het is ondanks het slechte weer nog steeds rond de 26 graden. Maar als ik zie hoe door en door nat die mensen zijn lijkt het mij niet echt prettig sporten?
Wat mij verbaasd, maar wat ik ook als bijzonder en als gevaarlijk ervaar, zijn de fietsmogelijkheden langs de ‘motorway’. Daar waar je als automobilist 110 km/u mag rijden is de zogenaamde ‘vluchtstrook’ ook een fietspad. Daar kom ik dus gewoon wielrenners tegen, zowel alleen fietsend als in groepjes.

Wat mij echter ook opvalt is het vele en dagelijkse nieuws over het gevaar van de zon. Australië heeft het hoogste aantal mensen met huidkanker op de wereld. Wat ik niet wist is dat de provincie Queensland de meeste mensen heeft, en met name de meeste tieners, met een vorm van huidkanker. Vooral tieners hebben de houding van ‘dat gebeurd mij toch niet’. Zij vinden ondanks alle voorlichting die ze krijgen rond paraderen in hun bikini of zwembroek blijkbaar belangrijker dan zichzelf te beschermen tegen de zon. Als ik de beelden voorbij zie komen met de voorlichtingsfilmpjes dan zou ik wel beter weten. Je kan met deze temperaturen echt niet zonder pet, beschermende kleding en/of zonnebrandcrème met factor 50+ de zon in gaan.

Om het tot slot toch nog leuk af te sluiten op de maandagochtend valt mij op dat de mensen niet alleen fruit en groente aan de straat verkopen, maar ik zie ook zeer regelmatig auto’s of boten ‘te koop’ aangeboden worden in een tuin, weiland of aan de weg. Ik ga mijn verslagen en foto’s plaatsen, mijn koffer inpakken en maar eens kijken wat ik ga doen, want het regent nog steeds. Tot morgen!

  • 16 Januari 2017 - 10:44

    Lionne:

    Hai,
    Jammer dat het zo regent maar zo hoef je geen heimwee naar Nederland te krijgen ;*)
    En wat leuk om het droogrekje met je wasje te zien staan (hihihi)
    Tablet op tafel, beker ik denk koffie droge kleren op bank klaar om te worden gestreken.
    Tja sommige dingen gaan ook op wereldreis gewoon door.
    De vele foto's? Die zit dan vaak s 'morgens met een bakkie koffie nog eens te bekijken, mooi hoor.
    De weg door de grot heen werd door mijn neefjes als VET COOL bestempeld, en of jij er met de auto wel onderdoor kon? ja dat kan wel, en jammer dat wij in Nederland niet zulke mooie geheime en sniekie wegen hebben......Hahaha
    Fijn dat je zo aan het genieten bent van je vakantie reis, en hier in ons koude kikkerlandje geniet ik een beetje mee van wat jij aan de andere kant van de wereld mee maakt

  • 17 Januari 2017 - 11:10

    Cor:

    Hoi Raymond, wat een buien zeg dat is echt niet normaal! Net wat Leonne zegt heimwee hoef je niet te hebben, hier is het koud en glibberig van sneeuw en vorst. Mooie plaatjes van je appartement zo zou ik ook wel willen wonen ;)-. Het huiselijke beeld is wel een mooi contrast van al die schitterende foto's, je moet toch nog wel een beetje werken zo!! hahaha. In Brisbane heb ik veel familie zitten die ik niet echt ken, mar allemaal neven en nichten van broers en zusters van mijn moeder, dat krijg je he als er 4 kinderen emigreren in de jaren 50. Geniet maar lekker verder en voorzichtig met de zon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 118030

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: