DAG 102: Za 11 Feb ’17 Emu Park - Yeppoon - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 102: Za 11 Feb ’17 Emu Park - Yeppoon - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 102: Za 11 Feb ’17 Emu Park - Yeppoon

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

11 Februari 2017 | Australië, Yeppoon

Als je Rockhampton in komt rijden zie je meteen enkele beelden van runderen, het is dan ook de rundvleeshoofdstad van Australië. Er wonen hier ongeveer 80.000 mensen en er bevinden zich een groot aantal regerings-, gemeente-, en administratieve kantoren. De stad ligt in de tropen en dat zorgt voor extreme warmte in de zomer. De nabijgelegen bergen verergeren dit effect omdat de warmte en vochtigheid zich niet kunnen verplaatsen. De zon schijnt gemiddeld meer dan 300 dagen per jaar en de hoogste temperatuur ooit gemeten was 45,3 graden.

Mijn motel bevindt zich deze keer vlakbij de rivier Fitzroy en de ‘historische’ binnenstad. Het motel is qua inrichting wederom gedateerd, maar volgens mij zijn heel veel van dit soort motels in deze prijsklasse gedateerd. Het is in ieder geval ruim, schoon, het bed is prima en dat is het belangrijkste.
Vanmorgen ga ik meteen de berg op naar de ‘lookout’ over de stad en het natuurpark aan de andere kant van de berg. Het blijft spannend als je in zo korte tijd zo de hoogte in gaat, helemaal als er ook nog eens wegwerkzaamheden zijn en de vangrails ontbreken :-). Het is maar een ritje van 15 minuten, dus de stad bevindt zich direct onderaan ‘Mount Archer’. En onderaan die berg staan me toch weer wijken met mooie huizen zeg, die koop je niet voor onder de 1 miljoen dollars.

Het is nog geen 10am en nu al 31 graden. Overal aan de oostkust zijn bijna alle sportwedstrijden afgelast vanwege de voorspelde ‘heathwave’ en de gezondheidsrisico’s die dat met zich meebrengt.
Bovenop de berg zijn prachtige wandelroutes naar allerlei ‘lookouts’ rondom de berg. De langste is 11,6 km en ze adviseren om voor iedere kilometer 20 minuten uit te trekken. Uiteraard doe ik de korte route en die is maar 2 kilometer ha haha, maar alsnog meer dan genoeg met 31 graden. Naast het wandelen kan je er ook leuk picknicken en zelfs barbecueën. Ze zijn volop aan het renoveren en bovenop de berg komt zelfs een landingsplaats voor helikopters.

Daarna rij ik ‘touristdrive 10’. Deze gaat richting de kust naar het plaatsje Emu Park, een kleine 45 km rijden. Vandaar kan ik direct aan de kust voorbij naar het noordelijke dorp Yeppoon rijden. Tijdens deze rit heb ik uitzicht op enkele van de eilanden van het Great Barrier Reef (GBR). Maar eerst even wat extra informatie uit mijn brochure over het GBR: “The Great Barrier Reef is a broken maze of coral reefs spread along 2200 km of Queensland east coast. It includes about 2900 individual reef, 300 coral cays and 600 continental islands”.

Tja, dat zegt genoeg! Van Emu Park naar Yeppoon is het maar 21 km rijden, dus ik zie vandaag maar een heel klein stukje van deze 2200 km :-). Maar het kleine beetje dat ik tot nu toe heb gezien en hier nu zie is wel super, supergaaf om te zien. Zeker als ik de heuvel over kom rijden bij Emu Park en in de verte dat helderblauwe water al zie. Wat een fantastisch mooi uitzicht is dat toch!
Het eerste dat mij verder opvalt zijn de monumenten ter nagedachtenis aan de gevallen helden van de oorlogen. Deze keer maak ik eens foto’s van alles wat ik tegenkom en dan begrijp je nog beter wat ik bedoel met hoe mooi en eervol ze dat hier doen. Het is niet alleen maar een stenen monument, maar ook allerlei informatie, namen en foto’s van de overleden militairen van dit dorp. Ik vind het een prachtig en waardevol eerbetoon en wat mij betreft zouden ze dat in meer landen mogen doen.

Vlak aan de zee staat het monument ‘Singing Ship’ ter ere aan Captain James Cook, de ontdekker van de Keppel Bay. Vandaaruit rij ik zomaar wat in het rond in het mooi aangelegde en goed onderhouden dorp. Linksaf, rechtsaf, omlaag en omhoog en het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. Dit zijn toch fantastische dorpen om in op te mogen groeien? Daarna vervolgt de weg zich direct langs de kust en kom ik, zoals je op de foto kan zien, maar liefst langs zes ‘coast beaches’. Ik kan overal wel tientallen foto’s maken, zo mooi dat het eruit ziet. Overal is ruimte genoeg aan het strand, het is helemaal niet druk. Drie jongens die cricket aan het spelen zijn hebben zelfs het hele stand voor zichzelf, supermooi om te zien.



Vandaar gaat de reis verder naar de haven van Yeppoon en daar wil ik informeren voor een cruise naar ‘Great Keppel Island’. Deze ‘fast cats’ boten hebben namelijk een glasbodem, dus je kan volop meegenieten van de prachtige natuur en de dieren onder de boot. Tot mijn verbazing is de kiosk op zaterdag gesloten en ik kan alleen maar een folder pakken. Je kan voor vier verschillende soorten cruises kiezen of alleen een transfer boeken. Voor mij is alleen morgen nog een optie, maar met de voorspelde temperatuur van meer dan 40 graden ga ik dat niet doen. Ik hou van de zomer, maar met dit soort temperaturen is het mij toch echt te heet.

Ik rij het dorp Yeppoon in en maak een korte wandeling langs de boulevard. Ook hier is het helemaal niet druk. De meeste mensen hebben het advies van de overheid blijkbaar opgevolgd en zijn thuis gebleven. Het strand is op een tiental mensen na, zo goed als verlaten. De meeste mensen die er zijn kom ik tegen bij de waterpartijtjes op de boulevard. Ik koop nog even twee waterijsjes en dan snel terug naar de auto, want die staat helaas pal in de zon. Ramen open, ijsjes opeten, airco op maximaal en snel wegwezen maar. Het is inmiddels 15.45pm en maar liefst 39 graden geworden.

In de auto is het echter prima vertoeven en langzaamaan rij ik weer terug naar Rockhampton. Ik kom onderweg nog wel de nodige auto’s tegen, maar als ik de stad in kom rijden lijk ik wel de enige die nog op de weg zit. Zoals je ziet zijn de straten in mijn wijkje gewoon verlaten en zie ik helemaal niemand. Eerst rij ik nog even langs de supermarkt en de rest van de avond doe ik helemaal niets meer dan wat tv kijken en heen en weer zappen. Wat trouwens wel grappig is, ik kom hier regelmatig de naam EndemolShine Australië tegen ha haha. Dus je begrijpt wel dat het overgrote deel van de tv-programmering uit de stal van Endemol komt. Blijkbaar zijn de Australiërs zelf niet zo creatief op dit gebied? En daarna: Welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 117968

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: