DAG 106: Wo 15 Feb ’17 Mackay – Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 106: Wo 15 Feb ’17 Mackay – Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 106: Wo 15 Feb ’17 Mackay – Airlie Beach

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

15 Februari 2017 | Australië, Airlie Beach

Als ik de gordijnen open doe ziet het er niet veelbelovend uit. Wat een donkere lucht en wat een wolkenspel trekt er over de stad heen. Het lijkt wel alsof het klimaat hier met de lucht speelt. De ene keer is het heel donker en stapelen de wolken zich op en vijf minuten later schijnt de zon volop. Dat spel wisselt zich vandaag voortdurend af en dat is voor mij als reiziger best een bijzonder schouwspel en indrukwekkend om te zien.

Ik start mijn ochtend in alle rust op, maar eerst blijf ik nog lekker lui liggen en dommelen met een muziekje op. Gek genoeg val ik zelfs nog weer even in slaap. Na mijn ritueeltje inpakken en wegwezen, maar eerst nog even kletsen met de eigenaresse. Zij houdt ook wel van een babbeltje en wil natuurlijk graag weten wat ik verder nog ga doen. Voor ik het weet sta ik aan haar kant van de balie mee te kijken naar een hotel op haar beeldscherm. Wanneer ik haar vertel dat ik ook naar Townsville ga en daar nog niets geboekt heb, weet zij een leuk hotel voor mij. Als zij met haar man naar Townsville gaat, verblijven ze daar altijd. Super attent en lief dat ze dit doet! Dus net als haar andere goede tips, ga ik later vandaag dit hotel maar eens nader bekijken.

De route naar Airlie Beach is ‘maar’ 149 kilometer en twee uurtjes rijden. Opnieuw een mooi stukje Australië en het is helemaal niet druk onderweg. Ik kom regelmatig oversized vrachtwagens tegen die de enorm grote banden vervoeren. De fabriek die deze banden fabriceert moet wel ergens in het noorden zitten? Onderweg sla ik nog een keer rechtsaf om richting de kust te rijden naar het plaatsje ‘Midge Point’. Dit hoef ik hierna echt niet meer te doen, want ook dit dorpje is erg klein en er is niets leuks te zien of te beleven. Er zijn welgeteld zes kleine winkeltjes naast elkaar en vanwege de krokodillen mag je ook hier niet in de zee zwemmen.
Ik vraag me af hoe al die mensen dat dan doen die hier direct aan het strand wonen? Je hebt prachtig uitzicht op het strand en de mooie zee, maar je mag niet aan het strand liggen en niet zwemmen. Ik neem aan dat zij dan met de boot de zee op gaan en naar een van de vele eilanden verderop? Het dorp komt op mij in ieder geval niet levendig over. Wellicht is dat een reden dat er zoveel huizen te koop staan. Het doet mij denken aan het dorp waar ik van de week was en waar het er ook zo troosteloos uit ziet.

Ik rij door naar Airlie Beach en de lucht verraadt al wat mij te wachten staat. Opnieuw komt er een ‘thunderstorm’ over en het regent niet gewoon, maar het regent echt keihard en keiveel. Dit soort weersomstandigheden heb ik in mijn leven nog niet eerder meegemaakt. Ik vind het spannend met al die lichtflitsen, het gedonder en de harde wind. Het regent zo hard dat ik nauwelijks nog iets zie en de auto, door de grote hoeveelheid regen in zo korte tijd, deels de grip op de weg verliest. Ik vind het zo eng worden dat ik zelfs besluit om de auto aan de kant te zetten. Man o man zeg, wat een gigantisch rotweer. Ik wacht tot het ergste voorbij is en dan vervolg ik mijn weg, helaas blijft het de rest van de dag afwisselend zacht en hard regenen.

Niet lang daarna kom ik Airlie Beach inrijden en ik denk meteen ‘om my god’! Volgens mij komt dit dorp in de buurt van L’oret de Mar in Spanje. Rechts van mij zie ik, tegen en op de heuvels en bergen, ontzettend veel hotels en appartementen met uitzicht op het dorp, de zee of de haven. Er gaat één lange straat door het dorp die helemaal volgepropt is met souvenirwinkels, boetiekjes, kroegen, reisshops, restaurants en wat al niet meer. Het geeft zoveel indrukken dat ik het niet eens zo snel in mij op kan nemen.
Het wemelt er van de jongeren die door het slechte weer op de overvolle terrassen zitten. Een ander deel vindt de regen blijkbaar zo leuk dat ze in hun zwemoutfit door het dorp lopen en genieten van de warme regen die naar beneden komt, geweldig! Toch ben ik blij dat ik in de auto zit, want het is niet alleen erg nat maar de luchtvochtigheid is ook enorm hoog en het is klammig warm. Dit is dus inderdaad wat ze noemen een tropisch klimaat.

Ik rij door naar de haven waar uiteraard de duurdere huizen, hotels, appartementen en restaurants staan met een topuitzicht op een deel van de Whitsundays eilanden. Op enkele plaatsen stap ik even uit om een paar foto’s te maken, maar in de regen is dat toch geen pretje. Aangezien ik weer een appartement heb met ‘alles erop en eraan’ ga ik eerst boodschappen doen, zodat ik vanavond zelf kan koken. Als ik bij de supermarkt kom is het meteen duidelijk dat hier vooral een jonger publiek komt. De winkel is totaal anders ingericht en bij binnenkomst kom ik vooral sandwiches, frisdrank, fruit, salades en magnetronmaaltijden tegen. In de winkel zelf kom ik ook vooral de jongere generatie tegen en maar weinig mensen van mijn leeftijd.

Het is maar goed dat mijn appartement aan de andere kant en in het rustige deel van dit dorp ligt.
Ik heb namelijk het vermoeden dat het hier in de avond- en nachtelijke uren nogal luidruchtig is :-). Vanuit het dorp is het ongeveer 15-20 minuten lopen naar mijn appartement. ‘Mijn’ complex ligt links van het dorp, terwijl dat de complexen van de jongeren meer rechts van het dorp liggen en zij moeten ook heuvels beklimmen om boven te komen. In het dorp staan echter meer dan genoeg taxi’s klaar om dat te kunnen voorkomen, want ik denk niet dat ze teruglopen met een borrel op en dat zou ik zelf ook niet doen ha haha.

Op naar mijn appartement en de ontvangst is op zijn vijf sterren. Ontzettend vriendelijk, maar een beetje over de top vriendelijk inclusief een ‘tandpasta smile’ ha haha. Herken je dit? Hello sir, how are you doing today, did you have a good day? Lovely that you are here and that you choose for one of our appartments, you will have a great time in Airlie Beach. Zucht……..
Het complex is een mix van eigenaren die hier altijd wonen en van eigenaren die dit als vakantiehuis hebben en dus verhuren als ze er zelf niet zijn. Vandaar dat ik niet overal mijn auto neer mag zetten, maar op de daarvoor gereserveerde plekken.
Ik krijg een boekje mee en ze verteld me de mogelijkheden binnen het complex en de verschillende dienstverleningen die ze bieden. Je kan zelfs een massage op de kamer krijgen ha haha, ja ja daar zal de prijs ook wel naar zijn? Net zoals de spulletjes die op de bar klaarliggen of in de koelkast staan, zoals bv. een blikje cola voor 5 dollar, ja doei :-). Wat ik minder prettig vind is dat ik een blaadje mee krijg met de ‘cyclone prodedures’. Zie de foto. Deze keer heb ik vette pech, want dat risico loop je hier ook en morgen zal het weer niet veel beter zijn dan vandaag. Grrrrr……..

Maar …… als ik het appartement binnenkom verzacht dat het feit dat het buiten zo baggerweer is, wat een prachtig uitzicht zeg. Snel de plakkerige kleding uit en ondanks dat het regent kan ik toch lekker buiten zitten. Ik vind het een mooi appartement, al zijn de vijf sterren wel wat overdreven.
Ik loop maar eens een rondje door de goed onderhouden tuin, maak wat foto’s en ga daarna op zoek naar het zwembad. Daar is verder niemand, dus handdoek ophalen en de rest van de middag heb ik mooi een privé zwembad.

Eenmaal terug in mijn appartement kan ik natuurlijk ‘gewoon’ gaan douchen, maar ik heb niet voor niets een bubbelbad. Als het buiten even niet leuk is, moet ik het binnen maar leuk maken ha haha.
Ik heb vanmiddag ook wat gekoelde biertjes gekocht en het bubbelbad is natuurlijk de perfecte plek om daar mijn eerste ijskoude biertje open te maken. Maar eerst moet ik even zoeken naar het biertje, want ik heb een beetje veel badschuim in het bad gegooid ha haha. Het gaat er aan alle kanten overheen, maar dat kan de pret niet drukken, bubbelen maar! Oei, alweer bijna twee A4tjes vol getypt, genoeg voor vandaag, doei doei.

  • 17 Februari 2017 - 10:26

    Cor:

    Nou nou meneer heeft het slecht zeg! Slecht weer en dan verplicht in bubbelbad met een koud biertjehaga! Top man je moet jezelf af en toe verwennen. Het weer is echt grillig en als het dan zo stormt moet je ook niet teveel buiten zijn. Lekker genieten van uitzicht en bad is ook heerlijk en dan is het net of je vakantie hebt

  • 17 Februari 2017 - 11:57

    Lionne:

    Goeiedag dan, nou ik ben het wel met Cor eens hoor......Meneer heeft een slechte dag :*)
    en gaat 'dan maar in het bubbelbad met een biertje?" Man je hebt helemaal gelijk hoor.
    Zo te zien op de foto hoef je niet te klagen over het appartement.
    Ik laat af en toe wat foto's aan mijn neefjes zien, de oplegger met de grote banden?
    jah mooi enne ..groot hoor.
    Toen de foto van de hele donkere lucht en dat het onweer en regende.......
    Simpele reactie van een kind:
    Ja duhe.... Raymond heeft heel lang vakantie en heel veel mooi weer en kan heeeeeel vaak gaan zwemmen...
    Hier is het koud en wij moeten de jas aan en naar school, dusse... een keer regen?
    Dat is toch niet erg? dan wordt het ook wat frisser in dat warme land.
    Ja, kinderen zo leuk hoe die naar situaties kijken en ervaren :^} hihihihihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 118055

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: