DAG 112: Di 21 Feb ’17 Daintree Coast - Reisverslag uit Daintree, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 112: Di 21 Feb ’17 Daintree Coast - Reisverslag uit Daintree, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 112: Di 21 Feb ’17 Daintree Coast

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

21 Februari 2017 | Australië, Daintree

Ik ben vroeg wakker en ik zie door het badkamerraam dat het al een beetje licht begint te worden.
Ik besluit om meteen een strandwandeling te maken :-). Mijn appartement zie je op de eerste vijf foto’s en dat is toch een geweldig mooi complex :-). Al die grote bomen en planten eromheen ziet er zo mooi uit, zowel vanuit buiten naar binnen als omgekeerd. Ik vind het balkon met de ‘screens’ echt supergaaf! Als het in de avond regent kan je ze dicht doen en toch droog zitten, geweldige uitvinding.

Het complex staat dichtbij het strand en dat strand heet ‘four mile beach’, die naam zegt genoeg denk ik. Zoals je kan zien ligt hier ook een anti-kwallen net in de zee, maar dat is alsnog geen garantie dat de kwallen zich niet vastklampen aan iemands huid. Je ziet ook maar zelden mensen in de zee zwemmen. Aangezien het toch laagseizoen is, is het feit dat je niet vrij in de zee kan zwemmen toch minder erg. Het hoogseizoen loopt hier van pasen tot aan kerstmis. Voor mij best prettig, want daarom is mijn appartement nog goedkoper als een motel en zijn de excursies ook minder druk.
Deze keer zie ik toevallig een auto geparkeerd staan, zoals je ze hier veel ziet en waar ik al eens een keer over vertelde. Ze zijn er in allerlei kleuren en dit exemplaar is nog best bescheiden getuned. Het kan nog veel gekker en veel sportiever.

Eenmaal terug het welbekende ritueeltje en dan vertrek ik op advies van de eigenaresse naar Daintree Coast. Daar kan je alleen maar komen met een ferry die je naar de andere kant van de rivier brengt. Eenmaal op de boot mag je zelfs niet uit de auto stappen, want in de rivier liggen krokodillen die wel zin hebben in een lekker hapje ha haha. Niet ver van de ferry kan je diverse riviertochten maken en allerlei dieren zien die rond het regenwoud en de rivier leven, dus ook de krokodillen.
Eenmaal van de ferry rij je meteen het regenwoud in. Jaren geleden hebben ze onder veel protest daar een verharde weg van 40 kilometer doorheen gelegd. Na die 40 kilometer stopt de verharde weg echter en kan je alleen nog maar over een ‘dirty way’ door naar het meest noordelijke puntje. Die weg is echter alleen geschikt voor 4WD auto’s. Eigenlijk is het niet eens meer zo ver van Papoea-Nieuw-Guinea.

Het is totaal anders om door een regenwoud te rijden. Het ziet er niet alleen totaal anders uit, maar het ruikt er ook totaal anders en uiteraard is het nogal vochtig. De weg is bochtrijk en gaat vaak omlaag en omhoog en er zijn zelfs twee lookouts. Je mag er niet harder dan 40 of 60 km per uur rijden, want je ziet ook regelmatig reptielen of ‘vogels’ de weg oversteken. Het regenwoud doet zijn naam eer aan, want de zon wisselt zich voortdurend af met fikse regenbuien, maar gelukkig zijn die zeer plaatselijk. Uiteraard zijn er diverse plekken waar je het strand op kan lopen of wandelingen door het regenwoud kan maken, zowel korte als lange wandeltochten. Prachtig om te zien en te lopen en het verrassende vind ik nog dat ik geen vervelende beesten tegenkom, wellicht komt dat mede door de hoeveelheid ‘Deet’ waar ik mij mee in heb gesmeerd? Dit is echt een ander deel van Australië en zeker een aanrader om te bezoeken.

Cooktown is van hier helaas te ver rijden, maar liefst 266 km. Daar schijnt het ook erg mooi te zijn, maar dan zou ik daar later deze week heen moeten gaan, overnachten en dan weer terug. Als ik moet kiezen ga ik toch liever naar de omgeving van Cairns en daar de laatste dagen aan de oostkust doorbrengen, alvorens ik op 2 maart naar Perth vlieg.
Ik rij daarna nog door naar het dorp Daintree, maar het is maar een klein dorp en zeer toeristisch en commercieel. Ik denk dat ik onderweg en in het dorp zelf wel een stuk of tien bedrijfjes tegenkom die allemaal dezelfde riviercruises aanbieden, maar ik heb niet echt de behoefte om dat te doen. Het water is bruin en de kans dat je op dit tijdstip en in dit jaargetijde veel te zien krijgt is een stuk kleiner als in het hoogseizoen.

Aan het eind van de middag rij ik naar het dorp Mossman waar ik eerst naar de kapper ga en daarna mijn boodschappen doe voor het avondeten. Net als gisteravond hebben de regenbuien inmiddels Port Douglas bereikt en de rest van de avond vallen er veel tropische regenbuien. Ik kijk uit naar de dag van morgen en vind het zelfs een beetje spannend, eindelijk naar het Great Barrier Reef.

  • 23 Februari 2017 - 11:15

    Cor:

    Hoi Raymond, nou niets teveel gezegd hoor over het appartement echt prachtig en wat een geweldige omgeving ook zeg. Wat dat betreft is Nederland redelijk eentonig met wat variatie in bos en polderland.
    Ik weet inmiddels hoe je trip naar GBR was en dus leuk om nu te lezen dat je wat nerveus was, hihi en dat op je 50e!! De tijd aan de oostkust schiet aardig op nog een weekje en dan op naar Perth, weer een heel ander deel van het contigent en dus ook weer heel andere omgeving denk ik. Je hebt vast geen spijt van dit eerste deel van Australië trip, en dat zal het tweede deel ook niet worden denk ik. Zorg goed voor jezelf en geniet de laatste week ook van de omgeving van Cairns, grtz Cor

  • 23 Februari 2017 - 13:22

    Casper Berghuis:

    Man wat heb jij al veel gedaan en gezien. Als je verslagen al zo uitgebreid zijn, hoe moet het dan zijn om al die indrukken te verwerken.
    Heerlijk als je elke dag kunt opstaan met de wetenschap dat je weer iets gaat beleven.

    Blijf genieten en pas op jezelf.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 118006

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: