DAG 115: Vr 24 Feb ’17 Yorkeys Knob - Reisverslag uit Yorkeys Knob, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 115: Vr 24 Feb ’17 Yorkeys Knob - Reisverslag uit Yorkeys Knob, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 115: Vr 24 Feb ’17 Yorkeys Knob

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

24 Februari 2017 | Australië, Yorkeys Knob

De dag begint droog, maar dat gaat helaas snel veranderen. Het overgrote deel van de dag heeft het namelijk volop geregend, dus vandaag zijn er maar weinig foto’s. Dit appartement is onderdeel van een complex van 16 appartementen en ligt aan een heerlijk rustig straatje. Het appartement is voorzien van alle apparatuur, maar voor mij is de wasmachine/wasdroger het belangrijkste. Het strand is aan de overkant, maar er staan grotendeels bomen tussen de zee en het appartement.
De zee zie ik een klein beetje, maar ik heb een groot overdekt balkon met ligstoelen, zicht op een goed onderhouden tuin met daarin een mooi en deels overdekt zwembad. Aangezien je met al die kwallen toch niet in de zee kan zwemmen is dit perfect voor de laatste dagen aan de oostkust.

De komende week wil ik mijzelf verplichten om wat meer rust te houden en niet al teveel te doen. Inmiddels merk ik dat het voortdurend op reis zijn toch de nodige extra energie kost. Na de dag op zee ben ik helaas verkouden geworden en heb ik last van keel- en hoofdpijn. Met wat Ibuprofen hoop ik dat snel onder controle te krijgen, want het is toch extra vervelend als je in een tropisch klimaat verblijft en dan zo verkouden bent.
Daarnaast is het tropische klimaat zelf een belangrijk leermoment voor mij. Ik moet dit klimaat in de toekomst niet meer opzoeken. Het heeft toch een te nadelige invloed op mijn lijf en mijn gevoelige longen. Het is al warm en door de vochtigheid voelt het nog warmer, klammer en benauwder aan. Vandaag is het bv. 30 graden, maar volgens de weer-app ligt de gevoelstemperatuur op 38 graden. Bij de minste inspanning komt het zweet al uit mijn poriën lopen en het kost mij meer moeite om ‘normaal’ te ademen. Het voelt wat dat betreft benauwder aan als anders. Mijn longen zijn voor dit soort omstandigheden te gevoelig en te kwetsbaar en dan ligt een ontsteking al snel op de loer.

De komende dagen zal ik mij ook verder moeten verdiepen in de reis aan de westkust en daar een besluit over moeten nemen. De westkust kan je, zeker wat het landschap betreft, totaal niet vergelijken met de oostkust en de afstanden tussen de dorpen en steden zijn groter. Rondom Perth is het nog volop groen, maar verder naar het noorden toe wordt het steeds vlakker, rood-oranjeachtig gekleurd en zie ik nog maar zelden iets groens. Juist dat schijnt zo indrukwekkend mooi te zijn aan de westkust en ik zit wat reistijd betreft in de beste periode van het jaar. In de meeste reisverslagen die ik tot nu toe gelezen heb zijn de mensen enthousiaster over de westkust dan over de oostkust, maar dat is uiteraard ook erg persoonlijk. Het is maar net waar je voorkeuren naar uit gaan denk ik?

Op dit moment twijfel ik eraan om helemaal van Perth naar Broome te rijden, ondanks dat de terugvlucht van Broome naar Perth al geboekt is. Naar Broome is toch 2348 kilometer rijden en die kilometers moet ik in ± 20 tot 25 dagen afleggen. Ter vergelijking: van Sydney naar Cairns is het 2626 km rijden en daar had ik ± 50 dagen de tijd voor. Uiteindelijk heb ik veel meer kilometers gereden, dus qua tijd en afstand komt dat toch weer bij elkaar in de buurt.
Mijn twijfel ligt met name bij de afstanden tijdens het laatste deel van de reis. Ik rij daar door een weinig inspirerende omgeving. Het is vooral een vlakke en rood-oranjeachtige ‘woestijnomgeving’ en op één dag zal ik daar toch minimaal 400 kilometer doorheen moeten rijden om op mijn volgende bestemming te komen. Het is dus honderden kilometers ‘recht toe, recht aan’ rijden en onderweg kom je geen campings of kleine dorpjes tegen waar je even een tussenstop kunt maken of kunt overnachten als je die behoefte wel hebt.

Dus op dit moment twijfel ik nog, maar een besluit nemen doe ik pas in Perth zelf. Vrijdag ga ik eerst maar eens naar een tourist information toe. De mensen daar weten er toch het meest over te vertellen en hopelijk kunnen zij mij het beste advies geven. Mocht ik Broome toch te ver vinden dan ga ik vanuit Perth een deel van het groene zuiden bekijken en een deel van het minder groene noorden. In ieder geval ga ik, voor zover mogelijk, weer zoveel mogelijk aan de kust voorbijrijden. Tot slot moet ik tijdens mijn verblijf in Perth ook naar het kantoor om mijn visum voor China te regelen, maar daarover vertel ik later wel een keer wat meer.

Ondanks de regen stap ik de auto in en ga op weg naar het winkelcentrum. Ik zal toch een paar boodschappen moeten doen voor zowel het ontbijt als het avondeten. En als ik me voel zoals ik me nu voel, dan ga ik de komende dagen niet zo heel veel gekkigheid uithalen en dan is het wel prettig om genoeg eten en drinken in huis te hebben.

Als ik later in de middag weer terug kom in het appartement regent het nog steeds. Buiten zijn een paar jongens aan het skateboarden en ze gebruiken/misbruiken hun honden om vooruit te komen. Daar moet ik dan wel weer om lachen, dat is ook een manier om je hond uit te laten. Daarnaast blijkt maar weer dat de mensen zich hier weinig aantrekken van het slechte weer. Regen of geen regen, zij gaan gewoon door met waar ze mee bezig waren of wat ze toch al van plan waren. Genoeg getypt!

  • 27 Februari 2017 - 15:20

    Willie:

    Hoi Raymond,
    Dag 113 en 114 heb ik niet gekregen.....

    liefs van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 117998

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: