DAG 117: Zo 26 Feb ’17 Yorkeys Knob - Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 117: Zo 26 Feb ’17 Yorkeys Knob - Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 117: Zo 26 Feb ’17 Yorkeys Knob - Cairns

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

26 Februari 2017 | Australië, Cairns

Met deze zondag ben ik qua typen ook sneller klaar, want ik voel me nog steeds niet fit en het is grotendeels een nietsdoen en uitrustdag. De meeste klachten zijn helaas nog aanwezig op de hoofdpijn na. Maar ……. dat op zich is al een prettige verbetering kan ik jullie vertellen. Toch wil ik niet opnieuw een hele dag alleen maar in het appartement doorbrengen.

Ik ben al vroeg wakker na al het gedommel en geslaap van gisteren en ik heb al een tijdje op het balkon gezeten. Ik blijf het ontzettend gaaf vinden dat je de zee zo goed kan horen, zelfs s’ nachts. De schuifdeuren van mijn appartement hebben even zo grote, stevige en afsluitbare hordeuren. Dus als ik s’ avonds naar bed ga laat ik de deuren open staan, sluit ik de hordeuren af en dan kan ik het geluid van de zee tot in de slaapkamer horen. Daarnaast waait het een beetje en koelt het in de nachtelijke uren af naar 26 graden en dat is best aangenaam als ik weer uit mijn bed kom. Daarnaast ben ik er niet van gecharmeerd om de hele tijd de airconditioning aan te hebben. Hoe je het ook went of keert, ik heb niet het idee dat het goed is om daar 24/7 in te zitten. Meestal zet ik de airconditioning ook op 24/25 graden, want anders is de overgang naar buiten veel te groot.

Het is nu nog niet heel warm, dus ik rij naar het centrum van Cairns en maak een wandeling langs de zee en de boulevard. Het eerste wat ik zie zijn groepen sportende mensen van jong tot oud, dat blijft bijzonder om te zien op de vroege zondagochtend. De boulevard is in Cairns niet zoveel anders als ergens anders. Volop hotels, terrassen en allerlei andere horeca. Het is alleen erg jammer dat er een eenrichtingsweg voor de terrassen langs gaat. Zit je daar lekker je broodje te eten, komt er weer zo stinkende auto of vrachtwagen direct aan je terras voorbij.

Zoals je al eerder op de foto’s zag is er niet echt een strand, maar daarvoor hebben ze wel een prachtige zoutwater ‘lagoon’ aangelegd. Deze ligt vlak aan zee en is maar liefst 4800 m2 groot. Hier zullen de mensen met veel plezier gebruik van maken schat ik zo in, dit is echt heel mooi gedaan. Eenmaal langs de ‘lagoon’ kan je doorlopen tot in het hoekje waar de haven begint. Hier stijgen ook helikopters op en dat is wel bijzonder om te zien. De helikopters maken rondvluchten boven het reef en ze brengen mensen naar een klein eilandje voor de kust waar je voor 500 tot 800 euro kan overnachten in een van de weinige hotels direct naast het Great Barrier Reef.

De stad in zijn totaliteit is inderdaad niet indrukwekkend. Zodra je achter de drie grote straten komt die horizontaal aan de zee lopen is er niet veel moois meer te zien. Ik sta er ook van te kijken dat er zo dichtbij de stad meerdere industrieterreinen liggen. Ik denk dat er bv. nog geen 750 meter zit tussen het nieuwe ‘convention centre’ en de tankopslag van allerlei soorten brandstof. Zoiets zal je in Nederland niet tegenkomen denk ik?

Kortom Julie heeft gelijk wat Cairns betreft, met twee uurtjes heb ik het centrum wel gezien. Het gedeelte rondom de lagoon, de haven en het casino zijn echt erg mooi, maar de rest kan zeker wel een upgrade gebruiken. Ik loop terug naar de auto, rij nog een beetje kriskras door de stad heen en daarna ga ik terug naar mijn appartement. Morgen staat er een volgend hoogtepunt gepland waar ik me erg op verheug, dus hopelijk voel ik me dan beter als nu. Tot dan!

• 27 Februari 2017 - 18:49

Jacqueline:

Hoi Ray,

Wat een geweldige indrukwekkende snorkel ervaring ben je rijker. Top dat dit zo supergaaf was en zo onbeschrijflijk mooi. Wel lastig dat je er een verkoudheid aan over hebt gehouden. Doe het kalm aan en hopelijk knap je snel weer op. Nu eerst je lekker rustig voorbereiden op de vervolg trip aan de westkant van Australië en dan hoop ik dat je weer lekker fit de reis kunt gaan vervolgen. Heel veel beterschap en pas goed op jezelf en blijf lekker genieten!!
    Liefs: Jacqueline