DAG 125: Ma 6 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 125: Ma 6 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 125: Ma 6 Maart ’17 Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

06 Maart 2017 | Australië, Perth

Eerst even terug naar de avond van gisteren. Ik was bij het muziekfestival aan ‘het Waterfront’. Een erg mooie locatie, maar het is omheind met hekken en dat is wel jammer. Ik had overdag die hekken al eens gezien, maar ik dacht dat het bij de bouwplaats hoorde. Niet dus en als ik iets beter had gekeken had ik ook al die tuinsetjes kunnen zien staan tussen de eet- en drinktentjes.

Een dame vertelt mij dat die hekken te maken hebben met de locatie en het schenken van drank c.q. alcohol. Je mag niet buiten de hekken met de glazen en dat kan ik wel begrijpen. Op de boulevard vlakbij het water is namelijk ook een ‘waterpark met fonteinen’ waar overdag veel kinderen spelen. Daar zijn allerlei mogelijkheden om te zitten en er zijn altijd mensen die vervolgens toch glazen achterlaten of zelfs kapot laten vallen. Ik loop een rondje over het terrein, maar het is nog niet echt druk en de muziek spreekt mij ook niet echt aan. Voor mij valt het onder de categorie ‘veel herrie’. Dus ik loop nog even naar de stad en ga niet te laat slapen, want ik wil morgenvroeg de stad in.

Deze ochtend loop ik helemaal naar de rand van de stad waar de wandel- en fietsroute langs de ‘Swan River’ begint. Voor een maandagochtend is het wel heel erg rustig in de stad. Later tijdens mijn wandeling kom ik erachter dat vandaag een ‘public holiday’ is. Tja, dat betekend dus dat grotendeels alles gesloten is en ik ben nog niet eens bij de Japanse reisspecialist geweest. Dat moet dan morgenochtend maar gebeuren voordat ik mijn reis naar het zuiden vervolg of misschien later? Ik kom sowieso nog terug in Perth om op 1 april via Brisbane naar Tokyo te vliegen.

In Perth is het al niet anders als in andere plaatsen in Australië. Het is bijna 6.30am en ik kom al veel sportende mensen tegen. Het is ook nog ‘maar’ 21 graden op dit tijdstip, dus een stuk aangenamer om te sporten als later op de dag met de voorspelde 36 graden.
Als ik de route de stad uitloop is nog duidelijker te zien hoe het ooit was in Perth en hoe het gaat worden. Op dit deel van de route zie ik nu nog meerdere oudere huizen tussen de nieuwe appartementencomplexen staan. Een enorm verschil als je zo klein huisje ziet staan naast een complex van 15 tot 20 verdiepingen hoog of misschien nog wel meer. Daarnaast zijn er al meerdere kale vlaktes te zien waar ze binnenkort met bouwen beginnen. Op de foto kan je zien wat er komt te staan en goedkoop is het zeker niet wat appartementen betreft. Eenmaal aan de rand van de stad schijnt de zon erg mooi over het park waar ik doorheen moet lopen. Hoe al die palmbomen in het water weerspiegelen is echt prachtig!

Daarna loop ik richting de stad en op het enorm grote grasveld dat je ziet zijn normaal gesproken allerlei sportactiviteiten. Vanmorgen zijn er de cricket kampioenschappen van de basisscholen uit Perth en verderop zijn ze volop bezig met het opbouwen van de eerste schaduwtenten. Direct naast het wandelpad loopt een fietspad, dus ik kom veel wandelaars, hardlopers, fietsers en aan mijn linkerkant de roeiers op de rivier tegen.
De foto’s van de 2de mooiste plek van de stad Perth heb ik voor de laatste dag bewaard, dus kijk en geniet mee van ‘het Waterfront’. Wat een fantastische plek om rond te lopen, aan het water te zitten, een ferry te pakken naar de overkant, een hapje te eten of alleen maar wat te drinken.
Op de foto kan je zien hoe de skyline in Perth er over enkele jaren uit zal zien, want dan staat hier niet alleen een nieuw Hilton hotel, maar ook de drie torens die je op de foto ziet. Ik ga op een terrasje aan het water een sandwich eten, cappuccino drinken en daarna loop ik via de stad en de supermarkt terug naar het hotel.

De hoogste tijd om aan de slag te gaan met mijn vervolgreis. Gisteren heb ik al het een en ander uitgezocht bij acht verschillende autoverhuurbedrijven en opnieuw zijn de verschillen in prijzen groot. Tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder van een middenklasse auto zit maar liefst 420 dollar verschil, dus het is echt de moeite waard om de prijzen goed te vergelijken. Opnieuw is Avis de duurste en drie verhuurbedrijven vallen meteen af, omdat ik met hun auto in een cirkel van 500 km van Perth moet blijven en waarom dat is weet ik eigenlijk niet. Bij alle verhuurbedrijven kan het zelfs goedkoper zijn als je wat speelt met de data en/of tijden of de auto in de stad ophaalt en weer bij het vliegveld inlevert. Uiteindelijk kom ik toch weer bij Thrifty uit. In Nieuw-Zeeland heb ik in een splinternieuwe auto van hun rondgereden. Dat zal niet snel een 2de keer gebeuren, maar je weet maar nooit natuurlijk.

En schrik niet, maar de kosten van de ‘one way fee’ voor de auto zijn nog hoger dan de dame van de VVV mij vertelde. En ….. die kosten zijn nog hoger dan de huurkosten inclusief een allriskverzekering zelf !!! Als ik van Perth naar Broome rij en de auto daar inlever kost mij dat maar liefst 1300 dollar (933 euro) extra. Ik vind echt dat Kilroy mij daar beter over had moeten informeren in plaats van alleen maar even een vlucht te boeken. Dit zijn belachelijk extra hoge en onnodige kosten. Als je er een paar honderd euro bij doet heb je er een vliegticket van Amsterdam naar Sydney voor. Dus ik ga hier zeer zeker nog iets van zeggen als ik mijn vliegreis vanuit Broome bij hun ga annuleren.

Daarna ga ik met mijn brochures en vervolgreis aan de slag. De 65 pagina’s tellende reisgids van South West Australië is echt perfect. Ik hoef niet eens veel uit te zoeken of lang na te denken, want ik ga precies de route rijden die ze in de gids adviseren. Er staat van dag tot dag wat je waar kan doen en wat de mooiste highlights zijn om te bezoeken. Er is echter één groot verschil, zij doen deze reis in zes dagen en ik trek er 8 of misschien wel 9 dagen voor uit.
Ik kan wel net doen alsof het niet zo is, maar ik merk de laatste dagen/weken dat mijn energielevel lager ligt als toen ik in november aan mijn reis begon. Ik moet gewoon reëel zijn en blijven en niet in een hoger tempo gaan reizen dan mijn fysieke gesteldheid aan kan, op termijn gaat dat alleen maar vervelende complicaties geven. Ik heb een foto van de route gemaakt, dan weten jullie alvast hoe ik de komende week ga reizen :-). Ik begin in Albany om deels via de kust terug naar Perth te rijden.

De eerste reisdag is nog wel een uitdaging, want van Perth naar Albany zijn geen dorpen waar ik kan overnachten, dus ik moet die 419 kilometer in één dag afleggen. Het is vanwege de afstand en de resterende tijd van de dag geen optie om dat morgen al te doen, dus ik ga het nu als volgt doen.
Ik check om 10.45am uit bij het Mercure hotel. Thrifty is maar 700 meter lopen van het hotel af, daar kan ik om 11am de auto ophalen. Dan rij ik langs het hotel om mijn koffer op te halen en ga ik alsnog naar het Japanse reisbureau. De rest van de dag ga ik in de omgeving en aan de kust van Perth doorbrengen. In het zuiden van de stad heb ik een goedkoop motel geboekt. Van daaruit kan ik morgen heel vroeg in de ochtend meteen de highway oprijden richting Albany. Iets waar ik me nu al op verheug, want ik ben heel erg benieuwd wat ik te zien ga krijgen wat het landschap betreft.

De rest van deze avond is een rust, tv, typ, Whatsapp, Telegram en Skypeavond, dus tot morgen maar weer.