DAG 145: Zo 26 Maart ’17 Cervantes – Perth - Reisverslag uit Cervantes, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 145: Zo 26 Maart ’17 Cervantes – Perth - Reisverslag uit Cervantes, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 145: Zo 26 Maart ’17 Cervantes – Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

26 Maart 2017 | Australië, Cervantes

Ey Cor :-). Och ja, in Nederland gaat de klok weer vooruit, goed dat je dat even zegt. Fijn om te lezen dat voor jullie het mooie weer er eindelijk ook aan zit te komen. Daar kan je nu extra van genieten en dat moet je ook zeker doen :-).
Ik vlieg op zaterdag 1 april om 23.05pm van Perth naar Brisbane. Daar kom ik op zondag 2 april om 5.25am aan. Daar overnacht ik om vervolgens op maandag 3 april om 10.45am naar Tokyo te vliegen, waar ik na 9 uur en 15 min vliegen om 19pm arriveer. Ik ben inmiddels aan het lezen in het boekje van Tokyo en het is dan bloesemtijd in Japan, dus dat beloofd veel moois. Het is al een hele omschakeling naar de drukte van de stad Perth, laat staan de stad Tokyo met 18 miljoen inwoners ppffieww. Dat zal zeker wennen zijn en nog een hele uitdaging worden, zeker gezien de taal en om daar de weg te vinden. Best spannend, maar ik kijk er naar uit.

Ook vandaag heb ik op de laatste minuut uitgecheckt en ik ga op weg naar Perth. Deze weg heb ik al een keer eerder keer gereden en ik heb tijd genoeg, dus het is wel leuk om zomaar eens een paar keer af te slaan. Onderweg kom ik weer regelmatig ‘duinen’ tegen die zomaar tussen het groen liggen, toch maar even gaan kijken, informatie lezen en wat foto’s maken. De formatie van duinen is een continue proces van de zee en de wind. Hier gebeurd dat niet alleen maar aan de kust, maar dus ook verder landinwaarts.
Doordat de duinen niet begroeid zijn verplaatsen zij zich steeds in noordelijke richting. De grootste mobiele duin kan zich in een jaar tijd ongeveer 12 meter verplaatsen. Er zijn drie types duinen: Quindalup duinen, dit zijn de jongste duinen en die liggen dicht aan de kust. Spearwood duinen, dit zijn de midden-duinen en de Bassendean dunes, de oudste duinen die het verst van de kust af liggen.
Wat de temperatuur betreft daalt deze naarmate ik verder naar het zuiden ga. Tussen Carnarvon en Perth zit over het algemeen tussen de 6 en 10 graden verschil. En aangezien het vandaag deels bewolkt is, is de temperatuur in Perth maar 21 graden. Gelukkig gaat dat de komende week nog omhoog en vertrek ik zaterdag met een temperatuur van 28 graden naar Brisbane.

Onderweg kom ik ook grote delen land tegen waar ‘grasstrees’ groeien. Deze bomen kunnen maar liefst 600 jaar oud worden. Het is moeilijk om ze te cultiveren, want zaden van deze boom hebben een jaar nodig om tot ontwikkeling te komen en ze groeien maar een centimeter per jaar. Diverse onderdelen van de grasstree kunnen ze gebruiken als grondstof voor de productie van allerlei materialen. Langs de weg staan ook hele rijen bomen met een soort van ‘bloemen’ en die geven een mooi kleurrijk beeld aan de omgeving, wat dat voor bomen zijn weet ik helaas niet.
Ik rij door naar het kustplaatsje Lancelin waar een hele stevige wind staat, dus ik zie erg veel kitesurfers op de zee. Zij vliegen gewoon over het water heen met deze windkracht. Waarom weet ik niet, maar het zeewater stinkt hier behoorlijk, dus het is geen pretje om nu ergens aan zee te zitten. Als ik een rondje door het dorp rij zie ik uiteraard weer een bijzonder ‘war memorial’, maar ook een huis met een bijzondere schutting, namelijk surfplanken. Ik vind het er wel gaaf uit zien.

Vandaar rij ik door naar Perth en onderweg doe ik eerst boodschappen voor de komende dagen. Ik heb een volledig ingericht appartement, dus ik kan in de avonduren zelf koken en dat vind ik wel leuk en lekker om te doen. Het blijft een gekke gewaarwording om van de oh zo rustige omgeving de drukte van de stad in te rijden. Australië is zo enorm groot en heeft zoveel ruimte en toch hebben ze de buitenwijken van Perth en de huizen in die buitenwijken behoorlijk dicht op elkaar gebouwd.
Ik moet maar liefst 27 kilometer door de buitenwijken van de stad rijden om uiteindelijk bij mijn appartement ten noorden van het centrum te komen. Met een snelheid van 60 of 70 km/u schiet dat niet echt op, het lijkt Amsterdam wel joh. Ik vraag me af hoe het hier op de wegen is tijdens het spitsuur, want het verkeer gaat nu al niet echt soepel richting de stad. Als je hier toch iedere dag doorheen moet, daar zou ik niet vrolijk van worden.

Uiteindelijk kom ik bij mijn accommodatie aan en het ‘appartementje’ is helemaal top. Het is inderdaad volledig gerenoveerd en drie dagen geleden pas geopend. Ik kom dus in een splinternieuw appartementje terecht en ik vind het er zowel qua indeling als inrichting prachtig uitzien. Ik zou er zo in gaan wonen :-). Het is niet groot, maar voor mij hoeft dat ook helemaal niet. Alleen het zwembad is nog niet bruikbaar, want dat zijn ze nog aan het vullen met water en dat zal koud water zijn vrees ik. Voordat dat zwembad warm is zal de zon nog heel goed zijn best moeten doen. Ik ga in ieder geval een relaxte avond tegemoet en slapen in een nieuw bed kan alleen maar een prettige ervaring zijn. Tot morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 117991

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: