DAG 148: Wo 29 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 148: Wo 29 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 148: Wo 29 Maart ’17 Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

29 Maart 2017 | Australië, Perth

Ik ben niet eens direct betrokken, geen inwoner, geen eigenaar van een huis, winkel of bedrijf, maar mij schieten vanmorgen de tranen in de ogen als ik de verhalen van de mensen hoor en de vernielingen van de cycloon zie. Ik zie dorpen en steden op tv voorbijkomen waar ik twee maanden geleden nog stond te genieten van zoveel natuurschoon en nu is het er een grote puinhoop.
Op de eilandjes voor de kust van Airlie Beach, waar ik vanuit mijn appartement zo prachtig uitzicht op had, is bijna alles vernield. Van het hotel en de natuur op het mooiste en grootste eiland zelf staat zo goed als niets meer overeind. Alles ligt plat en van de 76 boten die daar lagen zijn er 52 ‘gewoon’ verdwenen en de rest is zwaar beschadigd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze hebben daar windsnelheden van 263 km/u gemeten, dat kan je je bijna niet voorstellen, hoe eng is dat!

In andere dorpen en steden zijn ook allerlei gebouwen vernield. Ik zie honderden omgewaaide bomen die de wegen versperren en overal liggen elektriciteitskabels. Palmbomen waar nauwelijks nog bladeren aan zitten, boten die op drift zijn geslagen en op de kade zijn gegooid of gezonken. Daken die van met name de oudere huizen zijn gewaaid alsof het niets is en ruiten of zelfs hele kozijnen die zomaar uit de gevels zijn geblazen. Van een vissersbedrijf dat aan de rand van een dorp stond is het hele magazijn verdwenen, zowel de wanden als het dak. Zo hartverscheurend om die eigenaar zijn verhaal te horen en zijn verdriet te zien. 63000 mensen zitten de komende dagen zonder stroom, want het is nog steeds noodweer. De cycloon is nu een categorie 2 cycloon en verplaatst zich zo tergend langzaam dat het ook vandaag blijft regenen en waaien. Veel mensen, de SES en het leger staat klaar om de troep op te gaan ruimen en te herstellen maar zij kunnen niets doen, omdat het buiten nog steeds te onveilig is. De ellende is dus nog steeds niet voorbij, wat een drama om deze beelden te zien zeg.

En dan toch maar omschakelen naar mijn herfstdag in het zonnige en steeds warmer wordende Perth. Ik ga vandaag hetzelfde doen als gisteren. Koeltas inpakken en met de auto zomaar allerlei straten in- en uitrijden, maar deze keer in het oosten van Perth. En kijk mee op de foto’s wat ik onderweg allemaal voor moois tegenkom. Het ‘kasteel’ op foto 1 is een bejaardentehuis en het prachtige historische huis op foto 9 staat bovenop de heuvel en heeft uitzicht op de Swan River, de nieuwe ‘Perth Arena’ en Crown Plaza. Het ‘kasteel’ op foto 13 is omgebouwd en dat zijn nu allemaal appartementen. Het gebouw is achter de voorgevel nog vele malen groter en gaat nog een heel stuk door richting de rivier.

Daarna rij ik via de buitenwijken nog een keer naar ‘Crown Plaza’. Nu ik een auto heb kan ik overal komen en nog wat foto’s maken van het nieuwe hotel en het uitzicht op de stad vanuit het oosten. Wat ook nog wel leuk is om te vertellen, in het enorme appartement op foto 34 hebben Adele en Justin Bieber gelogeerd tijdens hun verblijf in Perth. Schrik niet, maar het kost ‘maar’ 25.000 dollar per nacht om dat af te huren, dus het moet van binnen wel bijzonder mooi zijn :-). Vandaag is het onbewolkt, de lucht blauw, zonnig en 26 graden dus ik ga nogmaals naar de andere kant van de Swan River om een paar kilometer langs de rivier te lopen en te genieten van de skyline van Perth.

Vandaar ga ik natuurlijk nog voor een laatste keer naar mijn meest favoriete plek in Perth, de Botanic Gardens met het geweldige uitzicht op de stad. Ook daar heb ik nog lang niet alles gezien en met de auto kan ik overal komen, in- en uitstappen waar ik maar wil en blijven hoe lang ik maar wil. Ik beklim deze keer ook de DNA-tower, maar dat uitzicht valt mij tegen, de toren is in mijn beleving net niet hoog genoeg. En ik kan nu alsnog wat foto’s maken van de diverse memorials die ik vanuit de bus al had gezien. Tot slot loop ik nog naar de historische gebouwen van het parlement van WA.

Dan is het tijd om voor de laatste keer ‘grote’ boodschappen te doen in Australië, waarna ik naar mijn volgende appartement rij. Dit appartement ligt weer in het centrum van de stad en is niet ver van het Mercure hotel, waar ik eerst gelogeerd heb. Dit appartement heb ik niet gekozen omdat het in het centrum is en vlakbij het uitgaansleven ha haha, maar omdat het beschikt over een wasmachine/droger. Ik wil al mijn gebruikte kleding nog even kunnen wassen voordat ik a.s. maandagochtend naar Japan vertrek. In Japan gaat deze bijzonder lange en fantastisch mooie reis medio mei dan helaas eindigen. In plaats van China ga ik niet meer naar een ander land. En dat heb ik dan te danken aan de chinezen zelf en de belabberde klantenservice van reisbureau Kilroy.

Bij reisbureau Kilroy kan je goed terecht om een reis te boeken en dan doel ik met name op het boeken van vliegtickets. Als je al vliegtickets bij hen boekt, zorg er dan wel voor dat je 100% zeker weet dat de reis precies zo gaat verlopen zoals je hem daar boekt, want anders gaat het je onnodig extra geld kosten. Zoek voordat je de vliegtickets boekt tot in detail uit waar je per land qua regels en qua visum precies aan moet voldoen. Kilroy doet op dit gebied helemaal niets voor je, ook niet als je in de problemen komt. Als ik in Nederland bv. al uitgezocht had hoe de regels zijn om vanuit Australië een visum voor China te krijgen, had ik al kunnen weten dat het niet zou lukken. Maar helaas, dat is allemaal achteraf en ook mijn eigen verantwoordelijkheid.

Gezien mijn persoonlijke ervaring zou ik om meerdere redenen bij Kilroy geen accommodaties of vervoer boeken, want je loopt te veel risico zodra je iets annuleert of wijzigt. Zelf dekken zij zich wel in, want bij het afsluiten van de reis moet jij over de totale reissom 6% annuleringskosten betalen. Maar zodra je iets annuleert of wijzigt kost het je alsnog extra geld. Dat vertellen ze je deels wel, maar ze vertellen je niet het volledige verhaal. Dat verhaal staat natuurlijk in de ‘kleine lettertjes’.
Daarnaast is mijn ervaring, op basis van de ‘one way fee’ met de auto, dat ze bij Kilroy niet alle kennis van een land hebben of dat ze je niet volledig informeren. Bij de eerste offerte van mijn reis zat ook een camper in, maar ze vertellen niet dat daar een bedrag van 1000 euro aan ‘one way fee’ kosten in zit. Of ze weten het echt niet of het maakt hun niet uit dat het jou als klant 1000 euro kost. Een enorm bedrag als je het vergelijkt en afzet op de totale kosten van alle vliegtickets bij elkaar.

Ik zal jullie het hele verhaal van alle e-mails besparen, maar een deel daarvan delen. Op het moment dat je lastige vragen gaat stellen is jou ‘travelspecialist’ opeens niet aanwezig. Ik krijg antwoord van iemand anders, die natuurlijk niet op mijn verhaal kan reageren, maar wel een voorstel kan doen. Iedereen die mij goed kent, weet dat ik dat natuurlijk niet accepteer. Ik wil gewoon antwoord op mijn vragen, dus dezelfde email in een andere vorm nog maar eens verstuurd. Opeens is deze medewerker met vakantie en ik krijg antwoord van nummer drie. En ja hoor, weer geen volledig antwoord op mijn vragen, maar nieuwe en uitgebreidere voorstellen. Natuurlijk was ik daar niet blij mee, dus nogmaals dezelfde email minder vriendelijk verstuurd. Zo moeilijk zijn mijn vragen niet, maar ja ze zijn wel lastig. Opeens is mijn eigen ‘travelspecialist’ weer aanwezig. Alle antwoorden heb ik nog steeds niet, want ik krijg alleen maar diplomatieke antwoorden oftewel: ‘hoe praat ik me hier nu uit’. Ik heb besloten om er niet nog meer energie in te gaan stoppen. Dat is het niet waard omdat ik toch geen eerlijk antwoord krijg en ook jammer van mijn kostbare en leuke tijd in Perth.

De feiten op een rijtje:
• Omdat ik geen gebruik maak van de vlucht Broome - Perth berekent, volgens zeggen van Kilroy, de maatschappij daar re-routing kosten voor. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar bestaat dat ook nog. Ik annuleer ruim van tevoren mijn vlucht en toch moet ik betalen voor een vlucht die ik niet maak. Daarbovenop komt nog eens een change fee van 75 euro en 30 euro re-routing kosten. Ik begrijp nu waarom last minute tickets zo goedkoop zijn, want ze zijn al betaald en ze verdienen daar dus dubbel op. Wie zou die 105 euro nu echt cashen, Kilroy of Quantas?
• Maar, uiteindelijk is 105 euro altijd nog beter dan die 1000 euro die ik in Broome kwijt zou zijn geweest voor de ‘one way fee’ van een camper. Met dank aan de slechte voorlichting van Kilroy.
• Ik kan mijn vlucht vanuit Manilla omboeken naar drie andere bestemmingen en uiteindelijk kies ik voor Bali. Ik denk dat is wel een leuk alternatief voor China, totdat ik de volgende email krijg.
• Ik kan naar Bali, maar tot mijn verbazing moet ik dan zelf maar zien en regelen hoe ik op 25 mei van Bali weer in Hongkong kom, want dat kunnen zij niet regelen. Ze adviseren mij om dat zelf maar te boeken via airasia.com. Wat een fantastische service vanuit Kilroy!
• Ik moet vanuit Bali binnen 30 dagen weer vertrokken zijn, want ik heb geen geldig visum. Dus de grote vraag is en blijft of ik wel aansluitende vluchten kan boeken in deze drukke periode.
• Toen ik mijn reis boekte werd mij verteld dat als ik iets wijzig ik moet rekenen op ongeveer 150 euro aan omboekingskosten. Dat kan ik begrijpen, want een wijziging brengt werk met zich mee en kost geld. Wat ze natuurlijk niet vertellen is dat ze voor iedere wijziging kosten berekenen. Aangezien ik meerdere vluchten wil wijzigen kost mij dat geen 150 euro, maar 418 euro. En dan moet ik zelf zien hoe ik in Hongkong kom, zodat ik op 26 mei terug naar Amsterdam kan vliegen.
• Op de heenweg heb ik een tussenstop gemaakt in Dubai. Aangezien ik dat best kort vond wil ik op de terugweg graag nog een tussenstop van vijf dagen maken. Waarschijnlijk voel je hem al aankomen, want nu kost het opeens extra geld. Voor een stop-over berekenen ze nu opeens een toeslag van 50 euro en airporttax van 30 euro ha haha. Hoezo nu wel en toen niet?
• Nou reisbureau Kilroy, vergeet het maar!! Die 498 euro en een onbekend bedrag om in Hongkong te komen ga ik niet meer aan de praktijken van jullie reisbureau besteden. Het begon allemaal erg leuk, maar helaas eindigt deze reis met een definitieve scheiding :-).
• Dus beste mensen, ik blijf nog wat langer in Japan en vlieg dan ergens in de maand mei terug naar Amsterdam, maar de precieze datum weet ik nu nog niet. Volgens Kilroy zitten alle vluchten vanuit Tokyo bom- en bomvol, maar wellicht zijn ze ook lichtelijk gepikeerd dat ik de reis zo bruut afbreek en niet op hun belachelijke voorstel in wil gaan.

Conclusie: ik denk dat ze bij reisbureau Kilroy het woord ‘klantenbinding’ niet kennen. Mij zien ze in ieder geval nooit meer terug, wat een waardeloze klantenservice. En na zoveel minder leuke tekst is het de hoogste tijd om de stad in te gaan en te genieten van een koud biertje op het parkfeest :-).