DAG 149: Do 30 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 149: Do 30 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 149: Do 30 Maart ’17 Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

30 Maart 2017 | Australië, Perth

Goedemorgen allemaal. Voor de derde dag op rij is de ellende voor de mensen in Queensland nog steeds niet voorbij. De cycloon is inmiddels geen cycloon meer, maar een tropische thunderstorm die nu verder afzakt naar het zuiden, dus ook naar de staat NSW. Deze ex-cycloon laat nog steeds een spoor van vernielingen achter, maar nu door de vele overstromingen veroorzaakt door de vele regen. Op diverse plaatsen is in twee uur tijd een halve meter regen gevallen en dat water kan geen kant meer uit, doordat de rivieren al overvol zijn. Het water zoekt zich dus nu zelf een weg door de natuur en de straten van dorpen en steden met alle gevolgen van dien.

Vanmorgen vroeg heeft de overheid besloten om alle scholen vandaag en morgen te sluiten. Ze vragen bedrijven dringend om hetzelfde te doen en hun medewerkers naar huis te sturen, zodat kinderen en volwassenen veilig zijn en blijven voordat de overstromingen komen. Ze vragen de mensen ook dringend om daarna niet meer de weg op te gaan, want dat brengt onnodige risico’s met zich mee. Door eerdere ervaringen en berekeningen van de regen die nu valt kunnen ze vrij nauwkeurig voorspellen waar ze welke overstromingen kunnen verwachten. Nog meer mensen zitten nu zonder elektriciteit en 40.000 mensen zijn geëvacueerd uit de lager gelegen dorpen, omdat daar alles onder water komt te staan. Die mensen hebben overdag en s ’nachts elkaar geholpen om zoveel mogelijk spullen naar de 2de of als die er is de 3de verdieping te sjouwen. Eigenlijk zou je alle huizen in dat soort dorpen op palen moeten bouwen, zodat de eerste verdieping eigenlijk de begane grond is.

De mensen van allerlei hulpdiensten kunnen nog steeds niet doen wat ze willen doen, want de wegen zijn nog steeds onbegaanbaar en op allerlei plaatsen niet meer te zien, omdat alles onder water staat. 900 medewerkers van het elektriciteitsbedrijf staan klaar om de elektriciteit te herstellen, maar ook zij kunnen nog maar weinig doen. Zij moeten nu zelfs uitkijken voor slangen en krokodillen die met de overstromingen ook het land in komen. Op plaatsen in het noorden waar het water inmiddels weer gezakt is, heeft men zelfs een haai op het land gevonden. Die komen dus ook met het zeewater het land op en vervolgens in de rivieren terecht. Doodeng!
Er komen steeds meer beelden in het nieuws van inwoners en toeristen die de afgelopen dagen in de cycloon zaten. Ongelooflijk hoeveel er vernield is. Vanuit b.v. Airlie Beach komt nu al naar buiten dat het zeker tot eind juni gaat duren voordat de gebouwen weer hersteld zijn. Bij veel motels en hotels is zoveel schade dat mensen die daar hun paasvakantie door wilden brengen niet kunnen komen. Wat een ellende en verdriet en dat allemaal in maar drie dagen tijd.

Als ik dit allemaal van zo dichtbij zie en meemaak kan ik steeds minder goed begrijpen dat landen c.q. de wereld nog steeds zo weinig of niets doet om de klimaatverandering tegen te gaan. Eerlijk gezegd vraag ik mij af, met alles wat ik al weet en wat ik hier nu zie, of het al niet te laat is? De overheid van Australië moet zich in die zin ook zelf achter zijn oren krabben, want ook hun steenkolencentrales behoren tot de meest vervuilende en schadelijke industrieën voor het klimaat. Juist Australië beschikt over zoveel zon en wind, hoezo heeft de overheid niet vele jaren eerder geïnvesteerd in allerlei vormen van alternatieve energie? En het kleine beetje succes dat in tientallen jaren eindelijk eens geboekt is, wordt door de meest idiote president van de USA ooit nu weer tenietgedaan. Hij opent in de USA de gesloten steenkolencentrales gewoon weer, wat een enorme sukkel is dat toch.

Tv uit en wegwezen. Vandaag ga ik maar eens in het zuiden van Perth kijken, want daar was ik nog niet. Ik vind dit deel van Perth toch minder aantrekkelijk dan de andere stadsdelen. Dat heeft voor mij te maken met de vele industrie die ik hier tegen kom, dat domineert toch het straatbeeld. De leuke sfeer van de woonwijken in het noorden en oosten mis ik in het zuiden. Eigenlijk kom ik vanuit hier alweer vrij snel in de richting van de kustplaatsen Fremantle en Rockingham en daar was ik al. Via Armadale rij ik terug naar de stad en het is eigenlijk te mooi weer om in de auto rond te blijven rijden. Het kan in Perth dan wel herfst zijn, maar toch is het de hele week zonnig en tussen de 26 en 30 graden.

Ik ga terug naar mijn appartement en vandaar loop ik naar de ‘Queens Gardens’, want die heb ik nog niet gezien. Vanaf de bus zag dat park er zo mooi uit, dus dat wil ik nog wel even zien en zoals je ziet was het de moeite meer dan waard. Daarna wandel ik nog een aantal kilometers door dit buurtje heen en het blijft leuk om te zien hoeveel kleine winkeltjes, lunchrooms en ‘takeaway’ restaurantjes er in de buurt van al die kantoren, hotels en appartementencomplexen zitten. Blijkbaar maken veel mensen daar toch gebruik van, want anders zouden ze er niet zijn.

Dit appartementencomplex heeft ook nog een mooi zwembad, dus het lijkt mij een heel goed idee om daar met dit mooie weer nog wat te gaan badderen en luieren. De komende drie dagen ga ik sowieso niets bijzonders meer ondernemen, maar vooral rust houden voordat ik weer ga vliegen. Ik denk namelijk dat mijn ontdekkingsreis door de immens grote stad Tokyo nog heel wat energie van mij gaat vergen. Daarnaast kan ik ook niet ontkennen dat de fantastische reis van de afgelopen vijf maanden mij best wel de nodige energie heeft gekost. Tja, 50+ ….. ha haha, tot morgen!

  • 31 Maart 2017 - 13:32

    Cor:

    Hoi Raymond, zo eerst even reageren op deze drie verslagen voor ik je laatste verslag van vandaag ga doorlezen. Wat een ramp zeg die cycloon, wij krijgen hier af en t6oe wel wat te horen en dat verhaal van die haai stond vanmorgen ook in de krant met foto. het is verschrikkelijk voor al die mensen en het lijkt me een bizar gevoel als je weet dat je er zelf twee maanden terug zo hebt genoten van al het moois en het heerlijke weer! Wat dat betreft heb je wel de goede route gekozen en alle ellende je bespaart gebleven. Hopelijk geeft het geen problemen voor je vliegreis naar Brisbane. Wat een gedoe zeg met dat reisbureau en wat een slechte klanten service. Zo zie je maar je moet ook overal zelf alert op zijn anders wordt je gewoon financieel geplukt. Ik zie de mails al helemaal voor me Raymond op drift kan heel vervelend zijn en niet de leukste mailtjes verzenden. Maar groot gelijk hoor man, het is toch veel geld waar je over praat en dan mag je wel wat verwachten!! Het wordt dus een extra lange periode Japan, dat is absoluut niet verkeert hoor volgens mij, wat ik al eerder schreef wat ik van de documentaires heb gezien is Japan ook erg mooi en uitgestrekt! Jammer dat Bali dan niet lukt maar dat kun je altijd nog doen als je later nog wat euro's over hebt. Wat ga je na Japan doen als je in Nederland terug komt? Heb je al plannen , want als je terug komt wil ik je natuurlijk treffen en uitgebreid met je de ervaringen delen onder genot van een hapje en een lekker sapje;-) . We zien wel tegen die tijd. Prachtige beelden weer van Perth en wat je zegt even een beetje rustig aan doen voor je weer door reist kan geen kwaad. Ja ja jongen de jaartjes gaan tellen, daar moet je echt rekening mee houden, kijk maar naar mij na vijf jaar alweer nastaar behandeling ondergaan en nog geen 60! hihi. Ik zie wel weer als een jonge god gelukkig, maar de rest is toch ook aan het afnemen;-)- .
    Ik wens je veilige vluchten toe naar Brisbane en Tokyo en kijk uit naar je eerste verslag vanuit Japan. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 117966

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: