3 Nov ’16 DAG 2: Dubai Mall en de Arabische Golf - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu 3 Nov ’16 DAG 2: Dubai Mall en de Arabische Golf - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

3 Nov ’16 DAG 2: Dubai Mall en de Arabische Golf

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

03 November 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

3 Nov ’16 DAG 2: Dubai; de Dubai Mall en de Arabisch Gulf
Tijdens de vlucht heb ik niet veel kunnen slapen, eigenlijk lukt mij dat maar zelden. Het is meer dommelen en als me dat twee tot drie uurtjes lukt dan mag ik al blij zijn. Om 7.00 uur, na 6 uurtjes vliegen i.p.v. 6,5 kwamen we in Dubai aan en toen was het 4.00 uur s ’nachts in NL. Het uitchecken verliep supersnel en mijn koffer kwam zelfs als een van de eerste op de bagageband aan. Ik heb mij meteen een taxi genomen, omdat ik echt geen zin had om in een volle metro te stappen met mijn koffer en vervolgens bij 28 graden te lopen zoeken naar mijn hotel. De taxi was niet eens zo heel duur. Ik zat zo 35 km van het vliegveld af, 35 minuten rijden en ik moest 86 AED = € 21 euro betalen.

Vanaf het moment dat we gingen rijden dacht ik: ‘jeetje mina wat een zooitje, wat een bouwputten en wat een zandvlaktes’. Maar naarmate ik verder naar de stad kwam werd het alleen maar groter en indrukwekkender. Ik hoef mij niet meer af te vragen hoeveel zij met hun olie verdient hebben, want dat zie je werkelijk overal in de stad wel terug. Het geeft mij echt het gevoel van groot, groter, grootst. Stuk voor stuk enorme prestige projecten in mijn beleving. Tegelijkertijd moet je daar wel van houden, want de ene ‘mall’ is nog groter en ‘protsiger’ dan de andere en het wemelt er natuurlijk van de dure winkels. Als glimt en blinkt aan alle kanten en er is natuurlijk volop marmer gebruikt. Het is in ieder geval een ‘walhalla’ voor de dames, maar neem dan wel een ‘groot limiet’ creditcard mee.

Ik had meteen door dat Dubai indrukwekkend en immens groot is. Van enthousiasme gunde ik mij niet eens de tijd om te gaan slapen, laat staan dat ik de tijd wilde nemen om een verhaal te typen. Daar had ik dus echt geen zin in, zeker niet als je er maar twee dagen bent.
Eenmaal aangekomen in het hotel had ik wel even een momentje dat ik dacht hmmmm….. ik was rond 8.00 uur al daar, maar kon pas om 14.00 uur inchecken. Nou ook lekker dan na zo lange nachtelijke reis. Zoiets moeten ze bij het reisbureau er dan wel bij vertellen en het desnoods regelen. Na zo reis wil je toch maar één ding, onder de douche springen en/of gaan slapen. Uiteraard mocht ik wel eerder inchecken, maar dat kostte me dan 250 AED = € 62 euro. Tja, dan heb je weinig keus en dan maar betalen. Kon ik mij in ieder geval douchen, mijn spullen in de kluis stoppen, omkleden, ontbijten en de stad in. Zo gezegd zo gedaan.
Vervolgens zit ik te ontbijten komt de kelner mij vertellen dat ik eigenlijk niet had mogen ontbijten. Ja doei, ik heb net eerder ingecheckt en betaald, dus ik ga niet ook nog eens voor het ontbijt betalen. Hij kon er niets aan doen, maar dat was hem zo verteld. Ik na het ontbijt weer naar de receptie toe en mijn beklag gedaan, maar dat waren de regels. Ik zei dat ik het er niet mee eens was en dat ik bij terugkomst de manager dan graag wilde spreken. Nou wat denk je, ik heb er niets meer van gehoord en bij het uitchecken hoefde ik ook niets te betalen.

Zelfs vroeg in de ochtend is het daar al warm, zo tussen de 26 en 30 graden. Maar doordat de luchtvochtigheid zo laag is, is het er voor mij prettiger dan in NL. Na wat gezoek en heen en weer geloop kwam ik bij de onbemande metro aan. Daar heb je eerst enorme trapopgangen en honderden meters aan gangen om bij de tram te komen. Vanaf het moment dat je binnenkomt is alles voorzien van airconditioning, echt heerlijk. Alles ziet er allemaal op en top uit en is betegeld met marmer. Het is overal zo enorm schoon, je vind echt nergens troep en overal zijn schoonmakers, ‘security’ personeel en metro medewerkers aanwezig.

De metro heeft een rode lijn van 52 km en een groene lijn van 22,5 km. Op dit moment zijn ze een blauwe lijn en een paarse lijn aan het bouwen en daarna komen er nog twee bij. Het is een prachtig onbemand systeem en in de spits rijden ze iedere 2 minuten en zelfs dan is het propvol. En doordat het zo propvol is moet ik eerlijk bekennen dat het er ook niet altijd even fris ruikt. Er komen mensen aan je voorbij dat je denkt ‘ga jij eens even snel douchen zeg’ :-).
In de metro heb je een deel ‘gold’, als zijnde de 1ste klas bij ons, en er is een deel waar alleen vrouwen en kinderen mogen zitten. Ik vond het wel vreemd om te zien en te ervaren, maar tegelijkertijd merk je ook hoeveel westerse vrouwen er zijn en hoeveel westerse invloed er is, want ook dat zie je overal terug. Ik heb een Nol = dagkaart gekocht en daar betaal je maar € 5,40 voor en dan kan je overal heen reizen met de metro. En je kan met de Nol gebruik maken van de trams die rondom de strandboulevard rijden.

Ik ben als eerste naar de Dubai Mall gegaan waar de hoogste toren de ‘Burj Khalifa’ van Dubai staat, een zeeaquarium in de Mall is gebouwd en een grote waterval van boven naar beneden valt, kortom je kijkt je er de ogen uit! Uiteraard ga ik niet voor het shoppen, maar alles in de Mall en vooral eromheen is een fantastische ervaring om te zien en te beleven! Ik vond het geweldig om te zien en kan echt niet in woorden uitdrukken wat ik gezien heb, zie daarvoor enkele foto’s en kijk maar op mijn Instagram account.
Ik was graag de ‘Burj Khalifa’ in en op gegaan, maar toen ik in de ‘Mall’ aankwam was alles al volgeboekt tot half 6 s’middags. Daarna is het in Dubai al snel donker en vind ik het minder leuk om nog naar boven te gaan. Ik wilde ook niet urenlang daar rondzwerven om vervolgens voor maar een half uurtje naar boven te mogen. Dus helaas, misschien ooit een andere keer in de toekomst.

Na een paar uur had ik het wel gezien in de Mall, dus terug naar het hotel en genieten van het mooie weer. Tja, wat ik al zei, ik was zo enthousiast dat je niet eens meer denkt aan slapen. Eenmaal terug, ik meteen van de 4de verdieping, waar mijn kamer was, naar de 15de verdieping. Daar zijn op het dak twee zwembaden. Aan de linkerkant voor de vrouwen en aan de rechterkant voor de mannen, maar je kan elkaar dus niet zien.
Hèhè, misschien was dat wel de reden dat ik het zwembad en het bubbelbad voor mij alleen had, want als stel mag je dus niet samen aan hetzelfde zwembad liggen hahaha. En met 34 graden een zwembad voor mij alleen is toch helemaal geweldig! Er kwam even later nog wel een mijnheer uit Perth waar ik heerlijk mee aan het kletsen was, maar helaas was zijn vrouw het aan de andere kant van het dak na 15 minuten al zat, dus hij moest helaas ook terug naar de kamer :-). De rest van de middag had ik mooi het zwembad en bubbelbad voor mij alleen.

Na mijn water-activiteiten ben ik gaan douchen en met de metro naar de strandboulevard gegaan. Daar stikt het natuurlijk van de strandjes en de leuke restaurantjes en daar heb ik heerlijk gegeten en nog een aantal uren rond gelopen. Ook hiervoor zeg ik: wow, wow wow hoe indrukwekkend mooi, ook al is veel van wat je ziet kunstmatig aangelegd. En ook daar had ik de beleving van groot, groter, grootst. Op zo klein stukje grond staan maar liefst 200 wolkenkrabbers bij elkaar, hoe krijg je het voor elkaar in de woestijn? Wat een indrukwekkend uitzicht en schouwspel met al die lichtjes. Echt fantastisch, zie mijn foto’s.
Daarna enorm moe, maar voldaan weer naar het hotel. Gedouchte en eindelijk mijn bed in gekropen, maar wel de wekker gezet, want ook de 2de dag wil ik voluit gebruiken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 118112

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: