DAG 23: Do 24 Nov ’16 Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 23: Do 24 Nov ’16 Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 23: Do 24 Nov ’16 Auckland

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

24 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vandaag hou ik het kort, geen zin om veel te typen :-). Na wat uitgeslapen te hebben en het alom bekende ritueeltje ben ik lopend naar het museum gegaan. Dat is een kilometer of zes van mijn hotel, dus dat moet te doen zijn en dan zie ik ook nog wat meer van de stad. Het zonnetje doet weer vrolijk mee vandaag, dus dat is prettig wandelen al staat me aan het eind van de route het zweet wel op de rug :-).

Het museum is zeker de moeite waard, alhoewel ik er iets meer van verwacht had. Misschien komt dat ook omdat ik de laatste jaren bijna alle musea in Amsterdam gezien heb en dan ga je toch anders en kritischer kijken. In de brochures spreken ze over het Auckland Museum en het War Museum, maar dat is dus ‘gewoon’ in één gebouw. Maar het museum is behoorlijk groot, dus ik had de tijd wel nodig wil je alles goed kunnen bekijken en lezen. Een bijzonder leuk extraatje was dat je tegen betaling een Maori Cultural Performance bij kan wonen en die kans wilde ik niet laten schieten.

Tussen de middag daar gegeten en om half 2 was de Maori Cultural Performance. Geweldig om hun verhaal en hun zang te horen en hun dansen te zien. Blijft toch wel heel bijzonder! Daarna tijd om de 1ste verdieping te bezoeken en dan heb ik alles gezien. Die laatste was meteen de indrukwekkendste, want daar hadden ze een huis nagebouwd (een soort simulator) waar je in een huiskamer zit.
Op de TV begint op een bepaald moment het nieuws over een op handen zijnde aardbeving en dat een deel van de stad geëvacueerd moet worden. Nou, je raadt het al, tijdens het nieuws begint de aarde natuurlijk al wat te trillen, waarna het licht af en toe aan en uit gaat en niet lang daarna begint het hele huis te schudden. Maar goed dat alles vast staat, want anders …… nou ik kan je zeggen dat ik hoop om dit nooit mee te hoeven maken, dat lijkt me echt eng!

Op de begane grond zie je vooral veel van Nieuw-Zeeland in vroegere tijden, ‘Pacific Masterpieces’, ‘Pacific Lifeways’ en uiteraard de levenswijze van de Maori en de bijbehorende natuur. Op de eerste verdieping gaat het vooral over aardbevingen, vulkanen, Japanse collecties, de MacKelvie collectie en allerlei diersoorten die leven in Nieuw-Zeeland. De 3de verdieping is het oorlogsmuseum, best mooi om te zien, maar niet wat ik verwacht had. Dat is in Canberra in Australië vele malen indrukwekkender.

Rond 16.00 uur ben ik richting de universiteit en het park gelopen en daar lag en zat het natuurlijk vol met studenten. Doorgelopen naar de fiets- en wandelroute langs de zee en de haven en die is behoorlijk lang kan ik je vertellen. De rest van de avond lekker in de stad rondgehangen, terrasjes gepakt, gegeten en terug naar het hotel. Aan het eind van de dag heb ik toch maar mooi 16,2 kilometer gelopen en het was heerlijk, al voel ik mijn vermoeide benen goed vandaag. Slaap lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 118076

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: