DAG 31: VR 2 Dec ’16 Picton - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 31: VR 2 Dec ’16 Picton - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 31: VR 2 Dec ’16 Picton

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

02 December 2016 | Nieuw Zeeland, Picton

Helaas er hangt een zware en laaghangende bewolking en het motregent. Een goed moment voor contact met het thuisfront, mijn verhaaltje te typen en ik moet uitzoeken en besluiten hoe de reis morgen weer verder gaat.
Gisteren was ik al even bij de VVV om informatiefolders te halen en om informatie in te winnen. De highway langs de kustlijn van Picton naar Christchurch is volledig afgesloten voor alle verkeer vanwege de schade van de aardbeving. Je moet eerst in de richting van de westkust rijden om vervolgens via drie andere highways naar Christchurch te komen, een kleine 200 kilometer extra omrijden. Treinen rijden ook niet en de bus vertrekt één keer per dag om 7.30 uur in de ochtend. Dan ben ik zaterdagmiddag om 16.15 uur in Christchurch en net te laat om mijn camper op te halen. Ik moet vervolgens twee nachten in een hotel, zodat ik maandag de camper op kan halen. Vervolgens rij ik met de camper grotendeels terug naar het noorden waar ik mijn reis wil beginnen.

De dame van de VVV had een perfect idee en zegt tegen mij: “Waarom huur je niet eerst een auto en reist daarmee door het noorden om vervolgens over een week in Christchurch te eindigen?” Dat vind ik een supergoed plan van haar. Ik ben immers lid van de ‘TOP 10 Holiday Parken’ en zij hebben ook kleine huisjes (een soort tuinschuurtjes) waar ik redelijk goedkoop kan overnachten.
Als ik op vrijdag 9 december weer in Christchurch ben, kan ik s ’middags de camper ophalen en alsnog 11 dagen door het zuiden reizen om vervolgens op 20 december weer in Christchurch te eindigen. Daar heb ik nog vier dagen om de stad te verkennen, alvorens ik de 24ste december naar Sydney vlieg. Zogezegd, zo gedaan en op zoek naar de voordeligste aanbieding van een middenklasse auto. Bij de meeste aanbieders was het al ‘sold out’, maar bij het voor mij onbekende ‘Thrifty’ was het raak, een Toyota Corolla. Perfect geregeld Ray! Douchen, eten en wegwezen.

Ondanks het bewolkte en iets regenachtige weer wil ik toch het water op en meer zien van de uitgestrekte bergen in het water. Picton is erg leuk, maar ook een erg klein dorp met één winkelstraat, wat industrie en veel woonhuizen, maar meer niet. Kortom, na twee dagen heb je het dorp zelf wel gezien en om nu een wandelroute te gaan lopen met dit weer, daar heb ik geen zin in.
Ik ga informeren bij de vier cruiseaanbieders die er zijn. Van de vier, varen er drie al niet uit. Te weinig animo en de mensen die al gereserveerd hadden, hebben ze verzet naar de dag van morgen. Tja helaas, pech voor mij, morgen ben ik niet meer in Picton.
Bij de vierde zegt het meisje, wij varen ook niet uit. Maar misschien kan ik vragen en vind jij het ook leuk om met de taxiboot mee te gaan? Zij zetten een aantal mensen op bepaalde plekken af en brengen post en pakketten weg, maar dat is wel 80 km varen en van 13.30 tot minimaal 17.30 uur. Haha, helemaal geweldig toch, zoiets geks leuks past precies bij mij! Dan is het geen ‘walk- en cruisetocht’ door het ‘Queen Charlotte Track’ maar een post-tocht en ik hoefde maar de helft van de prijs te betalen wat gebruikelijk is. Helemaal toppie!

En het was me leuk joh, ik denk nog leuker dan wanneer ik een toeristencruise had gemaakt! In veel van die bergen hebben ze dus gewoon huizen gebouwd. Huizen waar ze 24/7 wonen of een ‘buitenhuis’ voor het weekend hebben, maar er zijn ook ‘lodges’ waar je dus gewoon kan overnachten in ‘the middle of nowhere’. Ik heb me de ogen uitgekeken wat ik allemaal te zien kreeg en hoe leuk ze dat gedaan hebben. Ik kwam dus met ‘locals’ en toeristen op de taxiboot terecht en het was beregezellig.
De driekoppige bemanning heeft mij onderweg van alles en nog wat verteld en ik moest natuurlijk over Amsterdam vertellen en of dat echt allemaal klopt met onze wietteelt en de jointjes haha. Er was ook een jongen met zijn vriendin aan boord, die daar zelf een lodge-complex hebben. Omdat wij daar 10 minuten moesten wachten op een andere boot, mocht ik met hun meelopen en kon ik zien wat voor ‘lodges’ zij verhuren. Ik kan alleen maar weer zeggen wow, wow, wow en zie enkele foto’s! En daar laat ik het bij voor vandaag, genoeg getypt!

  • 04 December 2016 - 12:39

    Cor:

    Hoi Raymond, wat gaaf zeg zo'n tocht met
    De postboot! Echt weer iets voor jou zo beleef je pas echt leuke dingen!
    Je reis naar christchurch is ff anders dan gepland, maar je komt vast weer mooie dingen tegen op deze manier! Wij zijn gisteren naar de film the waterboys geweest en die is grotendeels in Nieuw Zeeland opgenomen, zo hebben wij in dde bioscoop een blik gekregen op wat jij in het echt ziet! Wat een indrukwekkend land zeg!
    Geniet lekker en tot het volgende verhaal grtz Cor

  • 04 December 2016 - 19:14

    Jacqueline:

    Heej Ray,

    Wat een te gekke vakantie. Wat je allemaal ziet en meemaakt.....Toppie. Wij genieten weer volop mee van je verhalen en foto's en als toegift ook nog een prachtige film. Wat geweldig om die dolfijnen te zien. Je was op het juiste moment op de juiste plaats!! En dan die postboot. Echt bijzonder om mee te maken en zodoende ook nog eens een onverwachts "cadeautje" te ervaren. Ik kan mij voorstellen dat het soms niet meer te bevatten is, zoveel en zo mooi allemaal wat je ziet en beleeft. Ga lekker door met het geweldige genieten en super leuk voor ons om dit door jou prachtig geschreven verhalen en mooie foto's mee te mogen beleven. Ik verheug mij al weer op het vervolg........Liefs Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 117975

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: