DAG 64: Wo 4 Jan ’17 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 64: Wo 4 Jan ’17 Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 64: Wo 4 Jan ’17 Sydney

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

04 Januari 2017 | Australië, Sydney

Vanochtend sta ik meteen op en net na 9.00 uur zit ik al in de metrotrein. Onderweg overstappen op de metrolijn naar Circular Quay en daar overstappen op de ferry naar het Maritiem Museum. De suppoost van het museum had inderdaad gelijk, want het is nog helemaal niet druk. Ik ga als eerst buiten kijken op de twee marineschepen, de onderzeeër, de twee historische schepen en bij de zeilboten. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik op ‘oorlogsschepen’ rondloop. Pffiewww, ik vind het best indrukwekkend om te zien, zeker met de gedachte dat het marinepersoneel maandenlang op een schip als dit door moet brengen en met welk doel? Iedere oorlog kent wat mij betreft alleen maar verliezers en wat heeft de wereld er anno 2017 nu uiteindelijk van geleerd?

De onderzeeër vind ik geweldig om van binnen te zien, maar ik zou er niet aan moeten denken om hier een dag, een week of zelfs maanden op door te moeten brengen. Als je nog geen last hebt van claustrofobie, dan heb je dat daarna wel ha haha. Nu begrijp ik meteen waarom er een rij staat te wachten als het druk is, want je kan op de onderzeeër alleen maar achter elkaar aan lopen. Ze laten iedere keer een groepje van vijf mensen naar binnen en een paar minuten later de volgende vijf.
Het is een belevenis en geweldig om te zien hoe iedereen door het ‘ronde luik’ naar binnen moet kruipen en dan kom je onderweg nog een aantal van die ronde luiken tegen en moet je klimmen en klauteren. Het is allemaal zo klein en zo krap en als je ziet hoe ze moeten slapen, dan zou ik geen oog dicht doen. Ik zet maar een paar foto’s online, want om dit uit te leggen is lastig.

Daarna ben ik echt wel toe aan een cappuccino en aansluitend bekijk ik de andere schepen die er liggen. De historische schepen, o.a. een replica van het schip van Abel Tasman, doet me denken aan het schip bij het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Ik vind dat soort schepen met zoveel geschiedenis zo gaaf om te zien. De modernere zeilschepen die er liggen zijn zeker ook mooi en zullen voor de echte liefhebber zeker interessant zijn, maar ik ben daar snel op uitgekeken.
Wat ik verder nog vertellen wil is dat ik de suppoosten op de schepen helemaal fantastisch vind. Het zijn, afhankelijk van de grote van het schip, twee of drie oudere heren of dames. Als je wilt, kunnen zij je meer vertellen over de schepen, want bijna allemaal hebben ze zelf bij de marine gewerkt. Je krijgt zulke leuke gesprekken en dan is een suppoost veel meer dan alleen maar een beveiliger.

Daarna ga ik binnen het vier verdiepingen tellende museum bekijken. Uiteraard gaat een groot deel van het museum over de maritieme geschiedenis van Australië, over de boten van de Aboriginals en de periode dat veel mensen vanuit allerlei werelddelen met allerlei schepen naar Australië emigreerden. Naast dat er vrijwilligers ter plekke bezig zijn om modelboten te bouwen zie je ook de modernere maritieme wereld en hoe bv. navigatie zich ontwikkeld heeft in de loop der jaren. De gehele benedenverdieping is ingericht met allerlei informatie en voorwerpen over de marine. Kortom er is zo veel te zien en ik ben blij dat ik zo vroeg gegaan ben, want na de middag is het inderdaad een stuk drukker en staan er buiten bij de schepen alweer rijen met wachtende mensen.

Aan de overkant van het museum zit een winkelcentrum en daar zit ook een ‘foodcourt’. Eigenlijk is het een soort plein in het winkelcentrum met allerlei restaurantjes, dus keus genoeg om daar wat te eten. Daarna op naar een terrasje met uitzicht op ‘Darling Harbour’. Hier kan ik echt de hele dag wel zitten en genieten van al die mensen die voorbij komen lopen. Daarna op naar de ferry en met de metrotrein naar Town Hall om het Hyde Park in te gaan en daarna de St. Mary Cathedral van binnen te bekijken en die is groot en erg mooi om te zien, zoals je ziet op de foto’s.
Vanuit station Hyde Park neem ik de metrotrein terug naar station Kings Cross en loop ik terug naar het hotel. Douchen, omkleden en bij de supermarkt wat kleine boodschappen doen om vervolgens naar de Oxford Street te lopen voor een gezellige avond uit :-).

  • 07 Januari 2017 - 14:59

    Cor:

    Hoi Raymond, foto's vergeten!??? Was te gezellig zeker in ocford street

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 117948

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: