DAG 85: Wo 25 Jan ’17 Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 85: Wo 25 Jan ’17 Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 85: Wo 25 Jan ’17 Brisbane

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

25 Januari 2017 | Australië, Brisbane

Mijn dag start rond 6.00 uur en de zon schijnt al vanachter de flats vandaan richting mijn hotel. Een balkon met een zeebriesje is genieten, maar een balkon met zo mooi, warm ochtendzonnetje is ook zeker niet verkeerd. Een rustige start van de dag en om 7.45 uur loop ik de stad al in.

Het leuke aan Brisbane is dat veel mensen op weg naar hun werk eerst naar een van de vele ‘koffiecorners’ gaan. In ieder klein straatje, bij ieder kantoor of bij iedere open ruimte ergens in de stad bevindt zich wel één of meerdere koffiecorners. Het grappige vind ik dat de meesten tot na de lunch open zijn, maar vanaf een uur of 14.00 zie je veel corners hun ‘luiken’ of deuren al sluiten. Blijkbaar is de ‘koffietijd’ dan voorbij en valt er voor hun niet meer genoeg te verdienen om open te blijven? Als ik door het ondergrondse centraal station loop zie ik allerlei mensen niet alleen van de koffie, maar ook van een ontbijt genieten. Als dat hier iedere dag zo gaat is het een gezellige bedoeling op de vroege ochtend :-). Vanaf een uur of halfnegen zie ik de meeste mensen in een van de vele hoge kantoorgebouwen verdwijnen. Leuk om de start van een dag in Brisbane eens van zo dichtbij mee te maken.

Om 9.00 uur is de kleinere ‘Hop-on Hop-off bus’ er. Net zoals in Sydney zijn hier ook twee routes. Die van gisteren rijdt de stadsroute en deze gaat naar Mount Coot-tha. Die berg ligt 5 kilometer van de stad en daar heb je een prachtig uitzicht op Brisbane en zijn vele buitenwijken.
Ik ben de enige toerist op de vroege ochtend en de chauffeur kletst er vrolijk op los. Superleuk dat hij van alles vraagt en tijdens de rit verteld. In Brisbane is het 300 dagen mooi weer, overdag is het nooit kouder dan 20 graden en s ’nachts rond de 8 graden. Wat wel een probleem is zijn de regendagen. Als het hier namelijk regent dan is dat meestal in combinatie met ‘thunderstorms’ en valt er zoveel regen in zo korte tijd dat er regelmatig overstromingen zijn.
In 2011 was de laatste grote overstroming en hij laat mij onderweg een hotel zien waar ze op de voorgevel, ter hoogte van de eerste verdieping, gemarkeerd hebben hoe hoog het water destijds stond. Vanaf de rivier gezien is dat wel een meter of zes hoger, onvoorstelbaar dat een rivier in zo rap tempo zo buiten zijn oevers kan treden. Heel veel huizen en bedrijven stonden toen onder water en helaas zijn er ook veel dodelijke slachtoffers gevallen.

De berg op rijdend komen we langs een van de twee botanische tuinen. Daar mag ik eventueel ook uitstappen, de tuinen bekijken en dan kan hij mij over een uur zo weer oppikken bij de bushalte. Goed bedoeld maar dat ga ik niet doen, ik heb andere plannen voor vandaag. Ik kan altijd zelf nog een keer met de auto daarheen rijden als ik dat wil. Eenmaal boven is het uitzicht inderdaad wel heel erg gaaf, zie de foto’s zeg ik dan maar weer. De chauffeur vertelt dat ik 10 minuten de tijd heb om rond te kijken en vervolgens vraagt hij of ik ook zin in koffie heb ha haha. Dat is nog eens een leuke chauffeur! Bovenop de berg is ook een café-restaurant met uiteraard een prachtig uitzicht op de stad. Het is wel duidelijk dat hij de mensen daar goed kent, maar als hij hier zes keer op een dag komt met allerlei toeristen kan dat natuurlijk ook niet anders. Na 10 minuten en met een ‘coffee to go’ rijden we weer richting de stad. Wat een leuke chauffeur en wat een leuke start van de dag!

Vanuit de stad loop ik naar het ‘Roma Street Parkland’ en een half uurtje later ben ik bij het politiemuseum. Dat zit in het hoofdkantoor van de Queensland politie en is best interessant om te zien, al is het kleiner dan ik verwacht had. Ook hier ben ik de enige toerist :-). Na dat gezien te hebben is het tijd om te lunchen en dat doe ik aan de overkant in het ‘Transit Centre’.
Vervolgens loop ik naar de ‘Brisbane City Hall’ waar ook het ‘Brisbane Museum’ is. Daar is o.a. een expositie over het DNA van de stad en dat vind ik wel interessant om te zien, te horen en over te lezen. Naast dat ik de ‘City Hall’ en het museum wil zien kan je ook de 92 meter hoge toren in en de klokken en het uurwerk zien. Maar aangezien je, in de lift uit het jaar 1930, maar met acht mensen tegelijk naar boven kan is er een wachttijd. Dat is voor mij geen probleem, tijd genoeg :-) Dan bekijk ik eerst het museum en ga ik daarna met de lift de toren omhoog.
Zo gaaf om in een lift te staan met zoveel geschiedenis. Ondanks dat ze hem omgebouwd hebben, hebben ze alles wel origineel gelaten. Eenmaal boven is er een klein, smal platform en lopen we achter elkaar een rondje, zodat we de stad in 360 graden kunnen zien en fotograferen. Het uitzicht richting de rivier is anno 2017 zo goed als weg door al de hoge nieuwbouw, maar hoe de rode kerk nu tussen de hoge gebouwen staat vind ik wel indrukwekkend gedaan. De klokken zijn echt enorm, de kleine klokken slaan iedere 15 minuten en de grote klok ieder 60, maar dat schijnt zo hard te gaan dat ze de tijden zo gepland hebben dat er niemand bovenin de toren is als de klokken slaan.

Terug naar de lift en dan zakken we naar beneden ter hoogte van de uurwerken van de vier klokken die aan de buitenkant van de toren te zien zijn. Helaas mogen we de lift niet uit, de apparatuur is te gevoelig en het risico dat er iets beschadigd te groot. Het is alsnog gelukt om een redelijk mooie foto te maken. De vier klokken hebben allemaal hun eigen aansturing, dus als er iets kapot gaat dan valt er ook maar één uit en niet meteen alle vier. Daarna gaan we weer naar level 3 en ga ik de rest van de ‘City Hall’ bekijken. Het gebouw is in 1980 volledig gerestaureerd, niet meer in gebruik als gemeentehuis en de meeste ruimtes zijn in de stijl van 1930 teruggebracht. Vooral het auditorium is indrukwekkend mooi.

Daarna is het tijd voor een terrasje op het plein voor de City Hall om mijn dorst te lessen. Opnieuw is het 32 graden en het is best warm, want er staat niet zoveel wind. Fles water kopen en op naar het zuidelijkste deel van de stad dat volledig is ingericht als botanische tuin. Alleen aan de kant van de rivier staan er gebouwen, namelijk het oude en het nieuwe ‘Governmenthouse’. Daarna loop ik via de wandelpromenade een stuk langs de rivier terug en vandaar naar het hotel.
Vanavond ga ik eens kijken hoe het hier gesteld is met de kroegjes voor mij :-). Op zijn Nederlands gezegd is het vannacht ‘koningsnacht’. Morgen is het namelijk ‘Australia Day’, dat is de nationale feestdag van Australië. Er wordt gevierd dat in 1788 de Eerste Vloot Sydney bereikte. Tot dan!

  • 29 Januari 2017 - 18:32

    Ingrid Vos:

    Hallo Raymond,
    Wat een prachtige verslagen schrijf je. Wat een ervaring, lijkt wel een paradijs, andere wereld.
    Lekker relaxen en doen waar je zin in hebt, elke keer weer een nieuw avontuur echt geweldig.
    Hè geniet ervan en tot hoorns.
    Liefs Ingrid Vos,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 118038

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: