DAG 94: Vr 3 Feb ’17 Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 94: Vr 3 Feb ’17 Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 94: Vr 3 Feb ’17 Hervey Bay

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

03 Februari 2017 | Australië, Hervey Bay

Het ritme van het vroege opstaan zit er alweer in. Wetende dat ik een balkon met zeezicht heb maakt het gemakkelijk om meteen op te staan. Vanuit mijn bed eerst even een cappuccino maken en het balkon op. Het is nog maar net 6.00 uur en ik ben verbaasd over het aantal sportende mensen die nu al aan de boulevard voorbijkomen. Mensen met honden, snelwandelaars, hardlopers, fietsers, een groep die een workout doet onder leiding van een trainer en ik zie een groep mensen in de zee zwemmen. Daar zit ik dan met mijn cappuccino op mijn balkonnetje te genieten, heerlijk zeg :-).

Dit is tot nu toe de mooiste plek waar ik zit om mijn reisverslagen te schrijven, dus ik begin maar eens om mijn typ-achterstand weg te werken. Daarna neem ik jullie eerst nog even mee terug naar de dag van gisteren en al de vertellingen van de receptioniste. ‘Fraser Island’ ligt hier erg dichtbij. Het is een ontzettend groot eiland wat grotendeels uit bos bestaat, maar ook prachtige stranden, een ‘Lake McKenzie’ en enkele andere bezienswaardigheden heeft. Met een ‘1 day tour’ zie je slechts een deel van het eiland en heb je acht stops, waar je een bepaalde tijd hebt om rond te kijken of te doen waar je zelf zin in hebt. Wil je meer zien en bv. ook het noordelijke deel van het eiland bezoeken dan moet je overnachten en heb je in totaal tien stops en dus een ‘2 day tour’.

Je gaat er met de ferry naar toe en kan daar alleen maar rondrijden met een 4WD Jeep of een 4WD truck. De route gaat een klein gedeelte door het bos en daarna tientallen kilometers over het strand, waar je zelfs 80 km/u mag rijden. Eigenlijk komt het erop neer dat je daar hetzelfde doet als overal aan de kust: de natuur bekijken, in zee zwemmen, op het strand liggen, barbecueën, vissen, kajakken en een route door het regenwoud lopen. Natuurlijk beschrijven de brochures al het moois van het eiland ondersteunt met de allermooiste foto’s, maar nergens zie ik een foto van het vervoer zelf.

Waar ik al huiverig voor was klopt inderdaad, je gaat met trucks van minimaal 14 of maximaal 36 personen. Hoe groter de 4WD truck is hoe goedkoper de day tour. Daar stopt het al meteen voor mij, want ik moet er niet aan denken om van 8am tot 6pm in zo grote groep mee te moeten om een bepaald dagprogramma af te werken. En dan te bedenken dat het de grootste toeristische trekpleister in deze omgeving is, dan weet je meteen hoe druk het daar is. Vervolgens komt ze met een brochure van een bedrijf die met een Jeep van 7 personen gaat, maar ook dat wil ik niet.
Het liefst huur ik zelf een jeep en ga het eiland op, maar dat had ik dan veel eerder moeten regelen. Als ik de prijzen van de dagtrips hoor dan vind ik het ondanks de grote groepen nog flink aan de prijs. Er zit dan wel een lunch en barbecue bij in de prijs maar voor bv. snorkelen, duiken of kajakken moet je nog eens extra betalen. Afhankelijk van de grootte van de groep variëren de prijzen van 179 tot 219 dollar voor een 1 day tour. Een 2 day tour met overnachting kost tussen de 330 en 390 dollar.

Ik wil dolgraag iets zien van de eilanden voor de oostkust van Australië, maar als het zo prijzig is dan reserveer ik dit bedrag liever om dit later uit te geven bij het ‘Great Barrier Reef’. Als ik dat zeg komt ze opeens met een folder van ‘Lady Elliot Island’ aanzetten. Dat is een kleiner eiland en daar kan je alleen maar komen met een klein vliegtuigje. Wow, dat vind ik dan wel weer ontzettend gaaf.
Natuurlijk vertelt ze er meteen bij dat het daar eigenlijk nog mooier is als bij het ‘Great Barrier Reef’, maar dat is natuurlijk vooral een verkooppraatje. Wat mij verbaasd is het feit dat ik daar met een klein sportvliegtuigje al kan komen voor ‘maar’ 365 dollar. In verhouding met de prijzen van een 1 day tour vind ik dat dan weer minder duur. Ik zal een foto van de folder op de website zetten, dan hoef ik niet alles te typen ha haha.

Als ze voor mij gaat bellen is natuurlijk alles al volgeboekt tot woensdag 8 februari. Vervolgens oppert ze dat ik, uiteraard voor een aantrekkelijke prijs, wel langer in het appartement kan blijven.
Ja doei, dat ga ik dus echt niet doen, daarvoor is er in Hervey Bay voor mij persoonlijk onvoldoende te beleven. Ik ga niet voor niets op zondagochtend weer weg :-). Het is even een baal momentje, maar later op de dag juist helemaal niet. Als ik s ’avonds zelf op Google Earth ga kijken en informatie op ga zoeken ligt dit kleine eiland rechts van het ‘Great Barrier Reef’. Het ligt echter helemaal niet in de buurt van waar ik nu ben. Het eiland ligt veel noordelijker en ik kan daar eventueel later deze week via allerlei andere steden ook prima nog naar toe. En dat heeft ze mij natuurlijk niet verteld. Wat een slimme en berekende dame is dit toch zeg, genoeg hierover!

Ik ga douchen en eens kijken wat verstandig is om te doen wat de vervolgreis betreft. Ik pak gewoon de auto en ga eens een stuk richting het noorden rijden via touristdrive 12 om wat indrukken op te doen. Eigenlijk is het op de meeste plaatsen waar ik kom net zo ‘uitgedroogd’ als in Hervey Bay zelf.
In de kleinere dorpen onderweg kom ik campings tegen die direct aan zee liggen. Maar oh oh oh, wat ben ik ontzettend blij dat ik met de auto reis en in allerlei accommodaties verblijf. Op de campings die ik onderweg al heb gezien en ook op deze campings zie ik nauwelijks schaduwplekken. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de ‘thunderstorms’ die in bepaalde jaargetijden overkomen? Wellicht is het dan te gevaarlijk om onder allerlei bomen/bossen te staan op een camping? Hoe heet zal het in een camper wel niet worden, als je de godganselijke dag pal in de zon staat? Werkelijk waar, ik zou mijn camper uitglijden van het zweten ha haha. Je kan dan wel direct aan zee staan, maar dan nog zou het slapen niet echt een succes zijn denk ik.

Ik parkeer de auto en ga op een van de twee terrasjes zitten. Het is gezellig druk en een goed moment om wat te eten en drinken. Daar kom ik aan de babbel met een mijnheer die mij o.a. verteld dat zoveel huizen op palen zijn gebouwd, zodat de wind er onderdoor kan. Dat geeft blijkbaar toch een verkoelend effect aan een huis. En ik steeds maar denken dat het met het water te maken heeft, maar nee dus :-). Onderweg maak ik een paar foto’s van hoe een gemiddeld huis er hier ongeveer uit ziet. Verder valt het mij op dat er in de kleinere dorpjes veel huizen staan die als vakantiehuisje verhuurd worden. Dat kan ik mij dan wel weer goed voorstellen als je bv. een weekendje aan de zee wilt verblijven met vrienden of familie.

De touristdrive gaat daarna terug het binnenland in en onderweg kom ik de zoveelste bosbrand tegen. Toch is dat best een beetje eng als je zoveel vuur zo dicht aan de weg ziet oplaaien. De witte rook en de stank die daarvan af komen zijn echt niet te harden, bah! Een kwartier later ruik ik het nog steeds in de auto. De route brengt me weer terug naar Hervey Bay alwaar ik bij de Aldi wat boodschappen doe. Ze hebben echt heerlijke lasagne , dus daar ga ik straks lekker van smullen.
Terug naar het appartement en eigenlijk is mijn volgende actie best ‘sneaky’. Ik heb gewoon geen zin om via de receptie en deze dame naar het strand te lopen. Ik ga met de lift naar de parkeergarage en via de achterkant loop ik het strand op ha haha. Erg prettig dat er, voordat je het strand op gaat, een groenstrook is met gras en bomen. Een perfecte plek om niet in de zon te hoeven liggen, maar toch vlak aan zee.

Het koken is lekker gemakkelijk vandaag. Oven aan, lasagne erin en eten maar :-). Daarna ga ik maar eens kijken hoe ver ik de boulevard af wil lopen. Het is best een leuke route om te lopen en links langs de weg zijn ontzettend veel kroegjes, restaurants en natuurlijk volop winkeltjes met allerlei snuisterijen en natuurlijk kleding. Het wordt hier rond 19.00 uur al donker en dat geeft wel een leuk effect aan de avond. Als ik weer terug ben in het appartement heb ik toch nog 8,4 kilometer gelopen en dat is een mooie afstand. Tot morgen!

• 05 Februari 2017 - 14:59

Cor:

Hoi Raymond, het is hier ondertussen zondagmiddag eer ik je verslag van vrijdag lees en als het goed is heb je je prachtige appartement alweer verlaten en noordwaarts aan trekken. Ik kan me goed voorstellen dat je blij bent met een auto en appartementjes ipv camper en campings als je ziet hoe kaal het is en dus pal ion de hete zon. Mooi he dat je denkt dat de palen onder de woning tegen het water zijn, maar dat het gewoon te maken heeft met verkoeling van de warmte doordat de wind er vrijspel onderdoor heeft!
    Zo zie je maar dat elke omgeving zijn eigen lessen leert en we snel geneigd zijn te denken wat we kennen.
    Je zit inmiddels al weer zes weken in Australië volgens mij dus alweer op de helft van je tijd vriend, wat gaat het toch snel allemaal, heb jij dat gevoel ook of ben je besef van tijd inmiddels kwijt;)- ?
    Ik wens je weer een mooie tocht toe en ben benieuwd in wat voor accommodatie je nu weer zit! grtz Cor