DAG 95: Za 4 Feb ’17 Hervey Bay - Reisverslag uit River Heads, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 95: Za 4 Feb ’17 Hervey Bay - Reisverslag uit River Heads, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 95: Za 4 Feb ’17 Hervey Bay

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

04 Februari 2017 | Australië, River Heads

Al zittend op het balkon in een rustig tempo wakker worden. Ik blader wat door de brochures heen voor de aankomende week, terwijl er opnieuw allerlei sporters aan het balkon voorbijkomen. Zelfs op de zaterdagochtend is dit niet anders. Rond 7.00 uur is er zelfs een hardloopclub die een bepaalde route loopt en er komen zeker honderd mensen aan mij voorbij, kinderen en volwassenen van alle leeftijden. Ondanks het vroege tijdstip is het al 25 graden en om overdag pal in de zon en met 34 graden zo intensief te sporten kan ook nooit gezond zijn, dan is vroeg in de ochtend de allerbeste optie. Tegelijkertijd vind ik het prachtig om al die mensen zo bezig te zien, ik zou willen dat ik zoveel discipline op zou kunnen brengen. De levensstijl is in Australië op dit gebied toch heel anders dan in ons kleine kikkerlandje.

Ik vind het lastig om op basis van de brochures bepaalde keuzes te maken. Tot aan Cairns heb ik nog minimaal 1463 km te rijden die ik over 28 dagen kan verdelen, dus dat is qua planning prima. Met nog zeven wat grotere dorpen/steden te gaan en het ‘Great Barrier Reef’ in mijn achterhoofd kan ik gemiddeld vier dagen ergens blijven. In Cairns heb ik zeven dagen voordat ik vertrek naar Perth, dus dat is genoeg en misschien wel meer dan genoeg, want zo groot is Cairns niet.
Ik besluit om via de apps ‘Tripadvisor’ en ‘Hotels.com’ nog wat meer informatie op te zoeken en reviews te lezen van andere reizigers. Op basis daarvan besluit ik om 2,5 dag in en rondom Bundaberg te verblijven en 4 dagen in en rondom Gladstone. Mocht Gladstone toch tekort zijn kan ik altijd nog bijboeken, maar eigenlijk verwacht ik dat niet.

Via hotels.com ga ik op zoek naar hotels en helaas werkt de site opnieuw niet vlekkeloos. De laatste week valt mij op dat, wanneer ik bepaalde voorkeuren aan vink zoals bv. parkeergelegenheid, er een groot gedeelte van de hotels wegvalt. Als ik verder op onderzoek uit ga zijn het vaak de goedkopere hotels die ik niet te zien krijg in de lijst. Erg vreemd, want zij hebben die parkeergelegenheid wel.
Ook met het inwisselen van kortingscoupons en/of gratis nachten heb ik het idee dat ik niet alle aanbod te zien krijg. Bij de hotels die ik wel zie krijg ik steeds de melding dat ik niets in kan wisselen, omdat die hotels niet meedoen in het spaarsysteem.

Inmiddels heb ik acht kortingscoupons die ik bij een boeking niet kan gebruiken en na twee weken zijn ze verlopen. Twee van de acht coupons zijn nu dus al niet meer geldig. De gratis nachten zijn 12 maanden geldig, dus vroeg of laat moet ik die toch ergens een keer in kunnen wisselen lijkt mij? Zo niet, dan kan het niet anders zijn dan dat er een bepaalde systematiek in de website is ingebouwd.
Ik als argwanend burger weet natuurlijk dat achter dit soort websites allerlei commerciële bedrijven schuilgaan en die heb maar één doel: geld verdienen en winst maken voor hun aandeelhouders. Misschien vindt het systeem dat ik al voldoende korting en gratis nachten heb gehad?
De afgelopen twee keer heb ik geen enkele voorkeur meer aangevinkt en volgens mij is dat het beste wat ik kan doen. Het is dan wel meer zoekwerk, maar als ik dat niet doe vraag ik mij af of ik de afgelopen drie dagen wel in dit appartement had gezeten? Nu zoek ik via de plattegrond op de website een locatie van een hotel en dan zie ik vanzelf wel wat dat hotel te bieden heeft.

Ik doe mijn ritueeltje en rij vandaag richting het zuiden naar ‘Fraser Island’. Eens kijken wat ik van het eiland kan zien en wat voor ferry’s daarnaartoe gaan. Ik rij eerst door het dorp Urangan waar ook markt is, maar daar heb ik vandaag geen zin in. Het is toch allemaal veel van hetzelfde denk ik? Urangan heeft wel een hele lange pier die de zee in gaat, dus daar ga ik later vandaag maar eens kijken. Eerst rij ik nog een rondje door de haven en even later kom ik aan het vliegveld voorbij. Vliegvelden en vliegtuigen blijven mij altijd fascineren, dus ik ga er even een kijkje nemen en ik krijg het zelfs voor elkaar om twee opstijgende vliegtuigen te filmen. Altijd leuk :-).
Wat dat betreft zou ik het wel weten als ik in Nieuw-Zeeland of in Australië geboren was. Dan zou ik eerst mijn vliegbrevet gaan halen en daarna pas mijn rijbewijs. Het lijkt mij zo ontzettend gaaf dat je zelf de vrijheid hebt om zomaar ergens heen te vliegen. En dan te bedenken wat voor adembenemende uitzichten je vanuit de lucht op al dat natuurschoon hebt. Dan zie je echt dingen die je anders niet ziet. Tja, toch maar een vlucht over het Great Barrier Reef maken denk ik dan :-).

Ik kom aan in het dorp River Heads. Daar loopt het land c.q. dorp in een hele spitse punt naar de haven toe en daar ligt een ferry. Ik moet een beetje lachen, want als dat de ferry is stelt het dus echt niets voor. Als ‘Fraser Island’ werkelijk zo populair is, dan verwacht ik toch wel grotere ferry’s en meer wachtende mensen. Er staat echter maar één busje en een jeep. Vanaf de kade is het eiland goed te zien en zeker ook het feit dat het voor 90% begroeid is met regenwouden.

River Heads zelf is blijkbaar heel erg populair. Wat hebben ze hier ontzettend veel nieuwe huizen gebouwd zeg. Ze hebben ze vooral in een hele lange strook langs de kust gebouwd en bijna allemaal hebben ze een prachtig uitzicht op de baai. Ik kan het dan ook niet nalaten om daar op mijn gemak rond te rijden en allerlei huizen te fotograferen. Prachtig hoe je kan zien wat zij ongeveer voor uitzicht moeten hebben vanuit hun huis. Maar ik kom ook langs huizen die er al veel eerder stonden en door de nieuwe huizen zijn zij nu hun uitzicht op de baai kwijt. Wat moet dat vreselijk balen zijn geweest, ik denk dat ik het huis meteen zou verkopen ha haha.
Naast de vele nieuwe huizen hebben ze ook een compact en nieuw winkelcentrum gebouwd waar ik even ga kijken. Alles onder een dak en best leuk en sfeervol gedaan, maar het blijft natuurlijk een winkelcentrum. Prima plek om wat te eten en drinken en daarna rij ik nog wat in de omgeving rond. Zodra ik echter het dorp uit rij is de natuur weer net zo uitgedroogd als in Hervey Bay. Zo jammer, want als het hier wel groen zou zijn, zou het echt prachtig zijn.

Ik tour weer richting Urangan, parkeer de auto en loop daar de pier op. Wow, dit is wel heel erg gaaf gedaan zeg. Met een lengte van 1124 meter gaat de pier de zee in en daar staat een aangenaam windje. Het idee dat hier vroeger ook nog een spoor voor de trein overheen ging, geeft weer zo bijzonder mooi gevoel van historie. Dat een dorp als dit destijds groot is geworden dankzij het vervoer van suiker, hout en kolen is toch ook gewoon bijzonder.
Nu zie ik vooral veel vissers van allerlei leeftijden. Stelletjes, groepjes jongeren/vrienden, opa’s, maar ook vaders met hun zoon of zonen. Dat zijn voor mij best vaak van die kippenvel momentjes. Gaaf dat je als vader dat soort dingen met je kinderen kan doen en ook daadwerkelijk doet. Ikzelf ervaar dit soort momenten soms ook als confronterend, omdat ik zelf nooit vader ben geworden. Zeker nu ik ouder word, lijkt dat gevoel vaker en actiever aanwezig te zijn. Wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat ik zelf geen ouders meer heb? In ieder geval is het prachtig om te zien en kan ik er erg van genieten.

Daarna besluit ik om terug naar het appartement te rijden. Morgenochtend ga ik op tijd weg en ik wil nog een witte en bonte was draaien. Met dit warme weer wissel je toch vaker op een dag van kleding, helemaal wat T-shirtjes betreft. Soms is het zo warm en plakkerig dat ik bij de auto eerst een ander shirtje aandoe voordat ik weer verder ga. Om morgenochtend dan te vertrekken met allemaal frisgewassen kleding vind ik wel een prettige gedachte. Tussendoor kan ik dan mooi koken, tekst typen en wat tv kijken en voordat ik het weet is dag 95 ook al weer voorbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 117949

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: