DAG 99: Wo 8 Feb ’17 Boyne Island-Tannum Sands - Reisverslag uit Curtis Island, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 99: Wo 8 Feb ’17 Boyne Island-Tannum Sands - Reisverslag uit Curtis Island, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 99: Wo 8 Feb ’17 Boyne Island-Tannum Sands

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

08 Februari 2017 | Australië, Curtis Island

Goedemorgen Nederland :-). Ik was gisteren voor mij doen vrij laat in mijn motel, maar met hetgeen ik allemaal weer gezien heb was het een fantastische dag. Gelukkig heb ik deze keer wel weer het juiste motel uitgekozen. Vlakbij het centrum, vlakbij de baai en een mooi zwembad tegenover mijn kamer. Opnieuw een vriendelijke en behulpzame receptioniste die bij aankomst meteen informatie voor mij opzoekt op de website van de ferry-company. Spullen op de kamer en als ik de hoek omloop zit er meteen een geweldig ‘Ribs en Rumps’ restaurant waar ik heerlijk heb gegeten.

De ochtend begint bij de plaatselijke VVV, want dat is toch de beste plek om de lokale informatie te krijgen. De regionale VVV is ook prima, maar die hebben niet altijd alle lokale informatie tot hun beschikking of weten niet alles. Er werken vaak oudere vrijwilligers bij de VVV en zij zijn zeer behulpzaam. Als zij eenmaal weten wat je ongeveer zoekt of wilt doen dan duurt het niet lang voordat je een stapel folders in je armen hebt, inclusief tekst en toelichting. Wat het voor mij zo lastig maakt is dat er altijd veel meer te zien en te beleven is dan dat ik tijd heb.

Vandaar rij ik naar de ferryterminal en laat mij informeren over de cruise. Deze gaat een of twee keer per dag, namelijk om 8am en 2.30pm. Ze gaan iedere dag in de ochtend, maar alleen op ma- wo en vrijdagmiddag ook om 2.30pm. Als ik doorvraag hoe het zou zijn om een dag of twee dagen op een van de eilanden te blijven is ze heel eerlijk en zou zij dit niet doen. We krijgen een leuk gesprek en zij begrijpt natuurlijk meteen wat ik graag wil zien.
Ze vertelt dat het wel mooi is, maar doordat hier zoveel industrie is en er zoveel vrachtschepen komen en gaan is het minder mooi als op andere plekken. Als ze mij advies mag geven dan moet ik vooral naar Airlie Beach en de Whitsundays Islands gaan. Dat zijn 74 eilanden bij elkaar gegroepeerd en zij vindt het de allermooiste plek wat het Great Barrier Reef betreft. Supertof dat ze zo eerlijk is en uiteraard reserveer ik een plekje voor de middag.

Gladstone is een grote, industriële havenstad waar ongeveer 30.000 mensen wonen. De werkgelegenheid is vooral te vinden in de kolen, aluminium, cement, olie- en zware chemicaliën bewerking. Natuurlijk liggen hier ook de meest zuidelijke eilanden van het ‘Great Barrier Reef’.
Eerst ga ik maar eens een rondje stad rijden en naar de dorpen Boyne Island en Tannum Sands. Ze zeggen dat die prachtige zandstranden hebben en het zijn twee kleinere, idyllische dorpen waar mensen graag willen wonen als ze eenmaal met pensioen zijn gegaan. De route naar de dorpen toe is leuk om te rijden, zeker omdat je op een bepaald moment de brug over gaat en min of meer op een eiland terecht komt. Ik kan wel foto’s blijven maken, want ook hier staan weer de meest mooie huizen en die zijn niet van de doorsnee arbeider zo te zien.

Bij een van de stranden staat het water op dit moment zo laag dat ik er zelfs een stuk richting het water kan lopen. Het is een beetje waterig en glibberig, maar dat maakt niet uit in het ergste geval krijg ik natte voeten :-). Als ik daar loop te wandelen hoor ik raar knisperend geluid en uit het niets staat opeens het gras en de struiken in brand. Blijkbaar houdt men hier al rekening mee, want niet lang daarna komen er al auto’s van de boswachterij aanrijden. Voordat er nog meer gaat branden en het nog harder gaat stinken ga ik maar weg. Het zijn leuke dorpen om eens te zien, maar ik heb al mooiere dorpen en stranden gezien langs de kust. Vandaar rij ik terug naar Gladstone om wat boodschappen te doen en om 2.15pm sta ik op de ferry voor de twee uur durende cruise.

De ferry is niet alleen een cruise voor toeristen, maar ook het openbaar vervoer voor de bewoners van de eilanden Facing Island en Curtis Island. Daarnaast brengen ze allerlei goederen naar de bewoners en enkele motel- en horecazaken. Zoals je op een van de foto’s kan zien komt er bij het eiland een auto met laadbak de ferry oprijden om de spullen en twee mensen op te halen.
Hier is het blijkbaar ook laagseizoen, want er gaan maar vier auto’s en met mij erbij negen mensen mee en natuurlijk de kapitein en een bemanningslid. Als we wegvaren begrijp ik meteen wat de dame van vanmorgen bedoelde, want het eerste half uur zie ik eigenlijk alleen maar bruin water. Het is wel erg gaaf om te zien dat het bruine water van het ene op het andere moment opeens diepblauw is. Best gek om te zien, alsof er een scheidingslijn ligt. Helaas zie ik geen dolfijnen, dit jaargetijde helaas ook geen walvissen, maar wel een grote zwemmende legerschildpad.
Op de terugweg is het weer onstuimig geworden, het waait echt hard, het is bewolkt en op de terugweg regent het zelfs. Dat is vanuit de baai best wel gaaf om te zien, want je kan precies zien waar de regen valt, zelfs op de foto is het goed te zien. Eigenlijk varen we door enkele buien heen en dan is het weer droog. Tegen half 5 zijn we terug in de haven en rij ik naar het motel. Eenmaal daar aangekomen gaat het echt tekeer en komt de regen werkelijk met ‘bakken’ naar beneden.

Ik verdiep me nog maar eens in de vele brochures en landkaarten en probeer een voorlopige planning van de komende weken te maken. Ik wil het niet te strak plannen, zodat ik eventueel nog iets ruimte heb, maar ik moet wel een nieuw hotel boeken.
Ook in de omgeving van Gladstone zijn vijf ‘self drive routes’ het binnenland in. Als ik dat zie is het best ‘jammer’ dat Australië zo groot is en de afstanden dus ook. Ik zal er eens een foto van plaatsen, zodat jullie het ook kunnen zien. De route van 284 km kan nog net, maar de route van 514 km is gewoon te veel om op een dag te rijden. Dan zit je alleen maar in de auto en kan je alsnog niet op je gemak rondkijken. Halverwege ergens overnachten zou het beste zijn, maar voor mij is dat geen optie met de resterende dagen aan de oostkust.

Als je de landkaart van het oosten ziet zijn er eigenlijk twee grote hoofdroutes die van noord naar zuid gaan. De route langs de oostkust die ik nu rij, maar er is ook nog een route die zo 200 tot 300 kilometer het binnenland in ligt. Het allermooiste zou zijn om eerst de route langs de oostkust van zuid naar noord te rijden en dan via de route door het binnenland weer terug naar het zuiden.
Tja, dan zou ik er nog een maand bij aan moeten knopen en dat zou ik zeker geen straf vinden :-). Eerst al deze informatie maar eens rustig laten bezinken en morgen definitief een besluit nemen, nadat ik bij Lake Awoonga ben geweest. Doei doei :-)

  • 10 Februari 2017 - 11:56

    Cor:

    Hoi Amigo, het is inmiddels vrijdagochtend hier als ik het lees en ben benieuwd hoe je de reis verder hebt gepland. Zo te lezen ga je nog veel mooiere gebieden in dan waar je nu zit dus dat beloofd nog mooie foto's! De ferry tocht die je nu hebt gemaakt laat ook duidelijk de industrie zien en bijzonder hoe zo'n regenbui op de foto te zien is. Ook het terugvallen van de waterlijn met droogstand schip is wel bijzonder om te zien. Het weer blijft onvoorspelbaar he in Australië! Begrijp ik goed dat je nog een maand in gebied van graat Barrier reef verblijft? Heb je geen kilometer beperking aan je huurauto? Ik kan me voortellen dat je heel veel km maakt in deze periode met van de tochten van 200-300 km per dag! Brandstof verbruik je ook genoeg denk ik, is dat een beetje betaalbaar daar of zijn het Hollandse prijzen? Ik heb de indruk dat er minder gereageerd wordt op je verslagen, mensen kunnen je niet meer bijhouden lijkt het! Ik blijf het boeiend vinden en ook leuk om een korte reactie te geven. Veel plezier en mooie tochten gewenst op het reef, met hopelijk ook fantastische live beelden van dolfijnen en overige zeedieren en planten. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 118044

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: