DAG 101: Vr 10 Feb ’17 Gladstone – Rockhampton - Reisverslag uit Biloela, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 101: Vr 10 Feb ’17 Gladstone – Rockhampton - Reisverslag uit Biloela, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 101: Vr 10 Feb ’17 Gladstone – Rockhampton

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

10 Februari 2017 | Australië, Biloela

Ha Cor, ik ben maar liefst tot 2 maart aan de oostkust en dan vlieg ik naar Perth aan de westkust. Maar dan moet Perth en de andere dorpen/steden niet onder water staan. Op dit moment zijn daar regelmatig tropische stormen. Gisteren is er maar liefst 114 mm water in 24 uur tijd gevallen met alle gevolgen van dien en er komt nog meer regen aan. Maar…. alles wat nu valt, kan straks niet meer vallen denk ik dan maar :-). Ik moet er ook niet aan denken om zelf door die stormen en slagregens te reizen. Jij kent mij inmiddels goed genoeg om te weten dat, wanneer het daar wel zo rotweer blijft, ik mijn reisplanning zo om ga gooien. Mijn motto is nog altijd: Ik moet niets, maar ik mag veel :-).

Ik heb een autoverhuurder uitgezocht die geen beperking heeft wat het aantal kilometers betreft. Deze verhuurder heeft echter wel een beperking wat het binnenland inrijden betreft. Ik heb een kaart gekregen met een duidelijke grens tot hoever ik het binnenland in mag rijden. Maar die grens ligt voor mijn reis prima. De auto heeft een chip zodat ze 24/7 kunnen zien waar ik ben met de auto.
De benzineprijs fluctueert uiteraard, maar ligt ongeveer tussen de 94 cent en 1 euro per liter. Ik betaal meestal nog 4 cent minder, want bij supermarktketen ‘Woolworths’ krijg je kortingsbonnen als je de boodschappen betaald :-). Ik heb natuurlijk ook een benzineapp op mijn Smartphone en soms is het ergens anders nog goedkoper en dan ga ik daar natuurlijk tanken ha haha. Daarnaast ben ik verrast door het automerk Hyundai Elantra, want de auto rijdt erg prettig en erg zuinig. Mocht ik ooit nog eens een auto nodig hebben, dan zou ik zeker bij de Hyundai dealer binnenlopen.

Hihihi, je hebt gelijk hoor wat het aantal lezers én reageerders betreft. Na 100 dagen is het gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ weer eens bevestigd. Wellicht vinden de mensen die afgehaakt zijn mijn manier van schrijven niet leuk, te gedetailleerd, de verhalen te lang, mijn mening te uitgesproken of ze willen al die mooie foto’s en video’s niet meer zien in het koude Nederland ha haha :-). Misschien is er gebrek aan tijd of stress, zijn ze ‘te druk’ met hun eigen leven, speelt jaloezie een rol of is er voor hun een andere reden dat ze niet kunnen reageren? Wellicht speelt het feit wel mee dat ik niet meer in Amsterdam woon en nu een ‘dakloze’ ben :-)? De bezoekjes en logeerpartijtjes in hartje Amsterdam zijn voor hun natuurlijk ook definitief voorbij. Ik ga daar ook niet meer wonen en wellicht vinden zij ‘Brabant’ veel te saai en veel te ver om naartoe te reizen?

Van een paar mensen heb ik in 2017 zelfs niets meer gehoord, maar namen ga ik hier niet noemen hoor :-). Ik kan van alles bedenken en invullen waarom zij afgehaakt zijn, maar eigenlijk weet ik het dus niet. Wellicht was één van hun goede voornemens voor het nieuwe jaar om het contact met mij te verbreken ha haha. Na twee maanden heb ik ze maar uit mijn verzendlijst gehaald en zij zijn verlost van de melding ‘Raymond heeft een nieuw reisverslag geplaatst in …..’. Blijkbaar zijn ze blij dat ik dat gedaan heb, want ook daarop heb ik geen reactie meer gekregen. Ik kan alleen maar hopen dat er niets ernstigs is gebeurd of dat er bij hun iets minder leuks aan de hand is?!?

Verbazen doet het mij echter ook wel hoor, want zoveel tijd kost het niet om iets te lezen en een paar zinnetjes terug te typen. Iedere dag zo verhaaltje typen en de foto’s uitzoeken en comprimeren kost meer tijd dan het lezen en reageren zelf :-). Daarnaast verwacht ik echt niet dat iedereen dagelijks iets van zich laat horen. Met een werkzaam leven, een gezin en alle andere verplichtingen begrijp ik zelf ook wel dat dat niet kan.
Maar het is zoals het is Cor. Wat mensen betreft heb ik al het nodige meegemaakt en bijgeleerd in mijn leventje en inmiddels ben ik wel wat gewend. Op een moment als dit leer ik de echte mens, achter de ‘gemaskerde’ mens weer kennen denk ik dan maar. Ik slaap er in ieder geval niet minder om en ik vermaak mij er ook niet minder om :-). Tot slot kan ik ook wel begrijpen dat er een aantal mensen zijn die mij totaal niet (meer) begrijpen met de keuzes die ik maak en met hetgeen ik allemaal juist wél of juist niet doe. Ik heb natuurlijk ook niet echt een keurig gestandaardiseerd en/of normaal leventje, zoals dat in andermans ogen eigenlijk hoort te zijn :-). Maar zoals je weet: ‘wat anderen daar allemaal van vinden, dat interesseert mij toch geen biet’.

Maar er zijn gelukkig ook echte vrienden, trouwe lezers én reageerders die net als jij wel regelmatig iets van zich laten horen. Jij doet dat zowel per website als per app, zij reageren vooral per Whatsapp, Telegram of email en soms Skype ik weleens met iemand. Al deze mediums zijn erg leuk en je kan er meer persoonlijke zaken in kwijt dan via de reiswebsite. Anderen vinden het nu eenmaal niet prettig dat iedereen mee kan lezen via de reiswebsite en dat begrijp ik.
Ach, en weet je, ook al wordt het aantal lezers in de komende 100 dagen nog minder, ik blijf toch wel schrijven hoor :-). Grotendeels schrijf ik eigenlijk voor mijzelf, zodat ik in de toekomst nog eens terug kan lezen wat ik allemaal gedaan, ervaren en geschreven heb. Willie is zelfs zo lief en attent dat ze alle reisverslagen voor mij uitprint, zodat ik straks een boekwerk heb als ik terug kom. Daarna kan ik nog eens teruglezen of alles wat ik geschreven en gezegd heb wel zo verstandig was ha haha. Na deze preek is er al meer dan 1 A4tje gevuld, dus ik ga maar snel over naar de dag van vandaag :-).

Rockhampton, here I come :-). Ik kan het niet laten om vandaag toch eerst het binnenland in te rijden en via een omweg naar Rockhampton te gaan. Uit de reisinformatie begrijp ik dat het een hele mooie route is om te rijden. Onderweg ga ik de ‘Callide kolenmijn’ en het ‘Callide Power Station’ bezoeken, want dat zijn toch vormen van energieopwekking die ik in deze grootte nog nooit gezien heb. Eerst rij ik 123 km naar Biloela in het westen en vandaar ga ik via Mount Alma 144 km naar het noordoosten om bij mijn eindbestemming te komen. In totaal dus 267 kilometer rijden en dat is prima te doen op een warme dag als vandaag.

Het is inderdaad een mooie route, maar daar waar de bossen, heuvels en bergen beginnen liggen veel doodgereden dieren langs de weg. Bah, dat is en blijft zo naar gezicht. Het lijkt wel alsof ze de natuur hier zijn gang laten gaan en ze die dieren niet opruimen. Ik denk zelfs dat ze als voedsel dienen voor andere dieren en de rest uiteindelijk vanzelf vergaat? Ik tel al snel minimaal tien dode kangoeroes en dan stop ik met tellen, bah wat sneu. Geen wonder dat zoveel mensen een enorme ‘stootbumper’ aan de voorkant van de auto hebben. Blijkbaar is dit een favoriete doorlooproute voor de dieren, maar het maakt mij een beetje huiverig. Je mag 100 km/u rijden, maar ik maak er maar 80 km/u van en dan maar hopen dat ze niet voor mijn auto voorbij komen springen. Hoezo kijken ze ook eerst niet even of er iets aankomt, domme dieren :-).

De kolenmijnen zijn uit de verte al goed te zien vanwege het kleurverschil met de rest van de omgeving. Ik ben het grootste deel van de route voor 360 graden omringd door bossen, heuvels en bergen. De wegen gaan omlaag en omhoog en deels doet het me hier aan Nieuw-Zeeland denken. Helaas kan ik opnieuw niet overal stoppen, waar ik het liefst wil stoppen. Ik kan dus ook helaas niet de foto’s maken die ik graag wil maken.
De weg naar de ‘lookout’ van de kolenmijn is bijvoorbeeld grotendeels van zandkiezelstenen, enorm smal en steil en ik kan daar niet stil gaan staan om foto’s te maken. Maar jeetje mina, wat een uitzicht zeg en wat een enorme bergen waar ze die kolen vanaf graven. Helaas zie je bovenop de lookout vooral de toppen van de bergen en niet de afgraving zelf en juist die vind ik mooier om te zien. Daar zie je ook meer van de enorme vrachtwagens en machines die daar aan het werk zijn.

Het dorp Biloela is nog best groot en heeft zelfs nog een redelijk winkelcentrum. Ik heb echt zo zin in een lekker bakkie koffie en dat ga ik daar maar eens even drinken. Deze keer kan ik al die lekkernijen die mij zo aankijken niet weerstaan en daar eet ik er ook maar een van op :-). Daarna even een rondje lopen door het winkelcentrum, een flesje ijskoude cola kopen en op naar de ‘Australian’s Country Way’ route. Tijdens deze route kom ik ook door de dorpen Mount Morgan en Mount Alma en opnieuw is het indrukwekkend om deze route te rijden. Wat is dit toch een gigantisch mooi land! Ik kan alleen maar weer zeggen, zie de foto’s en dan nog zie je maar een fractie van wat ik zie.

Als ik bij Mount Alma ben en de berg weer af moet rijden en in de verte de stad Rockhampton zie liggen begint het al helemaal te kriebelen. Het blijft kicken om de wegen langs de bergen al te kunnen zien liggen die je daarna steil af moet rijden. Ik heb al vaak gedacht aan mijn ervaringen in Amsterdam. Als ik daar aan het wandelen of fietsen was, dan vloog de tijd voorbij en was de dag zo om. Precies datzelfde gevoel heb ik hier ook heel vaak. Ik weet dat ik 267 kilometer moet rijden, maar doordat er onderweg zoveel moois te bekijken is lijkt de afstand helemaal niet zo groot. Voordat ik het weet ben ik alweer op mijn bestemming. Tot morgen!

  • 12 Februari 2017 - 12:34

    Cor:

    Hoi Raymond, net wat je schrijft zo gaat het in het leven vaak uit het oog .....!
    Maar niet erg hoor je maakt zo een selectie in de mensen waar je meer of minder energie in steekt, zo doe ik dat ook en ik merk het nu al nu je even uit werkproces bent hoe snel dat gaat. Wat je zegt je doet het voor een deel voor je zelf en daar krijg je geen spijt van als je later weer eens terugkijkt op deze prachtige onderneming. Wat een wijds land is het toch zeg met prachtige lange routes en wegen, niet vreemd dat daar regelmatig een dier wordt aangereden. Naar om te zien maar zo hebben andere weer voedsel moet je maar denken. Nou het duurt nog even voor je naar de westkust gaat hopelijk slaat het weer om in positieve zin. In Nederland lees je nu ook over de extreme zomer in Australië en de effecten die dat heeft. temperaturen van ruim boven de 40 graden lijkt me toch niet fijn, zeker als je moet werken Ik heb het idee dat jij er niet echt heel veel hinder door ondervind en dat je lijf ook niet erg tegensputtert! Houden zo en goed op je zelf blijven passen en genoeg water blijven drinken en bij je hebben voor geval van pech.
    De foto's laten een boel zien maar de beleving die jij op doet is niet te vervatten in plaatjes, wel de variatie en de weidsheid en de hoeveelheid on ontgonnen land is opvallend. Veel plezier verder en fijn dat je zo'n lekkere auto hebt om die vele kilometers mee te slijten ! grtz Cor

  • 12 Februari 2017 - 16:03

    Jacqueline:

    Heej, Lieve Neef,

    Alweer 100 dagen voorbij. Wat vliegt de tijd. Dat is ook altijd het geval wanneer iets echt leuk is, dat de tijd vliegt en wanneer er geen bal aan is, de tijd kruipt. Gelukkig gaat alles goed en zijn de verhalen super om te lezen en de daarbij prachtige foto's te bewonderen. Een zus van een vriendin van mij woonde ook in de omgeving waar jij nu bent. Helaas is zij vorig jaar overleden en maar 57 jaar geworden. Mijn vriendin is in al die jaren dat haar zus daar woonde er verschillende keren geweest en ook zij beschrijft de hitte zoals jij. Ontzettend warm, de droogte, de kans op brandhaarden in de natuur maar ook de adembenemende schoonheid van het land. Ook zij vond het zo gaaf om van dichtbij een kangoeroe te spotten. Heb jij géén last van die hitte? Of ben je er juist goed van in orde? Het is natuurlijk een hele andere hitte dan bij ons lijkt mij. Fijn dat je zo geniet!! Hier was het afgelopen week echt koud en er is weer een beetje sneeuw gevallen. Wat mij betreft mag de lente komen. Geniet lekker verder van dat prachtige land! Liefs: Jacqueline

  • 14 Februari 2017 - 08:01

    Willie:

    Lieve Raymond,
    Zeker niet uit het hart, maar ik loop nogal eens achter met lezen, nu weer helemaal bij. Ik print nog steeds alles uit, krijg je van me als je terug in Nederland bent, kun je het zelf ook nog eens op je gemak nalezen.
    Ik vind het prachtig om te lezen, onvoorstelbaar zoveel jij in zo korte tijd ziet. Fantastisch!!.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes willie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 118047

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: