DAG 103: Zo 12 Feb ’17 Rockhampton–Botanische tuin - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 103: Zo 12 Feb ’17 Rockhampton–Botanische tuin - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 103: Zo 12 Feb ’17 Rockhampton–Botanische tuin

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

12 Februari 2017 | Australië, Rockhampton

Een nieuwe dag breekt aan en ik twijfel wat ik moet doen met mijn wensenlijstje van vandaag? Ze adviseren om niet de weg op te gaan, als dat niet per se noodzakelijk is. Het gaat vandaag nog warmer worden dan gisteren. De brandweer is aan de oostkust in opperste paraatheid en men heeft voor het eerst sinds vele jaren de hoogste brandmelding ‘catastrophic’ op de borden gezet. Ze weten nu al dat er vandaag branden uit gaan breken en door de enorme droogte in combinatie met de wind zullen deze branden zich razendsnel verspreiden. In sommige regio’s hebben ze zelfs al mensen geëvacueerd, omdat ze de veiligheid van die mensen en hun huizen niet kunnen garanderen als er brand uitbreekt.

Ik ben echter al zo vroeg wakker dat ik er toch op uit ga. Om 7am loop ik al in de botanische tuin en ik ben niet de enige. Bij jullie ligt er sneeuw en bij mij is het zo vroeg in de ochtend al 31 graden, best wel onwerkelijk als je daarbij nadenkt :-). Toch is mijn lichaam inmiddels gewend aan deze hoge temperatuur, dus ik loop gewoon de grote ronde en dat is best een aangename wandeling. Naast de botanische tuin is er ook een dierentuin, maar vanuit de botanische tuin kan ik al zien dat het best wel oud en rommelig is. Op de tripadvisor app had ik al gelezen dat een andere Nederlander had geschreven: ‘een dierentuin zag er in NL in de jaren tachtig zo uit’. Dus ik ga daar toch maar niet kijken.

Ik rij maar eens door de stad Rockhampton heen en ik vind het geen mooie stad. De meeste straten zijn erg breed en in mijn beleving hebben de mensen niet veel geld te besteden. De huizen zijn oud, best wel slecht onderhouden en wat mij verbaasd is dat woningen en commerciële bedrijven op allerlei plekken zo door elkaar heen staan. Het komt mede door al die reclame erg ‘rommelig en schreeuwerig’ op mij over. Ik heb maar eens een stukje gefilmd van een van de straten. Net als in andere dorpen/steden wemelt het hier van de fastfoodketens. Tijdens mijn ritje kom ik maar liefst vier verschillende McDonalds, meerdere KFC, Domino en Red Rooster (gebraden kip) filialen tegen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de burger-, kebab- en Aziatische filialen en de vele andere en mooiere restaurants. Je zou bijna denken dat de mensen hier zelf niet zo vaak koken :-).

Het historische deel van de stad is daarentegen wel erg mooi en goed onderhouden. Langs de helaas bruine rivier zijn ze een nieuwe wandelpromenade aan het aanleggen. Er is nog maar een klein stukje klaar, maar dat ziet er veelbelovend uit. Als straks alles klaar is, is dit absoluut een mooi deel van de stad. Inmiddels loopt de temperatuur verder op en ik besluit nog even te gaan kijken bij de ‘Heritage Village’. Daar ga je terug in de tijd en kan je zien hoe de mensen 100 jaar geleden geleefd, gewoond en gewerkt hebben. Het is een groot open terrein en er is nauwelijks schaduw. Uiteraard hebben al die gebouwen van toen geen airconditioning, dus ik ga mijzelf dat niet aandoen en daar rondlopen.

Dan maar terug naar het motel en daar zijn maar twee plekken om te vertoeven vandaag: in het zwembad of in de kamer. Het zwembad is niet zo groot als in Gladstone, maar deze is wel volledig overdekt door een zonnedoek. Het is in ieder geval koel en er is alleen maar een ander stelletje. Helaas komen er rond 3pm nog twee ‘heren’ bij, maar aangezien zij al de nodige biertjes op hebben en gewoon ‘doorzuipen’ vind ik ze niet echt een aangenaam gezelschap. Ik kijk het even aan en niet lang daarna sluip ik het zwembad uit. Ik kan het bijna niet geloven, maar het is inmiddels 41 graden !!!!! en dat merk je wel kan ik je vertellen.

Op de kamer is het in ieder geval aangenaam koel en ik ga maar eens wat tekst typen, foto’s uitzoeken en filmpjes monteren. Tussendoor kijk ik het nieuws en inmiddels zijn er vijf grote branden uitgebroken. Eén brand, ten noordwesten van Sydney, raast inmiddels over een lengte van maar liefst 20 kilometer. Onvoorstelbaar om te zien hoe intens die branden zijn en hoe snel ze gaan.
In veel dorpen in het binnenland zijn de temperaturen opgelopen tot 47,3 graden. Voor Rockhampton voorspellen ze voor morgen 42 graden, dus het is maar goed dat ik vertrek. Morgen moet ik minimaal 335 km rijden en dan arriveer ik in de stad Mackay, waar het ‘maar’ 32 graden is. Vanavond ga ik alvast mijn spullen pakken, de auto rijklaar maken en op tijd slapen. Zodra ik morgenochtend wakker ben ga ik mijn ritueeltje doen en meteen de weg op. Tot schrijfs maar weer!

  • 13 Februari 2017 - 12:07

    Cor:

    Hoi Raymond, wat bizar zeg dat je van wege temperatuur binnen moet blijven, dat kennen wij toch echt niet. Ze strooien hier wel met code rood als er een beetje sneeuw ligt, ook extreem hoor, maar vanwege te hoge temperaturen is best vreemd. Als ik zo hoor dat de bosbranden zich zo snel verspreiden dan is het wel logisch dat er gewaarschuwd wordt. Als het goed is heb je nu je rit van ruim 330 km erop zitten en als ik de foto van het kilometer bord goed begrijp ben je nu nog zo'n 700 km verwijdert van Cairns.
    Wat een mooi gebaar is dat toch zeg om de gesneuvelde soldaten te herdenken, met een prachtig monument en keurig onderhouden, dat is respect hebben voor he! Ik wens je sterkte met de warmte maar ik begrijp dat je er al aardig aan gewend bent geraakt. Veel plezier de komende dagen en hou je haaks. grtz Cor

  • 14 Februari 2017 - 14:51

    Ellen:

    Tuurlijk ben ik ziekelijk jaloers, jij hebt daar zomer en ik moet voor de zoveelste keer weer de sneeuw van mijn auto scheppen. Nee joh, lekker genieten. Alhoewel die dreiging van bosbranden, brrr vind dat maar eng hoor. Kan me herinneren dat ik als meisje van 8 in Frankrijk was en dat er door de mistral ook bosbranden werden aangewakkerd. Herinner me nog dat we in een klein supermarkt waren en de enorme rookwolken de straat in kwamen drijven. De blusvliegtuigen schepten het water uit de zee vlak voor onze bungalow. Maar die rookwolken vond ik best eng. In een ogenblik was alles in een dikke rook gehuld, je zag de overkant van de straat niet meer. We stonden ook op het punt de bungalow te verlaten, maar gelukkig draaide toen de wind en konden ze het vuur meester worden. Later zijn we nog door het geblakerde bos gereden, was net een horrorscene. En die brandlucht was nog heel sterk. Dus die bosbranden.....ik word er niet rustig van als ik dat lees. Lees je verslagen, maar vaak met wat vertraging, heb niet elke dag de rust hiervoor, maar wist niet dat we moesten reageren. Zal proberen hierin wat attenter te worden. Nou doe maar voorzichtig als je een sigaar opsteekt ;-). Voor je het weet heb je een hele grote BBQ daar. Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 118050

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: