DAG 107: Do 16 Feb ’17 Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 107: Do 16 Feb ’17 Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 107: Do 16 Feb ’17 Airlie Beach

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

16 Februari 2017 | Australië, Airlie Beach

Vandaag had ik de gordijnen, ondanks het fantastisch mooie uitzicht, nog iets langer dicht moeten laten. Daar gaan mijn plannetjes voor vandaag. Ik zie veel donkere wolken en er valt veel regen en dat is toch minder leuk. Zit ik in het hart van het ‘Great Barrier Reef’ en dan is het zo slecht weer, dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen :-). Het is jammer, maar tot nu toe heb ik bijna altijd mooi weer gehad en daar denk ik dan maar aan op een dag als vandaag.



In en rondom Sydney en Brisbane was het de afgelopen weken een stuk minder leuk. Eerst meerdere ‘heat waves’, daarna de ‘thunderstorms’ met overstromingen en stormschade en tot overmaat van ramp zijn er op dit moment 83 bosbranden!!! Daarvan hebben ze er 23 niet meer onder controle, waardoor meerdere gezinnen hun huis en al hun bezittingen kwijt zijn geraakt. En dan te bedenken dat de dreiging van nog meer nieuwe bosbranden nog steeds bestaat.
Dat alles is vele malen erger dan de regen waar ik mee te maken heb, dus ik heb totaal geen recht van klagen. Integendeel, ik heb geluk gehad dat het zo mooi weer was toen ik in beide steden aan het rondreizen was. Je zal er nu je vakantie maar aan het vieren zijn, dat is echt geen pretje. Het klimaat van Australië is wat dat betreft best wel extreem, het gaat echt van het ene uiterste naar het andere uiterste. Hoe moet dat over tien jaar wel niet zijn met onze klimaatverandering?

Ik ‘spring’ vanmorgen meteen onder de Hydro massage douche, dat is zo lekker wakker worden joh. Daarna ga ik met mijn kopje koffie op het balkon zitten. Ondanks de regen blijven de mensen hier gewoon hardlopen en fietsen. Aangezien het 60% van de dag toch blijft regenen, blijf ik mooi een tijdlang op het balkon zitten en neem ik nog maar een 2de en 3de bakkie koffie, eet een boterham, lees wat folders en typ wat tekst. Tussendoor zet ik de wasmachine aan en doe ik een witte en een bonte was, dan is dat ook al mooi gedaan en is al mijn kleding weer fris en fruitig.

Door de ‘thunderstorms’ functioneert de internetverbinding van het appartement nog steeds niet goed. Hetzelfde probleem heeft het Vodafone netwerk, ik heb nog steeds een te zwakke verbinding. Het kost me veel moeite om mijn volgende hotel te boeken en mijn reisverslag te updaten. Het lukt alleen maar als ik op een bepaalde plek op het balkon ga zitten. Eigenlijk te gek voor woorden, maar het is niet anders en ik en jullie moeten het er maar mee doen. Dan komen de verslagen en de foto’s later deze week vanuit Townsville wel naar jullie toe.

Aan het eind van de ochtend stap ik alsnog in de auto en ik ga de omgeving maar eens verkennen. De hele dag in een appartement zitten is niet mijn ding. Het regent met tussenpozen, maar het is af en toe ook droog en soms komt zelfs de zon even tevoorschijn. Als je zomaar een beetje aan het rondrijden bent, kom je op de mooiste plekken. Op een bepaald moment kom ik per toeval op een van de hoogste punten van Airlie Beach uit. Daar is bouwgrond te koop en er komen in de toekomst huizen te staan. Het blijft bijzonder hoe ze hier moeten bouwen als ik die steile heuvels zie. Je kan niet anders dan een huis op palen bouwen. Heb ik even mazzel dat ik dit tegen ben gekomen, want als de huizen er eenmaal staan kan je hier niet meer zulke mooie foto’s of filmpjes maken.

In parkeer de auto in het dorp en ik loop het drukste straatje van het dorp maar eens op en neer. Airlie Beach is best wel leuk, maar niet mijn ‘place to be’. Het is echt een dorp vol activiteiten voor met name de jongere generatie. 90% van de activiteiten die ze hier aanbieden zijn gericht op de backpackers, de zee, snelheid, jetski’s, boten, de eilanden voor de kust en gezien de vele ‘happy hours’ het drinken c.q. zuipen in het uitgaansleven na al deze activiteiten :-).
Zwemmen is hier nu ook geen optie, want in dit jaargetijde zijn er blijkbaar veel kwallen en hun ‘giftige’ beten kunnen erg gevaarlijk zijn. Als meerdere kwallen je bijten kan je er zelfs bewusteloos van raken, stopt je ademhaling en kan je er aan overlijden. Het beste is dat je een speciaal pak draagt als je iets gaat doen in of op het water, zie de foto. Dat pak verkleint de kans op beten met maar liefst 75%. Daarnaast hebben ze in een klein deel van de zee een soort vak gemaakt omringd met netten en randen, zodat de kwallen zo min mogelijk in dat deel komen. Allemaal leuk, maar ik zou het risico niet willen lopen en ik denk meer mensen niet, want er zwemmen er niet veel in de zee.

Ik vind het leuk om al die jongeren zo te zien genieten, maar ik zie mijzelf niet een hele dag op een boot meevaren als enige 50-plusser tussen al die twintigers. Het verbaasd me dat ik nergens in de brochures iets gelezen heb over de doelgroep waar dit dorp zich eigenlijk op richt. Je leest vooral over de eilanden die voor de kust liggen. Ik kom ook niet veel mensen van een andere of van mijn generatie tegen. Hoe dan ook, die jongeren hebben natuurlijk groot gelijk ‘Carpe Diem’! Ik kan alleen maar ‘jaloers’ zijn dat ik zelf geen twintiger meer ben ha haha.
Daarna rij ik nog even naar de ferryhaven, maar dat stelt weinig voor. De gebouwen waar voorheen de transfers naar de eilanden geregeld werden en waar winkeltjes in zaten staan allemaal leeg, dus eigenlijk valt er niets meer te zien dan vissers en bouwvakkers. Ze zijn wel met allerlei bouwwerkzaamheden bezig, dus wellicht is het hier daarom zo rustig? Ik rij terug naar het appartement en ik ga mooi nog even genieten van het zwembad. Het is niet alleen lekker afkoelen, maar ook nog eens veilig :-). Daarna strijken, koffer deels weer inpakken, koken, eten en douchen.

Aan het begin van de avond loop ik de route langs de kust richting het dorp. Deels gaat deze over allerlei bruggetjes en dat hebben ze superleuk aangelegd. Zeker nu het donker begint te worden geeft dat een bijzonder effect. Op naar het terras en naar de ‘happy hours’, want dat wil ik dan natuurlijk ook wel zien en meemaken als ik er toch ben. Het is precies zoals je verwachten kan van een ‘happy hour’. Er komen geen glazen bier op tafel, maar meteen grote glazen kannen :-). Tja, en als mensen eenmaal een paar drankjes op hebben dan kletsen ze met iedereen :-). Ik kan dan ook niet anders als dit reisverslag afsluiten met: ‘het is hier fantastisch’ ha haha. Proost en welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 117989

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: