DAG 111: Ma 20 Feb ’17 Townsville – Port Douglas - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 111: Ma 20 Feb ’17 Townsville – Port Douglas - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 111: Ma 20 Feb ’17 Townsville – Port Douglas

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

20 Februari 2017 | Australië, Port Douglas

Ik kan niet anders dan beginnen met ‘wow, wow, wow’!!! Vandaag heb ik de mooiste route van mijn hele reis aan de oostkust van Australië gereden. Ik ben bijna de gehele weg omringd met ‘cane fields’, bananenplantages, heuvels, bergen en regenwouden, de mooiste natuur die ik mij maar wensen kan. De route van Cairns naar Port Douglas was hét hoogtepunt van de dag, want de weg gaat bijna 70 km lang direct langs de kust en aan de diepblauwe zee voorbij.

Ik kom langs de mooiste stranden en heb het ene na het andere adembenemende uitzicht, ik ben totaal ‘flabber gasted’ en ik krijg mijn ‘big smile’ niet meer van mijn gezicht af. Vanuit de auto zie ik continue de zee en voordat ik weer een volgende bocht moet nemen, kan ik bij wijze van spreken zo de zee inrijden. Het is zo adembenemend mooi en dit kan je inderdaad wel een stukje paradijs op aarde noemen, ‘awesome’! Deze route doet me echt denken aan de ‘Great Ocean Road’.

Na 413 km ben ik een totaal andere wereld terecht gekomen. Ik zit in een ander klimaat en ik ben omringd door regenwoud. Niet alleen tijdens het rijden, maar ook in Port Douglas waar ik nu verblijf. Ik zit volop tussen enorm grote planten, palmbomen en allerlei andere bomen. De omgeving is behoorlijk vochtig en dat laatste is voor mij eigenlijk niet de meest ideale situatie, maar dat valt in het niet bij al het moois dat ik hier nu zie. Dan maar een keer vaker ademhalen en een paar zweetdruppels extra :-). Ieder gebouw in dit dorp is omringd door de mooiste en de grootste planten en bomen die je ook in het regenwoud tegenkomt. De dag van vandaag maakt mij dolenthousiast en dan heb ik het nog niet eens over mijn appartement en de eigenaren gehad.

Gisterenavond heb ik mijn spullen al in de auto gepakt en om 7.30am vertrek ik naar het ‘hoge’ noorden. Het duurt even voordat ik Townsville uit ben met al die subburbs, maar daarna begint het langzamerhand mooier en mooier te worden. Onderweg moet ik gewoon een paar keer uit stappen om foto’s te maken. De lookout in het Girrungun National Park is echt indrukwekkend met het grote Hinchinbrook Island op de achtergrond en het verkeer dat onder de oprit naar de lookout door komt.
Het is bijzonder om te zien dat de vele ‘cane fields’ deze keer afgewisseld worden met bananenplantages en dat zijn er echt veel. Ook dat bewijst dat ik in een ander klimaat terecht ben gekomen.

Ik kan het niet laten om toch even twee andere dorpen in te rijden, daar wat te eten en een paar fotootjes te maken. Onderweg zijn er ontzettend veel ‘roadworks’, ik denk dat ik ongeveer twintig keer stil kom te staan voor een stoplicht of iemand met een ‘stopbord’. Ik kom zelfs langs de hoogste berg van Queensland en let eens op wat voor waterafvoeren onder de weg liggen. Dan nog kan de weg blank komen te staan, dat zegt genoeg over hoeveel regen er valt als het regent.

Het laatste deel van de route heb ik aan het begin al beschreven. Als ik Port Douglas in kom rijden is het één en al palmbomen. Grote bomen en planten waarachter mijn appartementencomplex ook deels ‘schuil’ gaat. Ik parkeer de auto in de ondergrondse garage en de eigenaresse is echt top. Ze loopt mee naar het appartement, legt uit hoe alles werkt en wat ik waar kan vinden. Als ik ‘gesetteld’ ben wil ze mij eventueel wel meer vertellen over het dorp en de omgeving en daar maak ik graag gebruik van.

De informatie is zeer waardevol. Ze vertelt me niet alleen over dit dorp en de omgeving, maar ook over Cairns en de omgeving. Ze heeft haar zaakjes echt goed voor elkaar. Ik heb in nog geen enkel motel, hotel of appartement zoveel brochures gezien en zo behulpzame eigenaresse ontmoet. Dankzij haar ga ik morgen het regenwoud bezoeken en woensdag gaat het dan eindelijk gebeuren.
Ik word om 7.45 opgehaald en ga van 8.30 tot 16.00 de zee op en snorkelen bij het Great Barrier Reef en daar kijk ik nu al naar uit. In de avond doet het klimaat en de omgeving zijn naam eer aan, want het regent echt veel en hard. Tot morgen!

  • 21 Februari 2017 - 21:01

    Jacqueline:

    Heej Ray,

    Wat geweldig om alles weer te lezen. Ik liep wat achter maar ben nu weer "bij". Het leest ook allemaal zo heerlijk weg. En dan die foto's.......super gaaf. Fijn ook dat je zo'n behulpzame eigenaresse ontmoet die je zo veel verteld waar je echt wat mee kan. Daar kan je dan mooi weer je voordeel mee doen en dat eruit halen wat je wat lijkt. Ik was vandaag nog in Amsterdam en je raad denk ik al waarom....jawel hoor de Huishoudbeurs. Shop till jou drop!!!! Ons jaarlijks terugkerend uitje met m'n vriendin. Maar jij slaat de kraampjes over lees ik al Haha. Super veel plezier met je vervolg en een geweldige snorkeltocht gewenst. Geniet ervan....lijkt mij fantastisch.
    Liefs Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 118043

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: