DAG 122: Vr 3 Mrt ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 122: Vr 3 Mrt ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 122: Vr 3 Mrt ’17 Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

03 Maart 2017 | Australië, Perth

Het Mercure hotel, daar hebben we er in Nederland ook genoeg van :-). De kamer is lekker ruim en prettig ingedeeld inclusief een apart zitje met twee stoelen en een relaxfauteuil. Het bed slaapt heerlijk, maar de te kleine badkamer kan wel een update naar 2017 gebruiken. Een te kleine douche met een driedelige schuifdeur, dat dit nog bestaat joh :-). Het toilet is niet meer de allernieuwste en daar kunnen ze vandaag meteen mee aan het werk, want het water blijft steeds doorlopen ha haha. Als het in dit hotel al niet up to date is, dan begrijp ik de reviews van reizigers over andere en nog oudere hotels wel.

Ik ben natuurlijk op tijd mijn bed weer uit en ik ga meteen op pad. Ik kijk even bij het ontbijt, maar om 21 dollar te betalen voor zo simpel en vooral Engels ontbijt, waar ik geen fan van ben, ga ik niet doen. Ik zit aan de rand van de stad, dus er zal vast en zeker wel ergens een sandwich te koop zijn. Maar …. als eerst loop ik naar het kantoor voor een visum voor China. Nummertje trekken en ik ben vrij snel aan de beurt. Het verhaal is precies zoals ik al eerder beschreven heb en ze vragen om veel informatie en dat kost me ook nog eens veel tijd en werk. Als ik aangeleverd heb wat zij eisen duurt het alsnog minimaal vijf werkdagen voordat ik mijn visum heb. Tja, dan ben ik al niet meer in Perth en moet ik mijn reis ook nog eens zo indelen dat ik het visum zelf op kan halen. Grrrrrr……

Ik ga hier eens ernstig over nadenken, want eigenlijk heb ik totaal geen zin om aan hun eisenpakket mee te werken. Ik ga ook maar eens informeren bij Kilroy wat de procedure en de kosten zijn om mijn reis om te boeken naar een andere bestemming of om via Beijing meteen door te vliegen naar een ander land. Die chinezen kunnen mij wat met hun eisenpakket en ik heb nog genoeg andere landen op mijn wensenlijstje staan. Tja, zo zie je maar weer, een mens is nooit uitgeleerd.

Vanuit het kantoor kan ik de ‘Swan River’ al zien en daar loop ik als eerst naar toe. Niets zo relaxed als aan het water vertoeven en daar zijn vast en zeker restaurantjes of kiosken waar ik wat te eten kan kopen. Dat laatste klopt inderdaad en terwijl ik daar zit te eten zie ik de Hop On – Hop Off bus aan komen rijden. Wat een perfecte timing, want dat is natuurlijk de allerbeste manier om de dag mee te beginnen en Perth te ontdekken! Ik koop meteen weer een kaartje voor 48 uur, want dan kan ik alle drie de ochtenden de dag daarmee beginnen. Het 48-uurs kaartje is maar 5 dollar duurder dan het 24 uurs kaartje, dus het zou dom zijn om dat niet te doen.

Perth is een prachtige, schone en compacte stad, zeker wat het centrum betreft. Veel van de voorzieningen liggen op een hele prettige manier dicht bij elkaar. Zowel de metro als de bussen en treinen hebben ondergrondse stations en dat ziet er allemaal zo perfect uit. Het is allemaal vrij nieuw en zo te zien zijn ze nog steeds niet uitgebouwd aan de achterkant van de stations. Ik zie nog best veel bouwplaatsen, maar wat daar dan komt te staan weet ik eigenlijk niet er staan ook geen borden.

Daarnaast zijn ze op dit moment ook bezig met het tienjaren project ‘het Waterfront’. Direct aan de rivier komen allerlei nieuwe complexen en ‘torens’ met appartementen, kantoren en hotels te staan, waaronder een ‘Doubletree by Hilton’ hotel. Geen overbodige luxe voor Perth denk ik, maar tegelijkertijd zal dat de ‘genadeklap’ zijn voor de oudere hotels. Het havenfront waar ik nu ben is natuurlijk ook een prachtige locatie zo direct aan de rivier. Vanuit hier vertrekken ook de ‘cruises’ over de rivier, de boot naar andere steden en je kan bv. naar ‘Rottnest Island’ dat in de Indian Ocean ligt. De kust ga ik echter niet vanuit Perth bezoeken, dat doe ik later pas als ik weer een auto heb.

Eigenlijk lopen er vier grote straten horizontaal door de stad met daartussen korte verbindingsstraten. De eerste straat gaat grotendeels langs de ‘Swan River’. Aan de 2de straat vind je de meeste overheidsgebouwen, kantoren, hotels en af en toe een restaurant of ‘koffiecorner’. Aan de 3de en 4de straat vind je ook nog wel wat kantoren, maar daar zijn hoofdzakelijk toch meer de winkels, hotels, koffiecorners, lunch cafés, restaurants, clubs en uiteraard de leuke terrassen. De linkerkant van de 3de en 4de straat zijn autovrij en een winkel- en wandelpromenade. Perth heeft meerdere prachtige en deels overdekte winkelcentra en er is een smal winkelstraatje tussen de 3de en de 4de straat die ik persoonlijk erg leuk en bijzonder vind wat uitstraling betreft.

Nog bijzonderder is de ligging van de botanische tuin ten opzichte van de stad. Dat ga ik niet eens proberen uit te leggen, maar ik heb het al rijdend vanaf het bovendek van de bus gefilmd. De foto’s en het filmpje zeggen meer dan genoeg. Het is echter zo enorm groot park dat het echt onmogelijk is om dat in een paar uurtjes te zien, dus ik weet nu al dat ik hier morgen absoluut naar terug moet. Dat doe ik dan meteen met de eerste bus, want dan is het nog niet zo warm als in de middag.

Een ander bijzonder groot bouwproject is het nieuwe stadion voor 65.000 mensen. Dat gaat straks gebruikt worden voor meerdere sporten en natuurlijk allerlei grote evenementen. Ook hebben ze nog de ‘Perth Arena’, deze ligt aan de rand van de stad en vlakbij de stations. Vorige week heeft Adele daar nog twee uitverkochte concerten gegeven voor 60.000 mensen per avond. Niet ver van het nieuwe stadion ligt tenslotte nog het luxe Crown Plaza. Daar bevindt zich niet alleen een prachtig hotel, maar ook een casino en het theater waar bv. de musicals zijn. Daar zie je morgen meer foto’s van, want ook dat wil ik natuurlijk van binnen zien ha haha.

Kortom, ik kom weer tijd te kort. Maar dankzij deze bus kan ik in- en uitstappen waar ik wil en ieder uur komt de bus weer aan op de locatie waar ik uitgestapt ben, dus zodoende is alles prima te plannen. Aan het eind van de middag ga ik terug naar mijn hotel om te douchen, om te kleden en daarna ergens te gaan eten. Ik heb geluk want dit weekend is het ‘Perth Music festival’ en is er op meerdere plekken in de stad van alles te doen, dus ook ik heb de avond in de stad doorgebracht :-). Genoeg getypt voor vandaag, morgen weer meer :-).

• 05 Maart 2017 - 18:07

Cor:

Hoi Amigo, wat is het toch bijzonder om te horen dat je nu weer de heetste herfst in Perth beleefd!
    Leuk om te starten met een festival en zo een mooie indruk te krijgen van Perth. De beelden zijn ook prachtig. mooi om te zien dat je ondanks je planning je al gaande weg toch andere inzichten krijgt hoe je het anders zou doen als je het nog een zou kunnen doen. Vier weken westkust zullen ongetwijfeld veel sneller gaan dan je wilt, maar gewoon minder kilometers maken en rustiger genieten van wat er is kan zeker geen kwijt.de Cityhopper is echt een uitkomst he als je in een grote stad bent Ik doe dat ook altijd als ik ergens ben je krijgt een mooie indruk van de stad en weet waar je moet zijn voor de mooie uitstapjes.
    Wat China betreft kan ik me voorstellen dat je het niet echt interessant vindt als je aan zoveel eisen moet voldoen. Ik wens je veel plezier in Perth en verder aan de westkust en geniet maar flink van deze laatste maand in Australië. grtz Cor