DAG 146: Ma 27 Maart ’17 Perth – Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 146: Ma 27 Maart ’17 Perth – Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 146: Ma 27 Maart ’17 Perth – Fremantle

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

27 Maart 2017 | Australië, Fremantle

Ik heb vannacht heerlijk geslapen, maar wel onder het dekbed. De temperatuur is vannacht tot 8 graden gedaald en dat was ook binnen te merken. Het is en blijft vreemd hoe snel het hier afkoelt en overdag weer opwarmt, want later vandaag was het gewoon weer zonnig en 23 graden.
Met mijn slaperige hoofd ga ik met mijn cappuccino op de bank zitten om wakker te worden en het nieuws te kijken. Vanochtend gaat het eindelijk eens niet over de laffe aanslag in London. In Australië krijg je bijna dagelijks nieuws uit Engeland te zien en ik heb nog nooit zo vaak het Engelse koningshuis op tv voorbij zien komen. Sommige dingen kan je ook overdrijven, lekker belangrijk zeg :-).

Het nieuws van vandaag gaat grotendeels over cycloon Debbie die morgenochtend aan land komt aan de noordoostkust. Helaas neemt de cycloon nu al in kracht toe en zoals het er nu naar uit ziet krijgen de dorpen Bowen en Mackay het zwaar te verduren. Maar liefst 25.000 mensen zijn al door de overheid geëvacueerd en/of zelf naar familie en vrienden vertrokken. Ook toeristen die daar nu zijn worden in deze evacuatie meegenomen.
Het gaat waarschijnlijk een categorie 4 cycloon worden met windsnelheden van 265km/u en de golven van de zee kunnen wel 3,5 tot 6 meter hoog worden en daarna het land in komen. Zo sneu voor al die mensen die daar wonen en werken, ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat zoveel moois in nog geen dag tijd zo vernielt gaat worden. Ik moet dan extra denken aan het lieve, oudere stelletje in Mackay met hun gedateerde motel direct aan de rivier. Ik kan alleen maar voor ze hopen dat de ellende niet te groot gaat worden.

Vandaag ga ik alsnog op weg naar Fremantle om daar de stad in te gaan. Eerst had ik in de planning om daar een hotel of appartement te boeken, maar bij nader inzien vind ik het toch leuker om de laatste dagen in Perth door te brengen. Daar is in de avonduren voor mij toch meer te beleven dan in Fremantle. Tja, wat kan ik nog meer over Fremantle vertellen als hetgeen je al op de prachtige foto’s ziet? Het ademt een en al historie uit en overal in de stad staan zulke mooie gebouwen. Helaas staat het gemeentehuis helemaal in de steigers, dus daar zie ik alleen maar een afbeelding van.

Vooral de binnenstad en al die smalle straatjes vind ik erg mooi. In één straatje zijn allemaal zulke leuke terrassen en toch laten ze daar de stinkende auto’s en bussen weer doorheen rijden. Dat heb ik nu al in meerdere grote steden gezien en ik kan zoiets totaal niet begrijpen. Hoe kan je zo dom zijn? Wie wel er nu op een terras zitten eten en drinken als er om de haverklap zo vieze dieselbus met zijn roetuitstoot voorbij komt? Wellicht is dat een reden dat de meeste mensen binnen zitten en ik weinig mensen buiten zie zitten?
Vanuit de stad loop ik via het historische treinstation richting het strand en ga ik eerst naar het hoger gelegen ‘Round House’ met zijn kanon. Vanaf 1900 gebruikten ze dat kanon om iedere dag op dezelfde tijd, namelijk om 1pm, een schot te lossen. Op basis van dat schot stelden de schepen hun chronometers bij voor een preciezere navigatie. Daar kan je je anno 2017 niets meer bij voorstellen.

Niet alleen in de stad, maar ook aan het strand en in de haven is er genoeg te doen. De vis komt van de boot rechtstreeks het restaurant in en als je wilt mag je zelf uitzoeken welke vis je op wilt eten. Leuk om te zien maar niets voor mij zo vis met zijn kop er nog aan ha haha. Ik hou het wel op de gebakken kibbeling :-). Al met al vind ik Fremantle een erg leuke stad om te bezoeken en het heeft een prachtig strand en dat heeft Perth niet. Eenmaal terug in mijn appartementje is het de hoogste tijd om te gaan koken. Vanavond ga ik mijn overheerlijke verse spaghettisaus maken en daarna op naar de stad. Dat is ongeveer 20 minuutjes lopen, dus prima om te doen. Doei doei!

  • 28 Maart 2017 - 13:19

    Cor:

    Hoi Raymond, net wat je schrijft een prachtige oude stad Fremantle , jammer inderdaad dat ze er allerlei verkeer door laten rijden, wat dat betreft zou men wat meer respect voor de oude stad moeten hebben.
    Ik merk aan je schrijven dat je weer in een rustigere fase zit, je schrijft relaxed en dat is grappig om te merken. Ik hoop dat cycloon Debbie niet al teveel vernielt en dat je oude echtpaar inderdaad niet teveel malheur zullen hebben. Hier is de lente nu echt van start gegaan vandaag is het al 18 graden en dat is voor eind maart erg lekker. Ik begin al een verkleurt hoofd te krijgen van al dat buiten zijn.
    Veel plezier nog deze week in Perth en omgeving en succes met de voorbereiding op vertrek en doorreis.
    grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 117988

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: