DAG 213-219 Ma 26 juni - Zo 2 juli 2017 Kitchener - Reisverslag uit Grand Bend, Canada van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 213-219 Ma 26 juni - Zo 2 juli 2017 Kitchener - Reisverslag uit Grand Bend, Canada van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 213-219 Ma 26 juni - Zo 2 juli 2017 Kitchener

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

04 Juli 2017 | Canada, Grand Bend

GRAND BEND – LONDON – ST. MARYS – PORT CREDIT – HAMILTON
Deze keer begin ik mijn verhaal met totaal iets anders dan je normaliter van mij gewend bent. Toen ik namelijk met mijn externe harde schijf (back-up) bezig was, kwam ik toevallig het verrassend leuke mailtje van Paul weer tegen. Hij stuurde mij dit mailtje op mijn verjaardag en ik dacht vandaag: misschien is het wel leuk om dit met jullie te delen? Wie weet kunnen jullie er iemand anders of jezelf mee verrassen? Wat is er nu leuker dan naast het vele negatieve nieuws van tegenwoordig eens iets extra positiefs en iets extra complimenteus te ontvangen? Paul had via een vriendin op zijn Facebookpagina een link gekregen met de beschrijving van zijn geboortedatum. Je vindt deze link op de website van: https://nl.nametests.com Paul houdt wel van dit soort websites en nieuwsgierig als hij is, ging hij ook de geboortedata van mij en anderen invullen. Ik heb geen Facebook-profiel, maar toch wilde hij mij graag verrassen met de uitkomst van mijn geboortedatum en dat is hem gelukt :-).

De uitkomst van mijn geboortedatum luidt als volgt: 12 mei 1966. Mannen die op deze dag zijn geboren, zoals Raymond, hebben uitzonderlijke carrières. Ze zijn meesters in hun vak en hebben geweldige leiderschapscapaciteiten. Raymond, je bezit unieke kwaliteiten die al op je geboortedag werden vastgelegd. De sterren stonden bijzonder goed voor jou en dat betekent dat je een succesvol leven kunt leiden. Er liggen verborgen krachten in je, die erop wachten om op de wereld losgelaten te worden en deze te verbeteren. Je hebt het allemaal in je!

Eigenlijk zou ik dit soort websites zelf niet snel bezoeken, omdat je de ‘horoscoop-achtige uitspraken’ vaak op meerdere manieren kan lezen en/of interpreteren. Deze keer komen de uitspraken echter wel verrassend dicht bij de werkelijkheid. Hoezo ik ben best bescheiden ha haha :-).
Mijn carrière kan je inderdaad wel een uitzonderlijke carrière noemen en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die me dat na doen, zeker wat de laatste vijf jaren betreft :-). Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk dat ze bepaalde kwaliteiten benoemen die je herkent in jezelf. Een succesvol leven leiden deed ik al een tijdje, maar vooral in de jaren 2003 t/m 2005 en daarna heeft zich dat doorontwikkeld. Uiteindelijk heeft mijn succesvolle leven mij gebracht tot waar ik nu ben, al reizend over de wereld. Het allerleukste vind ik echter de zin: ‘Er liggen verborgen krachten in je, die erop wachten om op de wereld losgelaten te worden en deze te verbeteren’. Is het dan toch geen toeval dat ik op dit moment volop aan het reizen ben? Ligt er ergens op de wereld nog iets op mij te wachten, waarvoor ik mijn verborgen krachten kan gebruiken? Ik begrijp wel dat Paul dit leuke ‘nieuws’ vanuit mijn situatie gezien wilde delen en natuurlijk heeft mij dit nieuws ook best nieuwsgierig gemaakt. Tja, de toekomst zal het uitwijzen of het bovenstaande wel of geen toeval is :-).



Nu snel naar de start van de nieuwe week. Helaas begint ook deze maandag regenachtig en als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan zoveel regen. Tegen de kou in de ‘winterse’ maanden kan je je prima kleden en beschermen, maar regen is voor mij echt een spelbreker. Zoals ik al eerder zei is het klimaat in Canada écht wisselvallig. Op één en dezelfde dag kan het meerdere malen zomaar opeens omslaan. Door de vele regen neemt de luchtvochtigheid snel toe en dat in combinatie met de hoge temperaturen maakt dat het dan vies, plakkerig en benauwd weer is. Het liefst verschans ik mij dan in een auto, thuis of in een gebouw met airconditioning en zeker niet in de buitenlucht. Maar zo positief als ik ben, zit er natuurlijk ook altijd een positieve kant aan de regen :-). Ik krijg namelijk volop rust en maak dankbaar gebruik van Netflix en ‘Uitzending gemist’ van RTL-XL.

Gelukkig begint volgende week de zomer in Canada écht en als de voorspellingen daadwerkelijk kloppen gaan we mooie weken tegemoet. Volgens Anke valt er tijdens de korte zomerperiode nauwelijks regen, dus is het ook maar zelden benauwd en plakkerig weer. Het schijnt voor 90% mooi, zonnig en warm weer te zijn en soms wordt het zelfs ‘heet’. Aangezien wij op 10 juli vertrekken voor het eerste deel van onze rondreis komt dat dus mooi uit.

Mijn eerste uitstapje van deze week gaat naar het ‘Riversidepark’ in Guelph. Eindelijk hebben we er eens aan gedacht om zonnebloempitten en doppinda’s mee te nemen, zodat we de vele eekhoorns kunnen voeren. Het leuke is dat ze dan dichterbij komen, maar ze blijven bijna altijd op veilige afstand van de mensen. Het allerleukste zou natuurlijk zijn dat ze de pinda’s bij ons op komen halen, maar dat doen de grote eekhoorns maar zelden. Heel soms kom je weleens een ‘lef-eekhoorntje’ tegen die heel dichtbij komt, maar dat zijn meestal de kleinere ‘chipmunks’ die dat durven.

In en rondom het Riversidepark kun je mooie wandelingen en/of fietstochten maken. Ik vind het deel van het park waar men van buxusplanten en bloemen een klok heeft gemaakt het mooist om te zien. Dat deze klok ook nog eens de juiste tijd aan iedereen laat zien is natuurlijk helemaal geweldig. Het water in de rivier staat, door de vele regen van de afgelopen dagen, nog steeds erg hoog. Daardoor stroomt het water snel en luidruchtig en ik blijf dat mooi vinden om te zien en te horen.
Na ons bezoek aan het park laat Anke mij verder kennis maken met de stad Guelph. We rijden allerlei straten in en uit en het is ‘de route van haar jeugd’. Ze laat mij o.a. zien waar ze woonde toen ze op 6-jarige leeftijd in Canada arriveerde en waar ze de jaren daarna woonde. Na het 2de huis kwam er nog een 3de huis en daar is mijn familie altijd blijven wonen. Tot slot laat ze mij zien waar ze naar school ging en om al dat soort historie met elkaar te delen vind ik superleuk. Uiteraard eindigt onze rondrit bij ‘Tim Hortens’ waar we al kletsend nagenieten met mijn favoriete ‘french vanilla’ koffie.

Tijdens de volgende dag ‘eropuit’ ga ik weer alleen op pad. Deze keer gaat de rit richting het westen van de provincie Ontario, namelijk naar het 121 km verderop gelegen dorpje ‘Grand Bend’. Dit knusse dorp ligt direct aan de kust van ‘Lake Huron’. In het midden van dit gigantisch grote meer loopt de grens met de Verenigde Staten. ‘Lake Huron’ is maar liefst 59.600 m2 groot, heel Nederland zou dus in dit meer passen, want Nederland is ‘maar’ 42.000 m2 groot. Als ik dan toch met dit soort cijfers bezig ben, Nederland zou 26 keer in de provincie Ontario passen en maar liefst 240 keer in Canada.

Om ‘even’ 121 km te rijden klinkt misschien ver, maar voor de Canadezen stelt dat dus helemaal niets voor. Daarnaast is de benzineprijs inmiddels onder de magische grens van 1 dollar gezakt, dus ik betaal omgerekend nog geen € 0,65 eurocent voor een liter benzine. Ik kan je zeggen dat dat erg prettig tanken is met de Nederlandse prijs van € 1,60 per liter in mijn achterhoofd :-). Ik stel de gps in met de opdracht ‘autobaan vermijden’ en zodoende kan ik via allerlei knusse dorpen en kleine wegen naar ‘Grand Bend’ rijden. Grotendeels is de omgeving erg vlak, maar af en toe kan het ook erg heuvelachtig zijn. In ieder geval is er volop ruimte om mij heen en zie ik onderweg vooral veel van de landbouw en veeteelt in Canada.

Eenmaal aangekomen in het dorp is aan allerlei zaken al snel te zien dat het een populair toeristisch dorp is. Het wemelt er van de typerende toeristen winkeltjes, vakantiehuisjes, restaurants en ze hebben er een prachtige boulevard en strand. Ondanks dat het nog vroeg in de ochtend is, zitten en liggen de eerste mensen al op het strand. Wat voor de mensen minder leuk is, is dat je 4 dollar per uur aan parkeergeld moet betalen en voor een hele dag zelfs 20 dollar. Dat is een duur dagje strand, zeker als je in de zomermaanden vaker gebruik wilt maken van het strand en ‘Lake Huron’. Ik wandel er een uurtje rond en ik zie ontzettend veel leuke ‘cottages’ (vakantiehuisjes) waar ik er best één van zou willen hebben ha haha.

Vandaar rij ik verder naar het zuiden en zogezegd langs de kust, maar helaas heb ik geen uitzicht op het grote meer. Er staan allemaal bossen tussen de weg en het meer en in die bossen staan de duurdere vakantiehuizen en die hebben natuurlijk direct uitzicht op ‘Lake Huron’. Halverwege besluit ik dan ook maar om linksaf te slaan en vervolg ik mijn weg naar de stad London. London (bijnaam "The Forest City") is een stad in het zuidwesten van de Canadese provincie Ontario. In 2006 had de stad 352.395 inwoners. De eerste Europese bewoners vestigden zich er in 1826 en op 1 januari 1855 werd het officieel een stad. In London bezoek ik o.a. het Victoria Park en de katholieke kerk St. Peter’s Cathedral. Ik zou zeggen kijk mee en geniet van de vele foto’s van deze mooie dag.

Ik vereer deze week ook het dorp St. Marys met mijn bezoek en dat kan ik gerust een hoogtepunt noemen. Wat een knus, gezellig, vriendelijk en qua architectuur fantastisch mooi dorp. Eigenlijk is het hele dorp één groot hoogtepunt en al die uren die ik daar rondloop is het genieten puur. Of ik nu in het dorp, de winkelstraat, de straten met alle huizen of in het park loop, alles is hier mooi om te zien.
Mijn bezoek aan het dorp wordt nog leuker als ik van het indrukwekkend mooie stadshuis foto’s sta te maken. Ik kom toevallig met een passerende mevrouw in gesprek en al pratende vertelt ze mij dat zij in het stadshuis werkt. Ze stelt zich persoonlijk aan mij voor, ze heet Laurel, en als het mij leuk lijkt wil ze mij wel een rondleiding geven. Dat laat ik mij natuurlijk geen twee keer zeggen en voordat ik het zelf enigszins besef loop ik al door de vele gangen van het stadhuis te paraderen :-). Als ik dan ook nog de historische raadszaal en theaterzaal mag zien en fotograferen kan mijn dag niet meer stuk. Aansluitend krijg ik nog diverse informatie, folders en haar visitekaartje mee en vervolg ik mijn weg door het dorp. Mocht ik met mijn familie nog eens terug willen komen, dan mag ik haar altijd bellen en een beroep op haar doen :-). Wat een ontzettend vriendelijke en attente mevrouw, daar wil ik er wel meer van tegenkomen tijdens mijn reis door Canada.

Wat deze week natuurlijk ook niet ontbreekt is een avondje rollerskaten. Ook deze keer rijden we naar het overdekte ‘Scooter’s Roller Palace’ in Port Credit. Daar zetten we John af, waarna Anke en ik de stad in gaan. Anke heeft een blessure opgelopen, dus rollerskaten zit er even niet in. Omdat we na hun werk meteen vertrokken zijn, hebben we nog niets gegeten. Om die reden belanden we weer in restaurant ‘Snug Harbour’ waar we een hapje gaan eten. Maar voordat we dat gaan doen wandelen we eerst even op en neer richting ‘Lake Ontario’. Daar is het verschil in temperatuur heel goed te voelen en dat is best lekker na een warme dag als vandaag. Als je echter een uur aan Lake Ontario zou blijven zitten, dan is het wel te koud. Het Lake is zo gigantisch groot dat het water eigenlijk nooit warm is, zelfs niet in de zomermaanden. De zomer is te kort om het water echt op te kunnen warmen tot een aangename zwemtemperatuur.



De 30ste is voor mij een gedeeltelijke rustdag, zodat ik/wij op 1 juli uitgerust op pad kunnen voor de 150ste verjaardag van Canada. In de ochtend is het mooi, zonnig weer en nog niet al te warm. Dat is het beste moment om op de fiets te stappen en even een rondje door de omgeving te maken. Mijn favoriete plekje in de buurt is inmiddels het houten bankje bovenop de heuvel met uitzicht over de vallei en op de rivier de ‘Grand River’. Zeker als het zonnetje schijnt en het nog niet zo heel warm is, is dit het perfecte plekje om te genieten van de rust en de natuur. Na het werk stappen we in de auto en rijden we naar restaurant ‘Country Boy’, want vandaag hebben we geen zin om te koken.

Zaterdag 1 juli is het dan zover en viert Canada feest. Wij rijden in de ochtend al naar Hamilton toe. Daar is van alles te doen op het gebied van muziek, een soort braderie met allerlei informatiestands en er staan overal ‘foodtrucks’ over het festivalterrein verspreid. Wij zijn echter zo vroeg dat het grote feest nog niet eens begonnen is, dat start pas aan het begin van de middag. Wij komen vooral voor de historische schepen die uit alle hoeken van de wereld naar de haven zijn gekomen. Er is zelfs een schip uit Nederland te bewonderen en wel uit de provincie Friesland.
Het is wel jammer dat de schepen direct aan de kade liggen en er al zoveel mensen zijn, want foto’s maken waar de schepen in zijn totaliteit op staan is helaas onmogelijk. Tot een uurtje of drie is het 28 graden en mooi zonnig weer, maar daarna zien we vanuit de verte wel zeer donkere wolken op ons af komen. Voor ons een reden om terug richting de auto te lopen en dat is maar goed ook. Een half uurtje later komt de regen met bakken uit de hemel en in een half uur tijd duikelt de temperatuur van 28 naar 18 graden. Onderweg maken we uiteraard nog een koffie-stop en dat doen we natuurlijk bij een van de 4592 filialen van Tom Horten :-).

Eenmaal thuis even koken, eten en om half 8 zitten we alweer in de auto naar Waterloo. Ieder dorp of iedere stad heeft vanavond vuurwerk, iets dat wij natuurlijk ook niet willen missen. Ondanks dat het vuurwerk pas om 22.00 uur de lucht in gaat is het al een drukte van belang. Wij vinden, een beetje verstopt achter een groot winkelcentrum, gelukkig nog enkele vrije parkeerplaatsen. Niet ver daar vandaan is, zoals je kan zien op de foto een groot grasveld. Bovenop een heuveltje zetten we onze stoelen neer en in maar twee uur tijd is het grootste deel van het grasveld bezet door mensen. Iets na 22.00 uur gaat het vuurwerk de lucht in, maar wat moet ik daar nu van zeggen? Ik vind vuurwerk altijd leuk om te zien, maar als je al twee keer het vuurwerk bij de Harbour Bridge in Sydney hebt gezien, dan valt een vuurwerkshow op andere plekken al snel in het niet. Ik had verwacht dat dit 20 minuten durende vuurwerk wel een stuk intenser zou zijn bij het 150 jarige bestaan van Canada, maar helaas valt dat dus een beetje tegen. Ik denk dat je voor het echt grote vuurwerk van vandaag in steden zoals Toronto, Ottawa, Montreal etc. moet zijn. Daarmee is een dag vol festiviteiten waar men zolang naar uit heeft gekeken alweer voorbij en keert iedereen huiswaarts. Dat is ook een goed moment om deze week dan mee af te sluiten, doei doei :-).

  • 04 Juli 2017 - 21:41

    Cor:

    Hoi Amigo, wat een mooi verhaal van Paul! Neem maar van mij aan toeval bestaat niet dus er ligt nog een taak op je te wachten man;-)-! Mooie beelden weer van je belevenissen in Canada en ik sta verstelt van het weer dat zo snel kan veranderen. Nog een weekje en dan staat de trip met Anke en John voor de deur, ik ben heel benieuwd naar de verhalen daarover. Wij gaan zaterdag ook twee weken weg en daar kijken we wel naar uit samen. Canada 150 jaar is wel mooi om mee te maken, zo zit je toch steeds in mooie bijzondere periodes in een land. Na de aardbevingen in Nieuw Zeeland, de brand in Dubai en de overstromingen in Australië! Ik wens jullie vast een goede tijd toe en lees graag mee hoe het jullie vergaat op de reis. Grtz Cor

  • 04 Juli 2017 - 22:19

    Anke Hrab:

    Hello friends of Raymond:
    We are having such a lovely time here with Raymond. I am sure that you must all be missing him very much. He is the best "Patio Partner" I have ever known. This is the recipe for a perfect patio with Raymond: Drive for an little hour, find a pretty spot or village, add two beers, or maybe four, and the night is gone in no time. It is a recipe for a perfect night. We have had such lovely talks and the house if full of stories. Every morning, he is writing to all of you and talking on the phone and then later, we are, once again on our way. I think his lifestyle is worth thinking over twice. It is pretty lovely. Hope that Holland is doing well and Raymond.....thanks for the chats. I have seen more of my neighboring towns in the past month than I have seen in most of my life. You are a lovely travelling partner.

  • 05 Juli 2017 - 08:41

    Willie:

    Goodmorning Raymond!!

    Ik lees aan alles dat je het erg naar je zin hebt in Canada, hartstikke fijn!
    Het is er zoals je gedacht en gehoopt had.
    Geniet ervan met hart en hoofd.

    Manon, mijn nichtje is weer naar Wijk aan Zee, het gaat beter/goed met haar. Ze is er nog lang niet, maar ze is op de goede weg.
    Ik ben erg druk met de kleding van het Steengroeve theater en....
    ik heb me aangemeld voor de koksopleiding.
    Misschien is het wel een goed idee om je ff te mailen, zoveel nieuws in 3 regels is wel veel, komt goed.

    Liefs van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 118084

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: