DAG 150: Vr 31 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 150: Vr 31 Maart ’17 Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 150: Vr 31 Maart ’17 Perth

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

31 Maart 2017 | Australië, Perth

De laatste dag van de maand maart alweer. Een dag en een week die de mensen in Australië nooit meer zullen vergeten en ik ook zeker niet. Er worden allerlei records verbroken die je helemaal niet wilt verbreken. Over een lengte van maar liefst 1200 kilometer is het voor veel mensen langs de oostkust één grote ellende. De cycloon is weliswaar geen cycloon meer, maar heeft tot aan Sydney toe ontzettend veel regen laten vallen en zelfs daar nog stormschade aangericht. Pas vanmorgen is de staart van de ex-cycloon de zee weer op gegaan en is het eindelijk droog geworden.

Er is nog veel meer regen gevallen dan ze verwacht hadden en sinds vannacht staan grote delen van de oostkust onder water. Dorpen zijn volledig ingesloten en het water stijgt nog steeds. Er is een rivier die op dit moment 11,5 meter boven zijn normale peil met een ongelooflijke snelheid door zijn omgeving raast. In de kracht van het water zie je delen van huizen, huisraad, dode dieren en auto’s meegesleurd worden alsof het niets is. Het kan zeker 24 uur en langer duren voordat al dat water eindelijk weer eens verdwijnt. Mensen die lagergelegen en buitenaf wonen zijn met boten en helikopters geëvacueerd. Een gezin met vier kinderen stapt van een reddingsboot en vertelt dat hun huis twee meter onder water staat. Met het vee rondom hun boerderij konden ze geen kant meer op en al het vee is verdronken. Hoe triest is het om dit soort verhalen te horen.

In de stad Lismore, linksonder de Gold Coast, wonen 30.000 mensen en daar stroomt het water met een hoogte van 1,5 meter en een ongelooflijke snelheid door de binnenstad en de stad zelf heen. De nieuwsreporter vaart met een bootje door de binnenstad en waar je ook maar kijkt, alle gebouwen staan tot 1,5 meter in het water. Het gaat weken en maanden duren voordat al deze troep weer opgeruimd en hersteld is. Verder naar het noorden waar de cycloon aan land is gekomen is 90% van de suikervelden, het fruit en de groenten verwoest door de cycloon. Ze voorspellen nu al een tekort aan producten waardoor de prijzen met zekerheid zullen gaan stijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de miljoenen dollars aan schade alleen al in de landbouw en het toerisme.

Eigenlijk heb ik er gewoon geen woorden voor, het is als simpele Nederlander zo onwerkelijk om al die nare beelden aan mij voorbij te zien komen. In Nederland staan ook wel eens straten of huizen onder water, maar zoiets als dit heb ik nog nooit in deze vorm en in deze grootte gezien. Ik wil het Nederlandse nieuws tijdens mijn vakantie niet volgen, maar ik ben nu wel benieuwd of de naweeën van deze cycloon überhaupt in het nieuws te zien zijn of ging het alleen maar over de cycloon zelf?
Ik kan er nog zoveel meer over vertellen, maar eigenlijk wil ik dat niet eens. Het is zo in- en intriest om al die ellende van zoveel mensen te zien en te horen. Ik hoop dat de overheid en de verzekeringsmaatschappijen snel handelen om ervoor te zorgen dat de mensen na deze traumatische ervaring snel en goed op weg worden geholpen om hun dagelijkse leventje weer op orde te krijgen.

Ik vlieg van zaterdag op zondag weer naar Brisbane, maar ik had nooit en te nimmer gedacht dat ik zo fantastisch mooie reis door Australië met zoveel ellende voor de mensen aan de oostkust afsluit. Ik kan alleen maar nog blijer en nog dankbaarder zijn dat ik tijdens mijn drie maanden in Australië zoveel mooi en zonnig weer heb gehad en dat is vandaag al niet veel anders.
Ik vervolg mijn dag met het vullen van de wasmachine. Eerst een witte was en daarna een bonte was, zodat het kan drogen en ik vanmiddag alles kan strijken en weer in mijn koffer pakken. In de tussentijd haal ik al mijn spullen uit de auto en typ ik mijn laatste updates. Als de wasjes gedaan zijn op naar het zwembad om te ‘zwemmen’ te lezen en te luieren. Na al het gedane werk en als alles weer ingepakt is koken, eten en helaas voor de laatste keer de stad Perth in.

Morgenavond moet ik om 20.00 uur de auto bij het vliegveld inleveren en dan vlieg ik om 23.00 uur naar Brisbane. Daar kom ik op zondagochtend om 5.25am aan en is het qua tijd 2 uur later dan ik nu gewend ben, voor Nederlandse begrippen is het dan 8 uur later. Ik heb een vroege check-in bij het hotel geregeld, want ik ga na een nachtvlucht niet tot 14.00 s’ middags ergens rondhangen. Tot dan!

  • 31 Maart 2017 - 13:42

    Cor:

    Hoi Raymond, wat een ellende zeg aan de oostkust. Dit is volgens mij te vergelijken met de watersnoodramp uit 1953 in Zeeland! Wat moeten die mensen in angst zitten zeg en wat een schade zal er zijn. Maar hopen dat de verzekering dat dekt en het geen natuurramp is die ze niet dekken in de polis.
    Het is jammer dat dit aan het eind van jouw prachtige reis gebeurt en wat je zegt het is echt twee voor twaalf wat het klimaat betreft volgens mij. Hier in Nederland krijgen we weinig mee van wat jij schets, een kort berichtje en een fotootje in de krant van een haai, maar dat is natuurlijk niks in vergelijk met de ramp die werkelijk plaats heeft. Nou helaas kun jij er niets aan veranderen en ik zou zeggen neem maar een lekker neut op de mooie tijd in Australië en dan op naar een nieuwe uitdaging Japan!! Nogmaals goede reis en tot in Japan, daar hebben ze vast perfecte Wifi en kun je veel contacten. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 118127

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: