DAG 43: Wo 14 Dec ’16 Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 43: Wo 14 Dec ’16 Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 43: Wo 14 Dec ’16 Queenstown

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

14 December 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Eerst even terug naar gisteren: Queenstown, een volgend hoogtepunt. Als je de foto van de landkaart bij mijn reisverslag van gisteren hebt gezien, dan heb je kunnen zien dat deze stad aan een enorm groot meer ligt. Het meer is maar liefst 75 km lang! Dat meer was gisterenmiddag mijn uitzicht toen ik richting Queenstown reed. Opnieuw een ‘wow’ moment. Heel in de verte zie ik in eerste instantie twee kleine stipjes en dat moeten dan twee steden zijn. Voordat ik überhaupt in die twee steden ben, moet ik dus nog een behoorlijk stuk rijden.

Als ik er dan eenmaal ben, is het een drukte van jewelste. Over de laatste tien kilometer heb ik maar liefst 45 minuten gereden, grrrrrrr. Ze zijn, zoals je op de foto kan zien, een tweede brug aan het bouwen en dat is denk ik ook de hoogste tijd gezien de verkeersdrukte hier. Queenstown en Wanaka zijn de meest populaire skigebieden van Nieuw-Zeeland. Tussen deze twee steden in schijnt een prachtig skigebied te liggen, maar daar heb ik helaas totaal geen verstand van. Ondanks dat er nu geen sneeuw ligt is het alsnog superdruk. Jeetje mina, dat is wel even wennen zeg. Al rijdend door de stad richting mijn HP, is het mij wel duidelijk dat dit een populair en ‘duur’ skigebied is. Een van de eerste dingen die ik namelijk zie is een Louis Vuitton winkel, nou de toon is gezet ha haha.

Eenmaal bij mijn HP merk ik nogmaals hoe populair en duur het hier is, want ik moet voor mijn staplek inclusief elektra maar liefst 48 dollar betalen. Met mijn lidmaatschap dus 43,20 (€ 30,25). Moet je je eens voorstellen dat mijn goedkoopste plekje 16,20 dollar (€ 11,35) was en het gemiddelde ongeveer 25 dollar (€17,50). En ik heb echt veel mooiere parken gehad dan dit park. Het is verder prima hoor, maar niet echt groot, veel minder voorzieningen en dan ligt het ook nog eens direct aan de doorgaande weg naar Wanaka. Maar ook deze keer is het zeker de moeite waard.

Terug naar vandaag:
De dag is vroeg begonnen, ik ga meteen douchen om lekker wakker te worden en daarna bestook ik een groot aantal lezers en lezeressen via de Whatsapp en Telegram met mijn foto’s van gisteren hihi. Eindelijk heb ik eens een supersnelle internetverbinding en ook nog eens een tegoed van 1 GB. Nou daar kan ik heel wat foto’s en filmpjes mee versturen, dus dat doe ik dan ook maar. Daarna blijft er nog genoeg MB over voor mails en de boekingen voor de komende dagen en Australië. Een relaxed begin van de dag dus.

Daarna loop ik voor wat extra informatie en tips naar de receptie. Omdat parkeren in de stad nogal een probleem en duur is, rijdt er een gratis shuttlebus tussen het HP en het centrum, maar die gaat op vaste tijden heen en terug. Hmm ….. dat vind ik natuurlijk weer helemaal niets. Stel ik heb de lol eraf of alles gezien dan moet ik daar wachten tot die bus aan het eind van de middag eens een keer komt. Bevalt het mij wel, dan ben ik verplicht om op een bepaalde tijd mee terug te gaan. Nee, dat ga ik niet doen. Ik wil kunnen gaan en staan waar ik zelf wil en wanneer ik wil.
Er is een parkeerplaats bij de bibliotheek, waar je de hele dag voor 2,50 kan parkeren. Ze is echter bang dat deze tegen de tijd dat ik er ben vol is. Andere parkeerplaatsen zullen ook volop gebruikt gaan worden en kosten 2,50 per uur. Nou dan is dat maar zo, we gaan het zien.

Om 11.00 uur ben ik bij de bieb en ja hoor ik heb nog een plekje voor 2,50 kunnen vinden, al was het inderdaad al voor 90% bezet. Ik loop meteen door naar de ‘Skyline Gondola’ en die brengt mij behoorlijk steil honderden meters de berg op. Ook in deze situatie: foto’s zeggen meer dan woorden. Wat een ongelooflijk mooi uitzicht en wat is daar veel te beleven. Je kan de berg af in ‘een soort van skeltertje’, maar dan ga je eerst met een volgende skilift naar boven. Er zijn veel mountainbikers die met hun bike met de lift naar boven gaan en vervolgens met de bike weer naar beneden. Je kan er bungy jumpen, maar ook met een kabelbaan waar je in een tuigje aan hangt weer naar beneden. Nou mij lijkt het allemaal maar niets op mijn ‘ouwe’ dag. Gelukkig hebben ze prachtige lookouts gebouwd, een restaurant met een perfect uitzicht en daar kan ik met mijn cappuccino volop genieten van al die waaghalzen die al bungeejumpend de berg afspringen. Heel af en toe laat de zon zich zien en later op de dag zelfs met regelmaat, maar helaas loop ik dan alweer in de stads en sta ik niet meer bovenop de berg.



Voor de rest is het in de stad natuurlijk volop ‘shopping area’, maar gelukkig zijn er ook volop leuke kroegjes, terrasjes en uiteraard ontbreken de ‘Apres skihutten’ ook niet. Deze stad heeft wel een enorm leuk sfeertje moet ik zeggen. Natuurlijk ben ik in Amsterdam verslaafd geraakt aan terrasjes en mensen kijken, dus wat kan ik beter doen dat dat? Perfect plekje in het zonnetje, windje erbij, uitzicht op het meer en op de vertrekkende en terugkomende boten. Eén daarvan is een hele oude, nog op steenkolen varende, stoomboot. Geweldig wat een mooi ding zeg. Een rondje varen over het meer kost ook maar 59 dollar (42 euro). Nou ze varen maar lekker, maar daar ga ik toch echt liever van uit eten vanavond.

Na mijn cappuccino met stukje appeltaart hobbel ik verder de straten door en heb ik mijn steakhouse voor vanavond al gevonden. Leuke locatie, perfecte kaart en als het eten zo lekker smaakt als het op de foto staat, ben ik helemaal happy :-). Als ik sommige mensen toch zie sjouwen met hun tassen, dan lijkt het wel alsof er uitverkoop is hihi. Maar natuurlijk, het is binnenkort kerstmis en Oud en Nieuw, dan moeten de dames en sommige heren wel weer iets nieuws te showen hebben aan de familie en vrienden, lekker belangrijk :-).

Ik loop lekker door richting het stadspark. Onderweg kom ik eerst de jetski boten nog tegen, die met hoge snelheid allerlei gekke capriolen uithaalt. Aan het gegil te horen vinden ze het erg leuk hihi. In het park zijn ze volop bezig om fleurige bloemen te planten. Het park is mooi ingericht, heeft behoorlijke hoogteverschillen en ligt een heel stuk het meer in. Vanaf de berg had ik dat vanmorgen al gezien, het ziet er echt mooi uit. Uiteraard loop ik helemaal door naar het eind voor wat foto’s en daar ga ik een tijdje zitten nagenieten van alles wat me in de afgelopen twee dagen alweer overkomen is. Op de terugweg loop ik via het hogere gedeelte terug, daar zijn allerlei mensen de frisbee route aan het lopen. Ze moeten de frisbees in een soort van korf proberen te gooien, best grappig en leuk om te zien. En ze hebben ook aan de ouderen onder ons gedacht, want onderweg kom ik de ‘bowling club’ tegen.

Inmiddels heeft het zonnetje helaas weer plaats gemaakt voor de donkere wolken en niet lang daarna begint het zelfs te regenen. En wat doe ik dan? Ik vlucht de shopping-mall maar in, die ik vanmiddag zo bewust overgeslagen heb. Alles beter dan nat worden, want ik heb geen plu bij me. Volgens de receptioniste zou het een mooie dag worden en gelukkig had ze grotendeels gelijk.
Tussen de buien door ga ik snel richting het steakhouse en ik kan niet anders zeggen dan dat ik heerlijk gegeten heb. Pulled Pork in een wrap met een bijzonder lekker sausje, koolsalade en gebakken krieltjes. Om 21.00 ben ik terug op het HP, maar helaas is het de rest van de avond niet meer droog geweest. Een goede reden om op tijd van mijn zitbank een tweepersoonsbed te maken. Muziekje op, nog het een en ander lezen over mijn volgende bestemmingen en dan val ik vanzelf in slaap :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 118173

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: