DAG 6: Ma 7 Nov ’16 in Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 6: Ma 7 Nov ’16 in Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 6: Ma 7 Nov ’16 in Auckland

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

11 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

DAG 6: Ma 7 Nov ’16 in Auckland
Vandaag heb ik tot 11.30 geslapen, echt zo lekker!!! Daarna rustig opgestaan, ontbijtje gemaakt en douchen. Even wat tekst weg getypt, want ondanks dat ik niet in Nederland ben regent het pijpenstelen. Zoals de reisverhalen al vertelden kun je hier inderdaad met vier getijden op een dag te maken krijgen en de regen komt nu met bakken uit de hemel vallen.
Aangezien ik een achterstand in typen heb, is al die regen op dit moment iets minder erg, ook al is de accu van mijn tablet bijna leeg. Opladen kan ik hem nog niet, want ondanks dat ik zes verschillende buitenlandse stekkers bij mij heb, past er niet één, gggrrrrrr. Maar van de receptie heb ik twee adressen gekregen waar ze mij wel kunnen helpen en dat was ook zo. Ik heb nu een NZ-stekker met USB-verbinding en een standaard stekker voor de andere apparatuur.

Ik zit maar een paar honderd meter van de stad af, dus toen de zon eenmaal weer tevoorschijn kwam was ik snel buiten. Kenmerkend voor Auckland, en volgens mij voor Nieuw Zeeland, zijn de enorme hoogteverschillen. Dus je moet af en toe behoorlijk klimmen om ‘boven aan een straat’ te komen, zo ook bij mijn hotel. Het handige is dat ze op bepaalde plaatsen, tussen de gebouwen in, trappen hebben gebouwd van een meter of 20 hoog en dat maakt het zeker voor de ouderen onder ons een stuk gemakkelijker hihi. Ik kan niet ontkennen dat tegen die ‘bulten’ oplopen extra inspanning van mijn longen vergt en ik voel spieren die ik anders nooit voel in het vlakke NL. Jacqueline, de ‘Vroagendse Bult’ is er echt helemaal niets bij :-) haha.
Al die hoogteverschillen geven wel een prachtig uitzicht en als je ziet hoe huizen kris kras naast en boven elkaar gebouwd zijn geeft dat een zeer bijzondere aanblik. Sommige huizen zijn zo op het randje van de rotsen gebouwd dat ik denk, hier moet ‘moeder aarde’ niet gaan schudden, want in zo huis zou ik me niet meer op mijn gemak voelen.

Helaas ligt de stad een beetje ‘op zijn kop’ omdat ze, net als in Amsterdam, een nieuwe metrolijn aan het aanleggen zijn. En als ze dat soort dingen doen, dan verpest dat behoorlijk het straatbeeld en kan je helaas niet de mooie foto’s maken die je wilt maken. Ik vind dat je duidelijk de invloed van Engeland terug ziet in de stad. Er staan erg veel mooie oude gebouwen, maar ook in Auckland zie je helaas steeds meer lelijke, hoge ‘glas-kantoren’ tevoorschijn komen. Daardoor vallen sommige oude gebouwen een beetje in het niet en dat vind ik erg jammer. Op één of andere manier vind ik al die glasgebouwen in welke stad dan ook maar ‘één pot nat’, geef mij de oude architectuur maar, ik vind die vele malen mooier!

Iedereen weet wel dat ik niet zo shopper ben. Dus ondanks dat de winkels en het straatbeeld er heel anders uit zien als in NL hoef ik dat niet continue te zien. Het uiterlijk van de winkels is totaal anders, maar uiteindelijk verkopen ze dezelfde spullen als ergens anders. Ik loop er even doorheen en geniet vooral van de mensen die zelf aan het shoppen zijn, voor de rest boeit me de ‘shoppingarea’ niet zo. Ik ga vooral op zoek naar bv. de TV-toren, de haven, de boulevard, de cruiseschepen en andere hotspots van de stad en die zijn er in Auckland genoeg te vinden.

Vanuit de haven varen er verschillende veerboten naar de eilanden die aan de overkant van de stad liggen. Daar organiseren ze dagtochten voor, maar je kunt ook tochten over het water en bv. langs de skyline van de stad maken. Voor de dagtochten moet je echter vroeg in de ochtend al vertrekken en niet zoals ik, s’ middags nog eens een keer aan komen zetten.
De mensen zelf zijn er erg vriendelijk en ondanks dat ik bij de veerboten bv. geen kaartje kocht werd ik door die jongen zou leuk geholpen. Hij liet me het één en ander aan folders zien, vertelde mij wat over de mogelijkheden en de prijzen en verwees mij daarna door naar de VVV. Echt top!
Eenmaal bij de VVV binnen werd ik nog meer verrast, daar zat me toch een leuke en goed gehumeurde dame! Ik zeg het misschien een beetje gek, maar ik bedoel het zeer positief: zij had wel familie van de indiaan ‘Winnetou’ kunnen zijn. Ze was zo enthousiast en nadat ik vertelde dat ik uit NL kwam, begon ze meteen over Koning Willem en koningin Maxima en of ik misschien ook bij het reisgezelschap hoorde die in het Hilton-hotel aan de boulevard zaten. Hahahahaha wie ik, was dat maar waar zeg, dat zou het reizen in ieder geval gemakkelijker maken met al die privileges. Maar het Hilton is zelfs voor mijn budget ‘to much’ hihi. Natuurlijk is het wel grappig dat Willem en Maxima net als ik een dag later in Auckland zijn, maar ik heb niet de behoefte om te gaan kijken. In Amsterdam heb ik ze vaak genoeg gezien :-).

Toen ik de dame vervolgens vertelde waar ik vandaan kwam en wat mijn plannen waren kwam ze met hele stapels folders aanzetten, zowel van het noorden als van het zuiden van Nieuw-Zeeland, zie de foto van de vorige keer. Ze heeft me veel verteld hoe ik het beste kon reizen en veel tips gegeven. In ieder geval adviseerde zij om via de linkerkant van het noorden omhoog te gaan naar het uiterste puntje waar twee zeeën bij elkaar komen. Daarna via de rechterkant van het Noorden weer terug naar Auckland. Nu heb ik zeker genoeg informatie om in de avonduren de volgende trips en boekingen te maken.
Voordat ik daar mee begin ga ik eerst nog even naar de supermarkt toe, want vanavond ga ik mijzelf trakteren op een biertje. De grootste verrassing was wel dat ze Grolsch beugelflessen hadden, maar alcohol is duur en in het geval van de beugelfles meer € 2,60 per beugel! Maar dat mag de pret niet drukken. Kopen van alcohol gaat wel heel bijzonder, want bij iedere klant komt de hoofdkassière persoonlijk controleren of je wel alcohol mag kopen. Haha, nou volgens mij kan je aan mij echt wel zien dat ik oud genoeg ben voor een biertje haha, maar zo zijn de regels nu eenmaal in Nieuw-Zeeland.

Wat ik wel een minpunt van mijn hotel vond, is dat ze niet standaard gratis wifi aanbieden. Je kan per dag 30 minuten gratis wifi gebruiken, maar dat signaal is zo zwak dat je dat alleen maar kan gebruiken als je bij de receptie zit. Wil je internet op de kamer gebruiken, dan kost je dat 3 dollar per uur of 10 dollar per 24 uur. Anno 2016 vind ik dat eigenlijk niet meer kunnen, maar zakelijk gezien verdienen zij er natuurlijk goed aan denk ik dan maar.
Uiteindelijk heb ook ik voor 24 uur internettegoed aangeschaft, zodat ik mijn bankzaken kon regelen, e-mails lezen en beantwoorden, Whatsappen, Telegrammen en prijzen opzoeken van hotels, auto’s en campers. Deze prijzen variëren nogal, dus het scheelt je veel geld om goed te vergelijken. Een auto gaat van € 40 tot € 70 euro per dag. Een camper van € 52,50 tot € 95 euro per dag, maar dan heb ik het wel over nieuwe camper of zoals zij ze noemen ‘een spaceship’ met alles erop en eraan.

Maar net zoals met hotels ben ik niet veeleisend. Het moet comfortabel rijden, altijd starten, goed slapen, goed verzekerd zijn en bij pech wil ik meteen geholpen worden. Nadat ik tien folders en websites doorgespit had kwam ik bij de ‘Economy camper’ uit. Ik betaal slechts € 52,50 per dag en dan heb ik mijn bed al bij me. Daar komt nog een overnachting op een camping bij van rond de € 12 tot € 15 euro. Het is namelijk verboden om ‘wild te kamperen’ in Nieuw-Zeeland. Doe je dat wel krijg je een boete van 300 dollar.
Ik heb de camper in eerste instantie voor twee weken geboekt, want ik heb weinig ervaring met campers en kamperen en ik weet niet of het me wel zal bevallen. Ik kan beter nog een keer bijboeken dan met tegenzin in een camper blijven rondrijden! Mocht het namelijk niet bevallen dan ga ik alsnog het volgende deel met een auto doen en onderweg een lodge of motel zoeken. En met deze woorden eindigt het verhaal van vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 118126

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: