DAG 17: Vr 18 Nov ’16 Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 17: Vr 18 Nov ’16 Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 17: Vr 18 Nov ’16 Taupo

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

18 November 2016 | Nieuw Zeeland, Taupo

Mijn ‘gemopper’ van gisteren heeft geholpen hoor! Na een koude nacht, was het vandaag een zonovergoten dag en dat begon al bij zonopkomst. Ondanks dat het buiten nog maar 15 graden was, blijft het ene zwembad 38, ‘de hottub’ 40 en het tweede zwembad 23 graden. Dus waar denken jullie dat ik om 8.00 vanmorgen was hi hi hi, precies in het 38 graden zwembad en de ‘hottub’. Ik ben helemaal niet van de selfies, maar ik had vanmorgen zo enorm veel binnenpret dat ik het niet kon laten om daar een foto van te maken en in mijn Whatsapp profiel te zetten :-). Als om 9.00 uur de bar dan ook nog open gaat en ik vanuit het water een cappuccino bestellen kan, tja dan kan mijn dag echt niet meer stuk :-) :-) :-). Dan voel ik me inderdaad net ‘Sjeik Raymond de eerste’ hihi.

Na zoveel ochtendpret heb ik mijn camper rijklaar gemaakt en op naar de stad. Ik moet nu echt instapslippers kopen, want om steeds mijn schoenen aan- en uit te moeten trekken vind ik niets. Zo gezegd, zo gedaan. Taupo is een redelijk grote stad en het mooiste is natuurlijk dat deze stad aan het enorm grote ‘Lake Taupo’ ligt. En inderdaad, zoiets kan ik onmogelijk goed vastleggen op een foto of filmpje. Het is en blijft een indrukwekkend schouwspel wat ‘moeder natuur’ hier geschapen heeft.

Maar tegelijkertijd veroorzaakt diezelfde ‘moeder natuur’ onvoorspelbaar enge aardbevingen en daar krijg ik nu ook steeds meer van mee. De kranten staan vol verhalen en ook in Noord Nieuw Zeeland krijgen wij via het Holiday Park informatie wat te doen als er aan aardbeving komt en/of een tsunami waarschuwing via de ‘sirenes’ in de stad.
Tja, dat soort informatie wil je liever niet krijgen, maar natuurlijk is het supergoed dat ze dat doen. Tevens worden we gevraagd hoe de rest van de vakantie eruit ziet, want blijkbaar is het op dit moment niet eenvoudig om naar Christchurch te komen. Ten eerste schijnen de ferry’s overvol te zijn vanwege alle hulpgoederen en hulptroepen die naar de rampplek gaan en ten tweede zijn alle routes blijkbaar niet meer begaanbaar. Toch heb ik van 20 t/m 24 december daar een hotel geboekt en vertrekt mijn vlucht naar Australië vanuit Christchurch. Nou ja, het duurt nog een maand, dus wie weet is de situatie dan niet meer zo extreem als nu? In ieder geval krijg ik het advies om mij t.z.t. eerst goed te laten informeren en niet zomaar naar het zuiden te vertrekken. Dat lijkt mij verstandig!

Terug naar de leuke dingen van vandaag. Na het kopen van mijn slippers en een kleine lunch ben ik de stad uitgereden in richting van de ‘Huka Falls Walkway’ en de ‘Huka Falls’ zelf. Hier is zowel een twee uur durende wandelroute, als een mountainbike route. Taupo en omgeving schijnt favoriet te zijn bij de mountainbikers en dat was te merken zeg, aan alle kanten kwamen ze van de bergen af flitsen. Erg leuk om te zien hoe fanatiek de mensen hier zijn. Naast het mountainbiken kan je hier raften, kayakken, kanoën, bungy jumpen, vissen, skydiven, bergklimmen, met een ’Rapid Jet’ naar de ‘Huka Falls’ en tot slot met een helikopter of een watervliegtuig over de stad en de omgeving vliegen.

Ik heb vandaag gekozen voor de twee uur durende wandeling en opnieuw kan ik niet onder woorden brengen wat ik gezien heb, ik ben gewoon flabbergasted. Een klein stukje van mijn wandeling kan ik met jullie delen middels een zelf aan elkaar geplakt filmpje en dan zegt meer dan genoeg!

Je ziet daar de ‘Huka Falls’ en een ‘Rapid Jet’. Er komt maar liefst 200.000 liter water per seconde met donderend geweld negen meter naar beneden vallen. Ter vergelijking: met dat water kan je per minuut maar liefst vijf olympische zwembaden vullen!!! Het water heeft zo enorme kracht en stroming dat bepaalde vissen dat niet overleven, die zal je om die reden dan ook niet aantreffen in ‘Lake Taupo’.

Nieuw-Zeeland blijft mij verrassen en ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben hier naar toe te zijn gereisd. Wat een perfecte timing dat ik twee nachten in dit Holiday Park geboekt heb. Gisteren in de regen hierheen rijden en vandaag beloond worden met volop zon, het is hier fantastisch! Moe maar voldaan kwam ik na een uur of drie weer bij mijn camper aan. Die was inmiddels behoorlijk opgewarmd door het zonnetje. Snel de ramen open en op naar ‘Heli Sika’, de helikopterservice.

Eerst een cappuccino besteld en daarna vertelde een vriendelijke dame mij de mogelijkheden van de vluchten, de vliegtijden en de prijzen daarvan. Uiteraard hangt dit alles samen met de route die je vliegt en wat je wilt zien. Ze hebben zes routes en die variëren van 99 dollar tot 740 dollar p.p. De laatste drie vallen meteen af, want alles boven de 300 dollar vind ik sowieso teveel geld. Naast twee helikopters hebben ze echter ook twee watervliegtuigen in de haven van de stad.
Aangezien in een watervliegtuig meer mensen kunnen dan in een helikopter is de prijs voor een rondvlucht met een watervliegtuig ook goedkoper. Daarnaast kan je een tussenlanding maken op de Whaikato rivier om vervolgens een wandeling te maken op een geothermisch eiland met geysers, en kokende modder.
Maar helaas is voor vandaag alles al volgeboekt en geeft ze me folders mee. Ik kan dan evt. later vandaag bellen als ik morgen met een vlucht mee wil. Ik denk bij mijzelf: ‘ik wacht eerst wel even af hoe het weer morgen is en dan gok ik er wel op of ik mee kan. Stel dat ik nu boek en het regent, dan vind ik het jammer om daar nu zoveel geld aan uit te geven. Er zijn vast en zeker nog meer mogelijkheden in Nieuw-Zeeland.

Daarna ben ik nog gaan kijken bij de visvijvers en de Rapid Jet en toen vond ik het mooi geweest voor vandaag. Op naar het Holiday Park, tijd voor een koud biertje uit mijn eigen koelkast en kijken of mijn was er nog hangt die ik vanmorgen opgehangen heb. En jawel, het hing er nog :-). Echt zin in koken had ik vandaag niet, dus het werd een simpel maar lekker tomatensoepje met een paar broodjes.

Inmiddels ben ik al helemaal gewend aan mijn camper en het is inderdaad net een ‘huis op wielen’. Als ik niet uitkijk word ik nog fan van kamperen hihi. Wat natuurlijk wel meespeelt is het feit dat de Holiday Parks waar ik verblijf op en top voor elkaar zijn. Ik heb alles bijdehand, van prima keukens tot aan wasmachines en drogers, hoezo leven uit mijn koffer? Zeg maar gerust leven uit een camper en tot nu toe kan ik iedereen alleen maar adviseren dat ook eens te doen, want het is echt heel erg leuk en een stuk goedkoper dan al die hotels, waar je uiteindelijk toch ook alleen maar slaapt en doucht!
Tot morgen!

  • 21 November 2016 - 20:55

    Cor:

    hoi raymond, wat een watergeweld zeg! prachtig gewoon, ik kan me voorstellen dat je overweldigt raakt van al dat natuur pracht!Top hoor zoals je geniet veel plezier man

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 118163

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: