DAG 48: Ma 19 Dec ’16 Akaroa naar Christchurch - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 48: Ma 19 Dec ’16 Akaroa naar Christchurch - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 48: Ma 19 Dec ’16 Akaroa naar Christchurch

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

19 December 2016 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Ik ben voor 6.00 uur wakker en ik sta meteen op. De zon schijnt al, dat moet ik natuurlijk zien en daar moet ik foto’s van maken. Ik vind het zo megacool dat er tientallen campers, spaceships (luxeauto om in te slapen) en tenten staan en dat iedereen nog slaapt. Het voelt alsof ik ‘het rijk’ voor mij alleen heb :-). In de keuken snel een cappuccino maken, stoel tevoorschijn toveren en genieten van de opkomende zon, de serene rust, de mooie en apart fluitende vogels en dit geweldig mooie uitzicht. Mijn dag kan niet meer stuk, de zon gaat volop schijnen en het gaat 24 graden worden!

Net als ik zit te genieten, zie ik om 6.30 uur twee backpackers alweer op pad gaan. Omg zeg, het lijken wel militairen met al die bepakking op hun rug, wat moet dat wel niet wegen joh? Als ik denk aan mijn 27 kg wegende koffer en hoeveel moeite ik al moet doen om met de camper boven te komen. Wat een ‘hell of a job’ moet het dan zijn om dat lopend te doen! Hoe dan ook, zij hebben al veel lol en plezier op de vroege ochtend :-).
Ik ben deze ochtend ook vroeg weg, want ik wil op tijd in het dorp zijn. Zolang de toeristen nog slapen of met hun ritueeltje bezig zijn, kan ik ongestoord foto’s maken zonder dat al die toeristen mij in de weg lopen :-). Ik wil een twee uur durende boottocht maken door de baai, de verhalen horen over het ontstaan van de bergen, de natuur en de dieren die hier leven. Hopelijk ga ik deze keer wat meer dolfijnen zien en iets langer dan een paar minuten. De folder beloofd veel, maar zoals wel vaker in folders/reisgidsen, zie je vooral de beste foto’s, net als op mijn reiswebsite trouwens :-).

Oh ja, over foto’s/video gesproken. Cor, amigo en meest trouwe reageerder op mijn reiswebsite :-). Het klopt inderdaad dat ik veel meer foto’s en video’s heb gemaakt, al zijn ze nog lang niet allemaal goedgekeurd. Als ik ergens ben denk ik: ‘maak nu maar mooie herinneringen en leg zoveel mogelijk vast op foto of video’. Zoveel moois, zo snel achter elkaar zien, kan ik onmogelijk allemaal in mijn eigen brein opslaan. Ik weet nu al dat er straks foto’s en/of filmpjes zijn van plekken of situaties die ik mij niet eens meer kan herinneren.
De teller staat inmiddels op 4966 foto’s en 130 korte filmpjes. Een klein deel zijn dubbele foto’s of komt niet door mijn kwaliteitskeuring heen. Ik denk dat er uiteindelijk iets van 4000 foto’s en 80 filmpjes overblijven? Alles wordt op twee aparte externe harde schijven opgeslagen, want je weet maar nooit :-). Mijn tablet zelf heeft maar 29,1 GB van de 32 GB beschikbaar geheugen, dus na vijf dagen ben ik wel verplicht om een back-up te maken, anders werkt het tablet niet meer mee :-).

Op naar het dorp alwaar ik een kleinere, nog bijna lege parkeerplaats naast de haven tegenkom, waar ik acht uur mag blijven staan. Op de meeste parkeerplaatsen in het dorp mag je maar maximaal één of twee uur parkeren. Eerst loop ik naar de haven en reserveer mijn plek op de cruise van de ‘Black Cat’. De eerste cruise vertrekt om 11.00 uur, dus ik heb nog volop de tijd om het dorpje te verkennen, foto’s te maken en een van de vele uitnodigende terrasjes uit te proberen. Een cappuccino op de vroege ochtend is altijd lekker. Ja ja, verslaafd aan koffie ben ik al vele jaren.
Wat mij in Akaroa opvalt zijn de hoeveelheid idyllische huizen en de prachtige tuinen. Tot nu toe is dit een van de weinige dorpen waar bewoners zoveel moeite hebben gedaan om een mooie, bloeiende tuin te creëren. De meeste tuinen die ik heb gezien worden namelijk vooral gebruikt als parkeerplaats voor auto’s of als een ‘tuinschuur’ in de buitenlucht. Er staan weleens een of meerdere bomen/struiken, maar meestal staat er niets in de tuin en is deze alleen omheind met een lelijke schutting van platen en soms een mooiere gemetselde muur. Voor zover ik dat beoordelen kan heb ik het idee dat de mensen in NZ weinig geld uit geven aan hun tuinen.
Bij een huis kom ik zelfs twee enorme fuchsiaplanten tegen. Ik als liefhebber van bloeiende planten heb ze nog niet eerder zo groot gezien als deze twee. En van boven tot onder zitten ze vol met bloemen, echt zo mooi om te zien. De twee uurtjes zijn sneller om dan ik in de gaten heb, dus op naar de boot. We vertrekken al vrij snel en het is drukker dan ik gehoopt had op de boot. Ik zoek een plekje achterop het benedendek. Twee uur pal in de zon zitten, lijkt me zelfs met jas, pet en zonnebril niet verstandig. Al na een half uur komen we de eerste twee dolfijnen tegen, maar jeetje mina wat zijn die snel zeg. Ik had dus niet moeten inzoomen, want ze zijn zo snel dat ik later in de video terugzie dat ik ze daardoor maar eventjes in beeld heb en de rest is water ha haha. Erg slim!
Maar we hebben geluk, want onderweg komen we er nog een tegen en die zwemt met onze boot mee. De gids vertelt dat ze reageren op het geluid van de boot en ze vinden het soms leuk om ‘een wedstrijdje’ te doen. Ze zwemmen veel sneller dan wij varen en opeens duiken ze vol de diepte van de zee in. Tot slot komen we nog een moederdolfijn met een pasgeboren dolfijn tegen, dat is het mooiste wat ik gezien heb, al is het maar heel kort. Verder zien we verschillende soorten zeehonden, zeeleeuwen en allerlei bijzondere vogels. Dat al dit moois ooit is uit vulkanen en aardbevingen maakt het extra bijzonder. Net als op andere plaatsen in NZ worden deze bergen jaarlijks 3 tot 4 mm hoger, doordat bepaalde aardplaten langs elkaar heen schuiven. Al met al was het een hele leuke cruise. Weliswaar geen springende dolfijnen zoals in het Dolfinarium in Harderwijk, maar puur natuur heeft het toch net iets extra’s.



Daarna een terrasje zoeken om wat te eten en op naar Christchurch. Dit doe ik weer wie de ‘scenic route’ ook wel de toeristen-route genoemd. Onderweg maak ik nog wat tussenstops in andere dorpjes en baaien. Eenmaal terug op de highway moet ik de berm in en stoppen, omdat er ‘groot vervoer’ langs moet. Ik heb snel even een fotootje gemaakt, dat soort vervoer zie ik vrij regelmatig. Huizen worden ergens gebouwd en vervolgens naar de plek van hun bestemming gereden. Net zoals er ontzettend veel terreinen zijn waar ze auto’s verkopen, zijn er soortgelijke terreinen waar je een huis kan kopen. Erg grappig om te zien!
Kort daarna rij ik alweer in het drukke verkeer van Christchurch om uiteindelijk op hetzelfde Top 10 HP terecht te komen als de vorige keer. Camper installeren en daarna een van de wijken van Christchurch in om de rest van de middag en een deel van de avond door te brengen. Tot morgen!

  • 21 December 2016 - 19:37

    Ilse:

    Wat jij allemaal ziet is zo bijzonder. Zo mooi om dat te lezen. Jij schrijft zo mooi wat je ziet. We worden er jaloers van.
    We missen je maar snap dat jij daar geen tijd voor hebt.
    We hebben je lief. Dikke kus uit hengelooooo

  • 21 December 2016 - 21:04

    Marieke:

    Ha die Raymond,
    Wat een prachtige verhalen, foto's en filmpjes.... Superleuk om te lezen en te zien... Dat het jou goed gaat is wel duidelijk, haha...Geniet nog even verder daar aan de andere kant van de wereld!
    Liefs uit Lichtenvoorde
    Ps. Volgens mij heb je ergens vermeld hoe je op Instagram te vinden bent, maar ik kan het niet terugvinden...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 118155

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: