DAG 74: Za 14 Jan ’17 Kempsky – Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 74: Za 14 Jan ’17 Kempsky – Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 74: Za 14 Jan ’17 Kempsky – Coffs Harbour

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

14 Januari 2017 | Australië, Coffs Harbour

De dag begint warm, heel erg warm. Als ik om 9.30 uur vertrek is het al 37 graden en dat loopt tegen de middag zelfs op naar 41 graden. Dit is echt abnormaal warm en ik vind het geen prettige ervaring. Gisteren zijn er op zestien locaties al branden uitgebroken door de enorme droogte in combinatie met de hitte. Wat ik bijna niet kan geloven is dat er in Australië van die idioten rondlopen die bewust ergens iets aansteken. Dan ben je toch echt niet goed wijs! In combinatie met de harde wind kunnen dit soort bosbranden totaal uit de hand lopen, wat voor ‘mens’ ben je toch, als je zoveel anderen in gevaar brengt en zoveel schade aanricht? Zucht …….

In de brochures en op de tripadvisor app staan leuke bezienswaardigheden en activiteiten om in de buurt te doen, maar ik vind het echt te heet om überhaupt buitenactiviteiten te doen, behalve als het iets aan het strand en in de zee is ha haha. Maar zelfs met deze temperatuur heb ik daar geen zin in, want ik denk dat een middag in de felle zon ook niet echt gezond is. Ik heb dus besloten om met de auto rond te gaan rijden. Ik heb twee ‘touristdrives’ van ieder 80 km uitgezocht met als uiteindelijk einddoel Coff Harbour, een stad direct aan de oostkust. Ik wil proberen om voordat het ‘noodweer’ begint in een volgend motel te zijn.

Opnieuw zijn het prachtige routes om te rijden en ze gaan vooral langs de zee en door de bossen, dus deels is de route schaduwrijk. Ik kan niet anders dan nogmaals zeggen hoe blij ik ben met mijn besluit om met een auto rond te reizen met een prima functionerende airconditioning. In combinatie met de overnachtingen in motels met airconditioning maakt dat het reizen aangenaam :-). Ik denk niet dat ik zo ‘happy’ was geweest als ik nu in een camper had rondgereden. Waarschijnlijk had de camper dan voor een motel gestaan en had ik daarbinnen gezeten en geslapen :-).

Ik rij van ‘Crescent Head’ naar ‘Hat Head’ en vandaar naar ‘South West Rock’. Het is zaterdag en dat is heel goed te merken op de weg, ik kom nauwelijks auto’s tegen. Iedereen die vrij is blijft of lekker thuis of ligt net als de rest van het dorp aan het strand, want dat is wat ik eigenlijk in ieder dorp zie.
Ik rij toch het uiterste puntje van de berg op en naar het ‘Smokey Cape Lighthouse’. Ik heb er wat foto’s van gezien in de brochure en op tripadvisor en dat moet ik gewoon zelf zien.
Zelfs in de warmte van vandaag klim ik toch het steile weggetje omhoog. Eenmaal boven is het uitzicht zo ontzettend mooi, zeker als je de witte stranden ziet. Met de wind die er staat is het zelfs nog aangenaam vertoeven, maar tegelijkertijd ook verraderlijk, want de zon is natuurlijk erg krachtig. Tja, de foto’s van de dorpen, de mooie huizen, het strand, de zee en de vuurtoren zeggen weer genoeg denk ik.

Vandaar moet ik een stukje terugrijden, de highway weer op om vervolgens naar de dorpen ‘Stuarts Point’, ‘Grassy Head’ en ‘Scotts Head’ te rijden. Jeetje mina, wat is de oostkust toch ontzettend mooi. Het liefst zou ik de hele oostkust dorp voor dorp af willen rijden, maar dat is niet te doen in 45 dagen. Er is geen ‘Great Ocean Road’ zoals aan de zuidelijke oostkust, maar de stranden hier doen niets onder voor de stranden langs die route. Hier moet je eigenlijk de ‘weggetjes’ kennen om aan de stranden te komen waar het minder druk is. Ik haal iets te eten, koud drinken en waterijsjes en dan is het tijd om via de app een motel te zoeken. Dat valt niet mee vandaag, ondanks dat ik vier apps tot mijn beschikking heb. Tja, het is weekend en ook nog eens een erg populair gebied.

Ik besluit om niet alleen op 1 nacht, maar ook op 2 of meer nachten te zoeken en dan krijg ik toch een ander aanbod te zien. Ik kom zelfs een geheel ingericht appartement van 80m2 incl. wasmachine tegen voor een prijs dat ik denk: ‘dat kan nooit kloppen of er zit een addertje onder het gras?’ Dit is te mooi om waar te zijn en in combinatie met een gratis nacht van de gespaarde 10 nachten te perfect voor woorden. Ik besluit gewoon om maar eens te bellen, ik heb niet voor niets een Australisch telefoonnummer en beltegoed. De vriendelijke mijnheer vertelt mij dat het door een annulering op het allerlaatste moment beschikbaar is gekomen en daarom goedkoper als gebruikelijk. Maar het is alleen te boeken voor minimaal twee nachten. Ik weet genoeg en laat hem de boeking meteen voor mij vastzetten en boek het vervolgens meteen via mijn app.

De weersvoorspelling voor vanavond en morgen is echt slecht. Als ik dan een heel appartement voor mijzelf heb, kan koken en mijn bonte en witte was kan doen is dat natuurlijk geweldig! En om eens een dagje wat meer rust te nemen kan geen kwaad, ondanks dat het overigens prima gaat met mij en mijn voet :-). Nog geen 10 minuten later heb ik al een email van eigenaar Alan in mijn mailbox. Hij is namelijk om 17.00 weg en schrijft in zijn email waar ik de sleutel kan vinden en in welke ‘garage’ ik de auto moet parkeren.
Onder de appartementen zijn namelijk ‘drive in parkeerplaatsen’. Via de trap kan je dan omhoog naar je appartement. Op weg naar Coffs Harbour zie ik de witte wolken zich steeds meer opstapelen, de lucht donkerder worden en ik besluit om meteen door te rijden naar de supermarkt, want ik wil vandaag en morgen ook zelf koken :-). Het is al steeds aan het donderen en flitsen en maak ik iets mee dat ik nog niet eerder mee heb gemaakt. In de supermarkt gaat tot vijf keer toe de verlichting uit en weer aan door al dat gebliksem. Dat kan er dus allemaal gebeuren als dit soort noodweer losbreekt. Wat een regen, wind en onweer, bah!

Ik ben blij dat ik niet meer op de weg zit en als ik na 5 minuten aankom bij het appartement denk ik ‘wow’. Wat een supergaaf appartement, het is nog geen 10 minuten lopen van het strand, de cafeetjes/bars en bepaalde attracties. Het ziet er fantastisch uit en inderdaad is het een appartement met alles erop en eraan. Wat ben ik blij dat ik binnen ben, want buiten gaat het echt tekeer en dat blijft de rest van de avond zo. En ik ……. ik heb meteen een bonte was gedraaid, heerlijk gekookt en genoten van mijn ijskoude biertje. Ik ben languit op de bank gaan liggen en ik heb helemaal niets anders meer gedaan dan films kijken, want ik heb ook nog eens ‘Netflix’ tot mijn beschikking. Tot morgen dus.

• 16 Januari 2017 - 12:45

Willie Poliste:

Ha Raymond,

Ik mis dag 72 en 73 klopt dat?? Ik had wat achterstand in lezen, maar de telling loopt niet door.

Groetjes Willie.

• 17 Januari 2017 - 10:58

Cor:

Hoi Raymond, wat ben je toch een geluksvogel zeg. Een luxe appartement voor jezelf kunnen boeken terwijl het overal vol is! Ik denk dan maar je hebt het verdient man ! Prachtige beelden weer en ik kan me voorstellen dat je langer wilt vertoeven in zo'n omgeving met zee strand en mooie authentieke woningen.
    De keuze van reizen met auto en motels is zeker een goede keus geweest nu je zulk warm en onstuimig weer hebt. Ik kan me niks voorstellen bij 41 graden, alleen dat je het aflegt en dat je blij bent als het avond wordt en koeler met een biertje op terras;-). Lekker he avondje relaxen en filmpjes kijken, ook een keer zelf eten koken lijkt me een verademing als je steeds uit eten bent geweest. Geniet maar lekker en gun je zelf regelmatig een onderbreking, anders krijg je nog het gevoel dat je van alles moet en dat was nou net de reden waarom je vertrok. grtz Cor