DAG 24: Vr 25 Nov ’16 Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 24: Vr 25 Nov ’16 Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 24: Vr 25 Nov ’16 Auckland

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

25 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Goedemorgen! Na de lange dag van gisteren werd ik pas om half 9 wakker. Dat is best laat voor mij doen, maar het was blijkbaar nodig om bijna 10 uren aan één stuk te slapen. Mijn vermoeide benen van gisteren zijn overgegaan in spierpijnbenen. Al die gewandelde km ’s was blijkbaar toch een beetje teveel van het goede. Ik heb aardig wat steile wegen beklommen en moest ze ook weer afdalen. Dat zijn mijn gespierde ‘Amsterdamse’ benen natuurlijk niet gewend :-) en dat voel je de dag daarna behoorlijk kan ik je vertellen.

Het kiepraam van mijn hotelkamer stond ver open, ik lag nog in bed en dacht: ‘was ik maar in het zuiden gebleven’. Je raadt het al, de regen komt werkelijk met liters tegelijk naar beneden. Moet dat nu uitgerekend op mijn laatste dag in Auckland? Ja dus! Alleen al om al die regen het hele jaar, zou ik niet in NZ willen wonen joh! Het is echt nog erger dan in NL en dat noemen ze hier dan zomer. Het meest vervelende vind ik nog, dat wanneer het eenmaal begonnen is met regenen, het de rest van de dag meestal niet meer stopt.

Mijn geplande boottocht naar Devonport valt daarmee dus letterlijk en figuurlijk in het water. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar stevig van baal. Tja, ik kan een stormparaplu meenemen en denken ‘het is iets eenmaligs’, maar zo denk ik niet. Om vanaf een boot de Skyline van Auckland te zien lijkt me fantastisch, maar niet als er zoveel regen valt en je daardoor ook geen mooie foto’s kan maken. Eenmaal aangekomen in Devonport loop ik dan de rest van de dag in de regen om de ‘highlights’ te bekijken. Nou nee, laat maar, daar heeft deze jongen echt geen zin in, al ben ik hier maar eens in mijn leven! Ik kan evt. nog wachten tot de boot van 1.30 pm en dan zien we het wel, maar uiteindelijk is het weer niet veranderd, dus geen boottocht vandaag.

Ach ja, en als het dan toch een baaldag gaat worden ……. ik had afgelopen dinsdag 100% gelijk, koop nooit en te nimmer een Asus tablet met toetsenbord. Ik wilde hem opstarten maar helaas, nu laadt dat ‘verrekte kreng’ zijn batterij helemaal niet meer op. Nou ja, het is niet anders en aangezien het toch baggerweer is ga ik maar naar de computerspecialist i.p.v. naar Devonport. Ik kwam als balende klant binnen en ging als tevreden klant weer weg.
Wat denk je? De oplader c.q. de kabel en de oplader zijn nu al ‘defect’. De reden waarom konden ze mij niet vertellen. Ik dacht misschien heeft het te maken met de NL-stekker, maar dat maakt niets uit volgens hen. De jongen die mij helpt zoekt er even een ander kabeltje en oplader bij en ja hoor, hij laadt meteen weer op. Ondanks dat ik het nog steeds een waardeloos prutsding vind, ben ik toch blij dat hij het weer doet. Maar ik zal nooit en te nimmer meer een Asus kopen, wat een goedkope troep! Je kan maar beter meteen 100 euro meer uitgeven, dan dit soort gezeik hebben en uiteindelijk duurder uit zijn! Ik maak zelf al tientallen jaren gebruik van een HP-notebook en heb nog nooit dit soort gezeik gehad, terwijl dit kreng nog niet eens twee maanden oud is. Dus ‘de koude douche’ van Radar gaat deze week naar ASUS!

Als je dan zo door de stad loopt, waar maar liefst 1,6 miljoen mensen wonen (van de 4 miljoen in heel Nieuw Zeeland!) en het overgrote deel Aziaat is, begrijp je meteen waarom 90% van de winkelstraat ‘Queenstreet’ overdekt is. Je kan in ieder geval droog shoppen met al die regen. Al is het niet je hobby, je moet toch wat. Ik ben niet iemand die dan maar op de hotelkamer blijft zitten, ondanks al die regen …….. en mensen kijken is altijd leuk toch?
By the way, Auckland is met al zijn auto-, vracht- en busverkeer ook een ‘fijnstof’ en stinkstad op bepaalde plekken. Wat mij dan nieuwsgierig maakt is waarom bijna altijd alleen Aziaten met een mondkapje rondlopen en andere culturen zelden of nooit? Zou het echt helpen?

Verder valt mij op dat het in NZ werkelijk barst van de ‘afhaal eettentjes’ en de bekende ‘vieze’ merken. Tot nu toe heb ik in werkelijk ieder klein dorp of grotere stad een Wendy’s Hamburgers, een Burger King, een KFC, een McDonalds, Domino’s en talloze shoarma-tentjes naast elkaar gezien. Daarnaast zijn er lokaal of landelijk nog andere bekende NZ-ketens op de markt. Al woon je in een dorp van 1500 tot 3000 inwoners, er zijn altijd van dat soort ketens aanwezig en er zitten altijd mensen, op welk uur van de dag ik er ook aan voorbij kom.
Tegelijkertijd zie je deze ongezonde levensstijl in het straatbeeld terug, want ik durf wel te beweren dat hier veel en veel meer mensen met overgewicht zijn dan in NL. Hier zijn bv. ook geen kleine blikjes frisdrank te koop. Alles is, net als in de USA, meteen groot. In een blikje zit 330 ml frisdrank i.p.v. 250 ml en datzelfde geldt voor veel andere producten en ze zijn nog duurder dan in NL.
Ha haha, en om dit deel dan hilarisch af te sluiten: ik heb vanavond een pizza ‘Pulled Pork met bacon en beef’ gegeten bij Domino’s Pizza. Hoezo een gezonde levensstijl?

Veel meer heb ik dus niet gedaan vandaag. In ieder geval ben ik klaar voor de lange treinreis naar Wellington. Ik ben echt heel benieuwd hoe dat zal zijn en wat ik onderweg allemaal tegen ga komen. In ieder geval is er tijd genoeg om te typen. Tot dan!