DAG 53: Za 24 Dec ’16 Christchurch naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 53: Za 24 Dec ’16 Christchurch naar Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 53: Za 24 Dec ’16 Christchurch naar Sydney

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

24 December 2016 | Australië, Sydney

Helaas, vandaag moet ik alweer vertrekken. Wat dat betreft valt er weinig leuks te vertellen over de dag van vandaag. Het ritueeltje op het vliegveld kent iedereen wel en dat is meestal het minst leuke deel van het reizen. Maar ja, door het ritueeltje van onder anderen ‘wachten’ kan ik nu wel de teksten van de afgelopen dagen typen. Een deel van de middag is er zelfs een zangkoor in de vertrekhal van het vliegveld en zij zingen volop kerstliedjes voor iedereen :-). Dat geeft best een bijzonder leuk sfeertje moet ik zeggen, al heb ik zelf totaal geen kerstgevoel.

‘Vertrekken’ geeft mij altijd een ‘unheimisch’ en apart gevoel in mijn buik. Eigenlijk wil ik nog niet eens weg uit Nieuw-Zeeland. De afgelopen zeven weken zijn echt voorbij gevlogen, net zoals de tijd in Dubai, eigenlijk veel te snel.
Ik vermoed dat veel mensen ‘maar’ één keer in hun leven naar Nieuw-Zeeland reizen. Ik vind dat je, gezien de kosten van een vliegticket en de vliegtijd, dat maar beter meteen goed kan doen. Om dat dan te combineren met een ander land is helemaal perfect.
Drie of vier weken naar Nieuw-Zeeland gaan zou ik te weinig vinden. Met de kennis die ik nu over Nieuw-Zeeland heb, zou ik reizigers echt adviseren om minimaal tien weken naar Nieuw-Zeeland te gaan. Twaalf weken is nog beter, want dan kan je ook de oversteek naar ‘Stewart Island’ maken en heb je zelfs nog wat ‘extra tijd’ als reserve, mocht je ergens nog iets langer willen blijven.
Er zijn diverse plekken waar ik in ieder geval graag nog wat langer was gebleven en nog wat meer musea en/of andere bezienswaardigheden had willen bezoeken. In die zin moet je dus zeker niet altijd het advies van je touroperator opvolgen. Ik heb zowel in Dubai als nu in Nieuw-Zeeland gemerkt dat een dergelijk advies zeer persoonlijk is. Op basis van een goede voorbereiding kan je beter je eigen gevoel volgen en je eigen plan trekken.

Wil je naar Nieuw-Zeeland voor een zon- en strandvakantie en hoge temperaturen dan moet je vooral niet gaan, want je krijgt met 100% zekerheid met het vierjaargetijden klimaat te maken. Ik als Nederlander vind dat niet zo erg. Een temperatuur tussen de 20 en 25 graden is wat mij betreft ook prima en zoals je in mijn reisverslagen kan lezen is een regendag meemaken ook best bijzonder. En mocht je een regendag hebben, er zijn ook genoeg leuke binnen activiteiten te doen.
Wil je toch meer zomerse dagen hebben, dan kan je natuurlijk in de maanden december en januari rond ga reizen. Bedenk dan wel dat je midden in het hoogseizoen zit en dat wilde ik juist voorkomen. Mij zou dat te weinig vrijheid geven, omdat je dan veel meer moet boeken, strakker inplannen en het overal een stuk drukker is.

Ben je gezond, in een goede conditie of zelfs sportief aangelegd en hou je van de natuur, dan moet je zeer zeker één keer in je leven naar Nieuw-Zeeland afreizen. Het wemelt in ieder dorpje, stad of regio, zowel op het Noordereiland als op het Zuidereiland, van de (sportieve) activiteiten zoals bv. het bewandelen van bos- en bergtracks, mountainbiken, wielrennen, kajakken, surfen, zeilen tot aan de meest extreme activiteiten zoals bv. jetboats, paragliden, skydiven en bungeejumpen.

Als je wat ouder bent :-) en je conditie en/of uithoudingsvermogen is wat minder goed dan is het rondreizen door Nieuw-Zeeland alsnog een fantastische levenservaring. Er zijn namelijk ook allerlei makkelijke wandelingen te maken en allerlei mogelijkheden om over de weg, het water of door de lucht ergens toch iets te kunnen bekijken. Maar je kan, zoals ik heb gedaan ook rustige plekken opzoeken waar al die toeristen juist niet komen. Dan maak je ook zeer bijzondere ervaringen zoals ik bv. op Gillespies Beach heb gedaan. Je moet je niet altijd meteen af laten schrikken door bepaalde waarschuwingsborden. In ieder geval zijn veel van de activiteiten gerelateerd aan de prachtige natuur en dat is wat ik het allerbelangrijkste vind om te zien.

Ben je nog jong, net afgestudeerd en zonder werk of ga je naar een vervolgstudie luister dan vooral naar mijn wijze raad en vooral NIET naar je (overbezorgde) ouders :-). Neem een tussenjaar ‘vrij’ en ga vooral rondreizen en de wereld ontdekken. Na je eerste studie moet je nog lang genoeg studeren en daarna nog vele malen langer werken. Wie weet hoe lang jullie t.z.t. wel niet moeten werken, als ik al tot mijn 67ste en nog een paar maanden moet, wat ik overigens toch al niet doe of ga doen :-).
Daarnaast weet ik deels uit ervaring, dat wanneer er eenmaal een liefde in je leven komt of je een gezin gaat vormen, dit soort reizen er meestal niet meer van komen. Als je dan t.z.t. 50 jaar bent geworden, dan heb je net zoals ik spijt dat je niet eerder bent gegaan toen je nog wel jong, gezond en in een goede conditie was. Maar goed voor mij geldt ook het gezegde: ‘beter laat dan nooit’.

Ik kan me nu nog beter voorstellen dat je als backpacker, alleen of met een vriend/in of zelfs wel met meerderen, helemaal tot je recht komt in Nieuw-Zeeland. Misschien kom je hier nog wel beter tot je recht dan in Australië? Daar zal je veel en veel meer moeten reizen om te kunnen zien wat je in Nieuw-Zeeland allemaal ziet. En of Australië zoveel verscheidenheid aan natuur te bieden heeft als Nieuw-Zeeland, dat weet ik eigenlijk niet eens? Even ter vergelijking: Nieuw-Zeeland is 8 keer groter dan Nederland, Australië is 56 keer groter dan Nederland.

Ik vind de natuur in Nieuw-Zeeland echt prachtig en in het zuiden vind ik het zelfs adembenemend mooi. De dorpen en sommige steden spreken mij minder aan. Ik vind het lastig te omschrijven maar ondanks de verticale en horizontale indeling van dorpen of steden, komt het op mij toch over als een ‘ratjetoe’. Ik ervaar het als rommelig en veel huizen of bedrijfsgebouwen zijn helaas minder goed onderhouden. Dat doet echt afbreuk aan een straat, dorp of stad. Iedereen doet, in mijn beleving, waar die zelf zin in heeft qua bouw en qua kleuren. En wat ik al eerder gezegd heb: “ik mis de leuke tuinen”. En wat je tot slot op mijn foto’s ook ziet, is dat je vaak direct voor winkels of gebouwen ‘schuin’ kan parkeren. Als toerist wil je al die lelijke auto’s niet op je foto’s hebben. Maar goed, ik ben de toerist en zij kennen niet anders en zullen van ons Nederland ook van alles vinden :-).

Om op meerdere manieren en dan bedoel ik per auto, campervan, trein en ferry door NZ te reizen zou ik echt iedereen aanraden. Voor mij was de treinreis en de oversteek met de ferry een van de hoogtepunten. Je ziet dan natuur die je per auto of campervan nooit zal kunnen zien.
Wat auto’s en campervans betreft laat je vooral adviseren door de locals en laat je vooral niet verleiden door het reisbureau om van alles van tevoren al te boeken. De zin ‘het is daar dan wel hoogseizoen’ is echt bullshit. Er is genoeg beschikbaar, al is de keus wellicht wat minder als je een veeleisend persoon bent. Het reisbureau verdient er simpelweg geld mee, terwijl het jou beperkt, omdat je al die tijd aan een auto of campervan vast zit. Reizen met bus, trein of ferry is ook erg leuk om te doen en betaalbaar. En mocht je, net zoals ik in Wellington, toch ergens langer willen blijven dan betaal je voor een auto of campervan die je bepaalde dagen niet eens gebruikt. Zoek dat van tevoren goed uit zou ik je adviseren!

Voor mij alleen was een simpele en goedkopere campervan prima, maar met zijn tweeën had ik hem qua slapen te klein gevonden. Ik had weliswaar geen vaste keuken, maar met een koelkast op zwak- en netstroom, een jerrycan met water en twee kookplaten op gasbussen heb je ook een keuken. Het verschil in prijs per dag is namelijk aanzienlijk. Voor een grote camper, waar je in kan staan, wat luxer kan zitten en waar een ‘vaste’ keuken in zit betaal je per dag minimaal 45 dollar extra. Met de 27 dagen die ik met de campervan rondgereisd heb is dat toch een verschil van minimaal 1215 dollar (€835 euro) en daar kan je veel andere leuke dingen mee doen :-).

Wat auto’s betreft moet je het niet meteen bij de bekende merken zoals Europcar, Hertz of Avis zoeken, zij zijn vaak duurder dan de minder bekende merken. In mijn geval kwam ik dus bij Thrifty terecht. Daarnaast moet je goed kijken naar de kosten per dag, want ze hanteren ook nog eens verschillende huurperiodes. In mijn situatie kon ik kiezen uit 1-3 / 4-10 / 11-20 of 21-99 dagen. Daar zit juist ook een voordeel, omdat andere aanbieders de goedkopere prijs per dag pas veel later aanbieden. Daar zit toch 11,75 dollar verschil in. Met het feit dat de huurprijs bij Thrifty gemiddeld 10 dollar lager ligt is dat toch weer 21,75 dollar (€ 15 euro) per dag.
Tot slot moet je overal goed opletten als je iets met je creditcard wilt betalen. Lees eerst de ‘kleine lettertjes’ of vraag het ter plekke na en betaal daarna pas. Zowel bij Holiday Parken, motels, hotels, café-restaurants en zelfs bij sommige supermarkten brengen ze namelijk extra kosten in rekening. Velen berekenen geen extra kosten, maar er zijn bedrijven die 1 / 1,5 / 2 of zelfs 2,5% extra kosten in rekening brengen. Aangezien je dat kunt lezen in hun voorwaarden en ze het ook vertellen als je wilt afrekenen, ben je verplicht om dat percentage te betalen. Zorg dus dat je altijd voldoende contact geld bij je hebt om dit soort ‘oplichterspraktijken’ te voorkomen.

Bij de verhuurder van de campervan moest ik 2,5% extra kosten betalen voor het gebruik van mijn creditcard bij zijn bedrijf. Voor sommige creditcards berekende hij zelfs 4% aan extra kosten!!! Dat is natuurlijk belachelijk, want je betaald immers al voor het gebruik van je creditcard. Op mijn vraag waarom hij maar liefst 2,5% extra kosten in rekening brengt, kreeg ik natuurlijk geen plausibel antwoord van hem. De bewering dat dit administratiekosten zijn, is echt een k….smoes van hem. Het is gewoon een extra inkomstenbron voor ze. Het is dat ik voor de veiligheid bij verlies of diefstal een dag-limiet van 350 dollar op mijn bankpas heb gezet, anders was ik alsnog eerst gaan pinnen.
Toen ik de voor de 2de keer bij hetzelfde bedrijf, maar bij de vestiging in Christchurch mijn campervan op ging halen had ik genoeg contact geld :-). Dat was een erg leuk moment, want ze hadden die 2,5% extra kosten ‘gewoon’ al op mijn rekening gezet. Hij was er al vanuit gegaan dat ik weer met mijn creditcard zou betalen. Nou mijnheertje ‘vette pech’ voor jou deze keer, dus hij kon de 22,35 dollar weer van mijn rekening afhalen :-).

Daarmee komen we bij de banken. Dat zijn altijd al de minst transparante instellingen op deze wereld inclusief hun altijd ‘op de kier’ staande achterdeur naar het politiek establishment. In geval van nood kan de overheid c.q. de belastingbetaler altijd even ‘bijspringen’. De hoge heertjes geven zichzelf grootse bonussen en ze laten grote, dure bankgebouwen bouwen met een scala aan allerlei overdreven luxe inrichtingen. En terwijl zij, dankzij de digitale ontwikkelingen nauwelijks nog fysieke dienstverlening hoeven te verlenen, verdienen ze alsnog het meest aan hun klantenkring desnoods via wazige financieringsproducten. Ik noem ze altijd: ‘de grootste criminelen in een pak of mantelpak’. Spaarrente krijgen ho maar, maar als je 1 euro rood staat of eens geld van ze wilt lenen, dan betaal je je werkelijk ‘scheel’ aan rente.

Ga, voordat je op reis gaat, nooit vreemde valuta bij een Nederlandse bank regelen, want zij verdienen het allermeest aan je. En dat terwijl je ook nog klant bij ze bent en ze maandelijks al een belachelijk bedrag laten betalen voor een stuk plastic met een chip erin en dat noemen ze dan ‘een wereldpas’.
Banken in het buitenland weten echter ook wel aan je geld te komen. Bij sommige geldautomaten moet ik per transactie namelijk 3 dollar transactiekosten betalen, omdat zij zogenaamd extra kosten moeten maken omdat ik uit het buitenland kom. Tuurlijk, dat is een zeer logische verklaring in het digitale tijdperk van 2016. Twee seconden nadat ik het geld heb gepind is het al van mijn rekening afgeschreven, hoezo extra kosten? Dus als je al gedwongen bent om bij een dergelijke geldautomaat te pinnen, pin dan vooral het maximum i.p.v. 50 dollar!

Andere banken zijn nog doortrapter. Ik denk dat zij de dagkoers nemen en daar een bepaald percentage kosten bij in berekenen. Vervolgens vragen ze je via het beeldscherm van de geldautomaat toestemming om het, tegen de koers die ze je op het scherm laten zien, van je rekening af te schrijven. Stem je niet in met die koers, dan breekt de geldautomaat de transactie af. Natuurlijk is de koers die ze je laten zien op het scherm altijd lager dan de daadwerkelijke dagkoers.
Tja, ik ben en blijf een Nederlander en als ik dat soort rare praktijken tegenkom, ga ik op hetzelfde moment gewoon bij vier verschillende geldautomaten kijken. Conclusie: ga pinnen bij de Kiwi bank.
Ik moest voor mijn 500 dollar respectievelijk €349,59/€348,89/€347,72 betalen en bij de Kiwi bank heb ik er uiteindelijk maar € 335,92 euro voor betaald. Tja, hoezo zit daar minimaal € 11,80 euro verschil in? Conclusie: Banken die dit soort zaken ten uitvoer brengen zijn gewoon ‘ratten’. Moet je je eens bedenken hoeveel buitenlandse vakantiegangers er op een dag pinnen en wat ze alleen daar al aan verdienen. Deze keer was ik ze echter slimmer af :-) en zo ga ik het ook eerst maar eens uittesten als ik in Australië ben.

De ‘Holiday Parken’ zijn goed en een groot aantal Parken krijgen van mij een dikke voldoende of zelfs een uitmuntende beoordeling. De verschillen in kwaliteit en wat ze je aanbieden zijn soms erg groot. Wat dat betreft zouden de eigenaren van die Parken zelf eens een keer rond moeten reizen, zij zouden zoveel van elkaar kunnen leren.
Ik vind dat je ook duidelijk kan zien en ervaren welke eigenaren echt gepassioneerd zijn om een Holiday Park te beheren en voor wie het slechts een vorm van inkomen genereren is. De prijzen variëren van 18 dollar (€12,36) per nacht en uiteraard moest ik in Queenstown, het skigebied, inclusief korting maar liefst 43,20 dollar (€29,66) per nacht betalen. Juist zij hadden de minste voorzieningen en hadden het kwalitatief gezien minder goed voor elkaar dan de andere Parken.
Tot slot hoef je, als je geen zin hebt om met een camper rond te reizen maar met een luxeauto gaat, niet per se een duurder motel of hotel op te zoeken. Op alle Holiday Parken hebben ze kleine ‘huisjes’, met of zonder eigen toilet en badkamer, waar je prima kan slapen voor een prima prijs. Het scheelt je toch al snel 25 tot 50 dollar per nacht en ik vind dat best veel op een nachtje slapen.

Tot slot nog wat Nieuw-Zeelandse: ‘Wist je dat’……
• een aanzienlijk deel van de mensen in NZ van nature oranjerood haar hebben …..
• veel mensen vaak op blote voeten lopen i.p.v. slippers of schoenen ……
• je op de bochtrijke routes ontzettend veel motorrijders tegenkomt …..
• een bekeuring voor ‘wildplassen’ 300 euro kost ……
• een bekeuring voor ‘140 km/u rijden’ 350 euro kost en je je rijbewijs 28 dagen kwijt bent …….
• er in 2030 2 miljoen mensen in Wellington wonen met 200 verschillende nationaliteiten …..
• dat die 2 miljoen mensen 1/4 van de bevolking van geheel Nieuw-Zeeland zijn ……
• 40% van die mensen niet uit Nieuw-Zeeland zelf komen …..
• Nieuw-Zeeland 616 vierkante kilometer aan meren heeft …..
• Nieuw-Zeeland 9 watervallen heeft, die voor een hele stad of regio de elektriciteit opwekken ……
• Nieuw-Zeeland ontzettend veel ‘one way bruggen’ heeft …..
• Iedere supermarkt/liquorstore een bierkoeling heeft, dus altijd een koud biertje :-)
• Veel supermarkten 24/7 ook vogels als bewoners heeft …..
• Het Zuidereiland van NZ inderdaad nog mooier is dan het Noordereiland …..
• Ik persoonlijk de westkant van het Zuidereiland als hoogtepunt ervaren heb …..
• Nieuw-Zeeland echt een fantastisch en adembenemend mooi vakantieland is …..
• Ik erg blij en dankbaar ben dat ik dit allemaal kon en mocht zien tijdens mijn 50ste levensjaar …..

Zeven weken samengevat: Nieuw-Zeeland is echt een prachtig en fantastisch land om doorheen te reizen. De mensen zijn behulpzaam, sociaal en ik vind ze buitengewoon attent en erg vriendelijk. Maar …… vanwege het klimaat, de grotere afstanden, de te kleine dorpen waar iedereen elkaar kent, als ook de kans op aardbevingen zou ik er zelf toch niet willen wonen. Tot morgen!

  • 29 December 2016 - 14:52

    Cor:

    Hoi Raymond, ohh man wat moet ik toch lachen om jouw kritische beschouwingen over banken en on te rechte betalingen! Je hebt helemaal gelijk hoor het zijn de grootste schurken in mooie pakken maar de ratten van deze maatschappij! Je hebt een mooie opsomming gemaakt voor een ieder die een reis naar NZ overweegt en ik geloof je direct na het zien van al dei prachtige foto's en reisverslagen dat je er beslist een mooie reis aan hebt. Maar ja wie kan er nou 10 tot 12 weken op vakantie als je niet in vastgoed handelt :)- !? Hahaha. Op naar Australië minstens zo'n mooie uitdagen en nu wel langer de tijd, hoewel, veel groter natuurlijk dus meer kilometers af te leggen! Veel plezier man en we kijken uit naar je verslagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 118386

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: