DAG 54: Zo 25 Dec ’16 Sydney 1ste kerstdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 54: Zo 25 Dec ’16 Sydney 1ste kerstdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 54: Zo 25 Dec ’16 Sydney 1ste kerstdag

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

25 December 2016 | Australië, Sydney

Eerst nog even terug naar de dag van gisteren. Het inchecken ging prima en de drie uur en twintig minuten durende vlucht was bijna perfect. Jullie mogen zelfs een beetje meevliegen, want ik heb het vertrek vanuit Christchurch gefilmd.



Ik had drie stoelen voor mij alleen en ik heb zelfs een ‘Jason Bourne’ film kunnen kijken tijdens de vlucht. Helemaal toppie!
De vlucht verliep zo voorspoedig dat de kapitein onderweg al kon vertellen dat we twintig minuten eerder in Sydney zouden landen. Toen we Sydney echter naderden zagen we helaas veel lichtflitsen. De landing ging dus gepaard met regen, donder en bliksem. Eenmaal geland zagen we bovenop iedere gate blauwe zwaailichten. Dat betekende dat alle activiteiten, zowel op de grond als in de lucht, gedurende de zomerstorm stil waren gelegd. We moesten dus wachten totdat deze zomerstorm over was gewaaid. Omdat het vliegtuig dat bij onze gate stond ook niet weg mocht, moesten we rekenen op dertig minuten wachttijd. Die dertig minuten werden veertig minuten en daarna zelfs zestig minuten, dus uiteindelijk kwamen we alsnog met vertraging aan.

Natuurlijk is het kerstavond, dus iedereen wil graag op tijd naar huis, dus ook de douane. Deze keer zie ik dus geen drugshonden en maar weinig douaniers. Paspoort laten zien, mijn ingevulde kaart inleveren en doorlopen maar. Hij wilde zelfs mijn visum niet eens zien grrrr …… daar heb ik dan al die moeite voor gedaan en 95 euro voor betaald. Eenmaal buiten geen enkele shuttlebus te zien, ook die chauffeurs denken: ‘bekijk het maar mooi toeristen’. Zij vieren ook kerstavond met hun gezin en gelijk hebben ze! Dan maar een taxi en die brengt mij ook nog eens het allersnelst naar mijn hotel.

Het voordeel van al eens in Sydney te zijn geweest, is dat je ongeveer weet welke wijk leuk is om in te verblijven. De hotels direct in het centrum vind ik veel te duur, rond de kerstdagen zijn ze uiteraard nog duurder en met oud en nieuw zijn ze zelfs belachelijk duur. Om die reden zaten Eddy en ik in 2008/2009 ook vijf kilometer uit het centrum, dat is een eind lopen en je bent s ’nachts altijd aangewezen op een taxi. Deze keer moet ik dus beter kijken en ook letten op openbaar vervoer.
En dat is perfect gelukt! Ik heb 1,5 kilometer van het centrum, vlakbij het Kings Cross station, de botanische tuin, de ‘rooie buurt’ en de marinebasis een leuk uitziend en betaalbaar hotel weten te vinden. Het geluk dat ik dit hotel gevonden heb, zit hem in het feit dat ik alleen reis, want het is een eenpersoonskamer.

Het is best een kleine kamer met een eenpersoonsbed. En ondanks dat het klein is, heeft deze kamer toch een rond tafeltje, klapstoel, dressoir, tv, koelkast, koffie- en thee faciliteiten, een badkamer met toilet, badkamermeubel, ‘bad-douche’ en tot slot het belangrijkste, airconditioning. Aangezien ik toch maar zelden in het hotel ben en er hoofdzakelijk slaap, is een goed bed en een schone (bad)kamer belangrijker dan het aantal vierkante meters. Daarvoor zit ik ook nog eens in de mooiste en oudste wijk van Sydney, namelijk Potts Point alwaar ook veel monumentale panden staan. Inchecken, wat eerste folders mee naar de kamer nemen, snel wat kleine boodschappen doen in een avondwinkel en daarna het uitgaansbuurtje in voor een welverdiend koud biertje in een temperatuur van nog steeds 26 graden :-) heerlijk!

In 2008/2009 was op 1ste kerstdag bijna alles gesloten in Sydney op een paar buitenlandse winkeltjes en een groot aantal restaurants na, maar daar moest je dan wel gereserveerd hebben. Deze keer besluit ik om eerst maar te ontbijten in het hotel, want in de stad zal het zeer beperkt zijn. Helaas is er wat het ontbijt betreft 0,0 kerstsfeer te ontdekken en het Aziatische personeel is ook niet echt in kerststemming. Het eerste wat ik te horen krijg is dat het ontbijt me 30 dollar gaat kosten, maar dat had ik gisteravond zelf al gevraagd, en ze wil het kaartje met mijn kamernummer zien. Een ‘Merry Christmas’ kan er nog niet eens vanaf :-). Voor één ochtend is een veel te duur en vooral Engels ontbijt oké, maar gelukkig is er schuin tegenover mijn hotel een supermarkt en die is morgen open.

Terug naar de kamer, zonnebrandcrème smeren, mijn pet, water en reserve-shirt mee en wegwezen. Het gaat vandaag 29 graden worden en ik merk al vrij snel dat mijn lijf erg moet wennen aan de zon en deze hoge temperaturen. Ik wandel meteen richting het water, langs de marinebasis en via de botanische tuin naar de grote, mooie in zandsteen opgetrokken anglicaanse kerk, die destijds door de gevangenen uit Engeland gebouwd is. Ik kan me namelijk nog herinneren dat o.a. vanuit daar de ‘Sydney Explorer’, de open Engelse hop-on hop-off bus vertrekt. Boven in de bus zit je lekker in de open lucht en beneden heeft de bus airconditioning mocht je het buiten toch te warm vinden.

In vergelijking met 2008/2009 is het een stuk drukker in de stad, maar zoals verwacht zijn veel winkels, musea of andere attracties gesloten. Helaas kan ik de bushalte niet vinden en ik besluit om bij een winkeltje/kiosk navraag te doen. Die mijnheer stuurt mij echter helemaal naar het centraal station en dat is een behoorlijk eind lopen en volgens mij niet noodzakelijk.
Aangezien ik sinds gisteren helaas wat ontstekingsklachten heb aan mijn linkervoet, ga ik dat ook niet doen. De planning is om vandaag wat minder te wandelen als ik normaal gesproken zou doen. Ik besluit om in de schaduw van de bomen van het Hyde Park te gaan zitten en dan zie ik vanzelf wel een bus langskomen en ergens stoppen.

Na 20 minuten gebeurt dat ook, maar zo snel kan ik natuurlijk niet bij die bushalte komen. Dus naar de bushalte gelopen en gewacht op de volgende bus. Ze rijden met een frequentie van 20-30 minuten en dat is helemaal perfect. Deze buschauffeur is zeker in kerststemming met zijn kerstmuts op en erg vriendelijk en neemt uitgebreid de tijd om mij te informeren, ondanks dat ik hem vertel dat ik in 2008 ook in de stad was.
Tot mijn verrassing hebben ze nu twee routes over de weg en zelfs een route over het water. Over de weg hebben ze de ‘Sydney Explorer’ en de ‘Bondi Explorer’. Ja ja, je leest het goed, die route gaat inderdaad naar het wereldberoemde ‘Bondi Beach’. Je kan een 24 uurs kaartje kopen, maar voor 20 dollar extra ook een 48 uurs kaartje. Wow, dat is cool! Want het is nu 13.07 uur, dus ik kan vandaag, morgen de hele dag en de 27ste tot 13.07 van deze bus gebruik maken. En het allerbeste nieuws is dat deze bus 200 meter van mijn hotel vandaan ook een bushalte heeft! Grrrrr …… dat wist ik dus helaas niet meer, want anders was ik vanmorgen natuurlijk daar al opgestapt.

De ‘Sydney en Bondi Explorer’ rijden van 8.30 am tot 8.30 pm. De ‘Sydney Explorer’ heeft door de stad heen maar liefst 24 bushaltes direct naast de meest bezochte attracties. Een volledige rondrit duurt 90 minuten en de route van de ‘Bondi Explorer’ duurt ook zolang. De Bondi Explorer heeft 10 bushaltes en daarmee kan ik nu dus ook naar de mooiste baaien van de stad reizen.
Tot slot is er nu dus ook een Hop-on Hop Off Harbour Explorer met een vaarfrequentie van 30-45 minuten naar de meeste haltes. Een volledige ‘round trip cruise’ duurt maar liefst 2 uur en je kan op 10 verschillende locaties in- en uitstappen. Dat is bv. bij de dierentuin, het pretpark, Sydney Aquarium, Darling Harbour etc. Kortom de meest bezochte attracties, maar je moet het wel strak plannen, want de boot komt niet iedere 45 minuten op alle locaties en dat beperkt je wel.

De rest van de dag is het niet druk in de bus en kan ik steeds boven zitten en achterin. Daar heb ik een heerlijk windje tijdens het rijden en kan ik op de makkelijkste manier foto’s maken. De bus route is tijdelijk aangepast, want al kan ik het bijna niet geloven, ook hier zijn ze een nieuwe metrolijn aan het bouwen. Dus net als in Amsterdam, Auckland en nu in Sydney zijn er in de binnenstad veel lelijke bouwplaatsen. Gelukkig is Sydney heel erg groot en hou ik niet van shoppen, want de meeste bouwplaatsen zijn in de grote, dure winkelstraat en ik kom ze dus maar zeer zelden tegen.

Eerst maak ik natuurlijk een rondrit van 90 minuten. Veel is nog hetzelfde gebleven en ken ik terug, maar op diverse plaatsen zijn ze nog meer hotels en appartementsgebouwen aan het bouwen met ontelbaar veel verdiepingen. Ik denk dat dit soort projecten, in een stad als dit, altijd maar doorgaan. Bouwen ze niet iets nieuws, dan zijn ze wel aan het restaureren, uitbreiden of vernieuwen. Wat ik erg mooi vind om te zien is een appartementsgebouw dat ze destijds aan het bouwen waren en dat nu volop begroeid is met planten, zie de foto. Echt prachtig!
Vlakbij de Harbour Bridge hebben ze in de afgelopen jaren een prachtige wandelroute langs het water richting Darling Harbour aangelegd. Inclusief gras en mooie, kleine dichte boompjes, zodat je ook lekker in de schaduw kan zitten. Helaas is het tweede deel van de route nog niet klaar, want daar zijn nog bouwprojecten van appartementsgebouwen voor de rijkeren onder ons en een vijfsterrenhotel:-). Om je een idee te geven van prijzen van dit soort hotels in deze tijd van het jaar: voor 10 overnachtingen kom je alleen in aanmerking als je er 10.000 euro of meer voor over hebt :-).

De rest van de dag stap ik op diverse plaatsen uiteraard in– en uit de bus. Er is zoveel te zien en zoveel te doen in Sydney, ook dat kan ik onmogelijk allemaal bekijken in tien dagen tijd. Vooral in de havens is het een stuk drukker als in 2008 en er zijn veel meer kiosken en fastfoodrestaurantjes bij gekomen. Om ergens iets te eten te scoren is dus totaal geen probleem deze keer. En als ik eenmaal ergens in een haven aan het water zit, dan mag je mij daar de rest van de dag gerust laten zitten :-).
Ik neem de laatste bus terug naar het hotel, haal een koud biertje(s) uit mijn koelkast en ga nog een tijdje bij de prachtige fontein zitten. Helaas zijn de kroegen en clubs op eerste kerstdag ook allemaal gesloten, dus uitgaan in de Oxford-Street kan vanaf morgen pas gebeuren. Welterusten!

  • 29 December 2016 - 15:26

    Cor:

    Hoi Raymond,

    Nou eindelijk in Sydney dan! Ja ook daar heeft men de afgelopen 8 jaar niet stil gezeten he.
    Wat een hoogbouw ook daar zeg, naast mooie oude pandjes. Zo'n citytour is altijd leuk en ook ik doe dat altijd als ik ergens in buitenland ben, je ziet veel en weet meteen een beetje hoe zo'n stad in elkaar zit en waar je beslist heen moet gaan. de chauffeurs vertellen vaak of te record de mooiste dingen en zo kun je je eigen reisplan trekken. Tien dagen Sydney is mooi zeker met de feestdagen een leuke bestemming en de jaarwisseling moet je natuurlijk aan de haven meemaken met het prachtige vuurwerk. Veel plezier en doe rustig aan met lopen zodat de ontsteking niet verder kwaad kan, het zou zonde zijn als je er veel last van krijgt. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 118190

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: