DAG 93: Do 2 Feb ’17 Mooloolaba – Hervey Bay - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 93: Do 2 Feb ’17 Mooloolaba – Hervey Bay - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 93: Do 2 Feb ’17 Mooloolaba – Hervey Bay

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

02 Februari 2017 | Australië, Mooloolaba

Ik heb het gisterenavond niet te laat gemaakt, de auto al ingepakt en ik lag op tijd in bed. Vandaag ga ik meer dan 200 kilometer rijden en dat wil ik in een rustig tempo kunnen doen. Daarnaast wil ik onderweg de gelegenheid hebben om een touristdrive te rijden. Als die er al zijn ga ik veel meer kilometers afleggen dan gepland, dus dan is het prettig om ruimschoots de tijd te hebben. Toch zit er vandaag ook een tijdslimiet in de dag, want ik moet voor 18.00 uur inchecken. Aangezien ik in een appartement zit en niet in een motel of hotel is er namelijk geen receptie na dat tijdstip.

Zo vroeg in de ochtend ontkom ook ik helaas niet aan de files van het woon-werk verkeer. Zelfs dit is al niet veel anders als in Nederland, terwijl dit land toch 58 keer groter is. Ik had al verteld dat ze een volledig nieuwe autobaan richting Sydney aanleggen. Daarnaast valt mij op dat er rondom veel dorpen veel nieuwbouw gaande is, met name langs de kustlijn tussen de grotere steden in.
Veel mensen moeten zich steeds vaker buiten de grote steden vestigen en dat doen ze niet geheel vrijwillig. In de grote steden is het al niet veel anders als in bv. London of Amsterdam, voor een doorsnee gezin zijn de huizen niet meer te betalen. Op het nieuws hoorde ik dat Sydney inmiddels duurder is dan Amsterdam, onder een miljoen dollar koop je daar geen standaard gezinshuis meer.

Het begint er steeds meer op te lijken dat er in diverse beroemde steden op de wereld alleen nog maar plek is voor de rijkere mensen onder ons. Ook hier kijkt de politiek alleen maar toe en doet verder helemaal niets. Tja, daar heb je hem weer: geld en macht, macht en geld.
Met al het nieuws dat ik daarnaast zie en hoor vraag ik mij af hoe lang dit nog goed kan gaan? Al dit soort rare ontwikkelingen zijn absoluut niet gezond voor de sociale cohesie in de maatschappij. De kloof tussen groepen mensen lijkt op allerlei vlakken alleen maar groter en groter te worden. Helemaal nu de meest idiote president van de USA ooit aan de macht is gekomen, lijken bepaalde ontwikkelingen alleen maar in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen. Ik kan alleen maar hopen dat deze idioot de vier jaren van zijn ambt zeker niet vol gaat maken. Wat is dat een onberekenbare en racistische engerd zeg! In mijn beleving is het alleen nog maar een kwestie van tijd dat de wereldbevolking bepaalde ontwikkelingen vroeg of laat niet meer tolereert en terecht.

Vanuit Mooloolaba rij ik niet meteen de autobaan op, maar ga ik via de kustlijn eerst omhoog naar het noorden tot aan de stad Noosa Heads. Daar moet ik wel de autobaan op en een deel landinwaarts rijden. Er liggen rechts van mij namelijk twee enorm grote natuurparken en daar kan je met de auto alleen maar omheen rijden. Het is wel prachtig om vanuit de verte de vele heuvels, bossen en bergen weer te zien. Onderweg kom ik, zoals ik al wel verwacht had, maar liefst drie touristdrives tegen. Uiteraard rij ik ze alle drie en gaan ze deels door en aan de natuurparken voorbij. Uiteindelijk kom ik vanuit het ‘Tuan State Forest’ weer op de highway terecht en vanaf dat moment sta ik versteld van de enorme droogte in dit gebied.
Wellicht heeft het te maken met het feit dat er in een zo groot gebied nauwelijks grote meren of rivieren zijn? Ik kom alleen maar zogenaamde ‘creeks’ tegen, maar zelfs die staan bijna allemaal droog. Ik kan niet anders zeggen dan dat het hier absoluut lelijk is. Ik zie alleen maar bruin ‘gras’ en veel uitgedroogde en verdorde natuur. Op veel plekken heeft het al in brand gestaan en dat verbaasd mij helemaal niets. Hier hoeft maar een sigarettenpeuk in terecht te komen en volgens mij staat in een mum van de tijd alles in de brand. Ongelooflijk dat er opeens zo enorm groot verschil in de natuur te zien is en dan heb ik het maar over een kilometer of twintig.

Ik rij door naar mijn eindbestemming ‘Hervey Bay’ en daar is het al niet veel anders. De hitte heeft hier wel huisgehouden zeg. Ik zie overal in de stad bij en om alle huizen heen vooral bruin en verdord gras. Een enkeling heeft blijkbaar een eigen waterput, want daar zie ik nog wel gras dat redelijk groen is, maar ook niet geheel onaangetast door de zon. Gelukkig zit ik deze keer direct aan de zee :-). Het is een enorm lange weg waaraan ik zit. De receptioniste vertelt mij later dat ik langs de kustlijn kan lopen of fietsen en dan heb ik van links naar rechts maar liefst 14 kilometer afgelegd. Hi hihi, leuk dat jullie hier zo lange kustlijn hebben en een klein gedeelte daarvan ga ik wel lopen. Maar die 14 kilometer zeer zeker niet. Met een retourtje vanuit mijn locatie gezien zou ik iets van 20 tot 22 kilometer afleggen. Dat is vooral leuk om met de auto te doen, maar zeker niet lopend of fietsend en al helemaal niet met 34 graden :-). Dus haar aanbod voor een huurfiets sla ik ook vriendelijk af.

Deze receptioniste, tevens eigenaresse, is supervriendelijk en ontvangt mij bijna met open armen. Ze neemt uitgebreid de tijd om mij te informeren en van alles en nog wat te vertellen over de stad, de omgeving en wat ik waar en wanneer kan doen. Het boek met de folders ligt al klaar en ik hoop maar dat ze niet van plan is om dat allemaal met mij door te nemen, maar helaas daar begint ze wel mee.
De eerste vijf minuten luister en knik ik nog aandachtig, maar na 10 minuten begint ze wel een beetje irritant te worden. Op mij komt het over dat ik niet eerder bij haar weg kom dan wanneer ik een aantal tripjes via haar heb geboekt, terwijl ik toch vrij duidelijk was in hoe IK aan het rondreizen ben.
Na 10 minuten neem ik toch maar het heft in eigen handen en met de flauwe smoes dat ik net boodschappen heb gedaan en mijn auto pal in de zon staat kom ik alsnog van haar af. Mocht ik haar nodig hebben dan meld ik mij wel, nou jullie begrijpen wel dat ik haar niet meer nodig heb ha haha.

Het appartement maakt deze verspilde 15 minuten helemaal goed. De auto gaat de parkeergarage in en vanuit daar kan ik met de lift naar de 2de verdieping. De lift stopt zelfs voor mijn appartement, wat wil ik nog meer? Het is uiteindelijk dan toch gelukt, lang leve het laagseizoen :-). Ik heb een supergaaf appartement met een aparte slaapkamer, een volledig ingerichte keuken, een badkamer met wasmachine en droger en ik zit ook nog eens op een fantastische locatie met een balkon en uitzicht op zee. Ik zou zeggen kijk en geniet mee :-). Nadat ik mijn spullen in het appartement heb gezet, ga ik boodschappen doen en lekker mijn eigen potje koken. Op het balkon eten en uiteraard ga ik meteen daarna een strandwandeling maken en met mijn voeten door het warme zeewater heen. De afwas komt daarna wel weer, want het wordt hier vrij vroeg donker. Doei doei!

  • 03 Februari 2017 - 15:19

    Cor:

    hoi Raymond, wat een mooie vier verhalen weer van je reis deze week.
    Ik sta versteld van de natuur daar, het lijkt soms Frankrijk zeker die markt kom je in Frankrijk ook vaak tegen. Een perfect appartement nu zo aan het strand, dat is wel aan jou besteed. Groot gelijk dat je niet nog meer tijd besteed om alle thuisblijvers die maar eens per week kijken tevreden te stellen. Met zulke prachtige beelden en verhalen, moet je gewoon om de dag even een half uurtje vrijmaken, dan kun je echt genieten van jouw reisverslag. Ik sla al je verslagen op dan kan ik nog eens terug kijken en mocht jezelf wat kwijtraken dan heb ik het nog voor je in de cloud staan;)-. Jou weekend is alweer van start gegaan, ik wens je veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende beelden en verslag. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 118182

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: