DAG 131: Zo 12 Maart ’17 Margaret River - Augusta - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 131: Zo 12 Maart ’17 Margaret River - Augusta - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 131: Zo 12 Maart ’17 Margaret River - Augusta

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

12 Maart 2017 | Australië, Margaret River

Margaret River ligt precies in het midden van dit deel van de zuidwestkust van Australië en daar had ik heel bewust voor gekozen. Hier loopt namelijk een 110 kilometer lange ‘Caves Road Tourist Drive’ langs de kust. Ja ja, je leest het goed er zijn vier ‘caves’ die zich 27 tot 86 meter diep onder de grond bevinden. Maar voordat ik daar ga kijken, ga ik eerst naar het meest zuidelijkste puntje van de kust namelijk ‘Cape Leeuwin’ vlakbij het dorpje Augusta. Dat is de plek waar de Zuidelijke Oceaan en de Indische Oceaan in elkaar overgaan en de vuurtoren staat. Vandaag ga ik de linkerkant van deze Tourist Drive rijden en morgen de andere kant. Maar eerst maak ik nog even een foto van mijn motel en de receptie, dat ziet er best mooi uit toch?

Het is zondag en dat merk je meteen onderweg. Veel ‘zondagsrijders’ en volop drukte bij de kerken. Ik sta wel versteld van de kerkelijke activiteiten en de vele verschillende soorten kerken c.q. geloven die hier zijn. Al is het dorp nog zo klein, vaak kom ik wel vier of vijf verschillende kerken tegen en ik zie regelmatig gebouwen van ‘jehova getuigen’. Ik wist niet dat dit zo leeft in Australië of zijn ze hier zo duidelijk ook visueel aanwezig en in Nederland misschien niet?
Het is een kleine 60 kilometer rijden om bij de vuurtoren te komen. Als je aan komt rijden ziet het er erg leuk uit, maar eenmaal op het parkeerterrein niet meer, want alles is omheind met lelijke hekken. Ze hebben aan de linkerkant een mooie lunchroom gebouwd en dat ziet er nog vrij nieuw uit. Je kan dus alleen maar via de lunchroom het terrein van de vuurtoren op en daar moet je uiteraard voor betalen. Ze willen er maar liefst 8 dollar voor hebben. Als je ook in de vuurtoren wilt kijken kost je dat 12 dollar en om naar boven te gaan zelfs 20 dollar. Nou sorry hoor, het is maar een simpele en witgeschilderde vuurtoren. Om daar een rondje om heen te mogen lopen ga ik geen 8 dollar betalen, daar drink ik liever een biertje voor ha haha. Dus mijn bezoek duurt niet zo lang.

Ik rij terug naar Augusta en het is bijna niet te geloven, maar ik word alweer aangehouden en dat op de vroege zondagochtend. Er staat opeens weer een politieagent met een lasergun op de weg hoor, blijkbaar vervelen zij zich in dit saaie dorp. Maar hij heeft mooi pech, want mijn cruise control staat erop. De ene agent lasert en bij de andere agent moet ik een alcoholtest doen ha haha. Die lui zijn toch echt gek hier of krijgen de mensen tijdens de kerkdienst wijn of zo ha haha. Nou ja, ik heb mijn plicht weer gedaan en hij wenst mij nog een hele fijne vakantie toe en dat is dan wel weer erg attent. Ik rij door, maar achter hun rug om maak ik toch nog even een foto ter herinnering :-).

Ik tour vervolgens nog wat door het dorp, maak links en rechts wat foto’s en ga aan de route van de eerste 110 km beginnen. Tja, wat kan ik er nog meer over zeggen dan ‘awesome’. Niet alleen de route is prachtig, maar ook de Hamelin Bay met zijn witte stranden en de blauwe zee. Vervolgens rij ik door de bossen met de honderden Karri bomen en er zijn meerdere prachtige uitzichten het bos in. Daar ga ik natuurlijk doorheen wandelen, foto’s maken en wat filmen.

Vijf kilometer verderop ligt een van de vier caves, deze heet de Calgardup Cave. Het is niet druk en ik kan en mag zonder begeleiding de grot in, zodat ik op mijn eigen tempo alles kan bekijken. Je moet een helm op, krijgt een zaklamp mee en je hebt een reserve-lamp op de helm zelf. Bij de ingang van de grot loop je de trappen af en daar kan je kiezen of je eerst de route naar links en daarna naar rechts loopt of omgekeerd. Uiteraard vragen ze je om niets aan te raken of van de houten looppaden af te gaan, want het kristal is zeer kwetsbaar.
Het is lekker koel zo diep onder de grond, maar ik heb wel ontzettend veel traptreden moeten lopen om de diepte in te komen. Deels is het erg smal en kan je niet rechtop staan. Je moet door je knieën zakken om naar het volgende deel van de grot te komen waar je wel weer kan staan. Maar juist dat maakt het zo adembenemend mooi als je even blijft zitten en dan om je heen kijkt. Tja, wat moet ik er nog meer over vertellen? Een zeer bijzondere ervaring en supergaaf om te zien.

Als ik na 1,5 uur de grot weer uitkom is het weer totaal omgeslagen en het regent pijpenstelen. Met nog twee andere mensen blijf ik maar even wachten voordat we terug naar de ingang lopen. Met de regen die hier nu valt kan je daar goed nat van worden. Nou mensen, de herfst is begonnen hoor. Eenmaal terug in de auto rij ik terug naar Margaret River, want er is weinig leuks aan om nu nog verder door te rijden. Zoals het er op de radar uit ziet blijft de regen nog wel een tijdje vallen.

Eenmaal terug, ga ik maar eens bij de receptie informeren wat de spa en de sauna betreft. Ik kan aan alles steeds beter merken dat het hoogseizoen voorbij is. Ook in deze accommodatie is het namelijk niet druk en al helemaal niet op zondagavond. Er zijn geen reserveringen, dus ik kan mijn eigen tijd kiezen. Dus na wat gegeten te hebben ga ik eerst het zwembad in, daarna de sauna en dan het bubbelbad, heerlijk!
De rest van de avond is het een luie avond, tv-avond, typ-avond en sociale contacten avond met Nederland. Ook zijn de eerste uitslagen van de verkiezingen binnen en WA krijgt een nieuwe premier. En alsof het bij mijn reis hoort: ik heb alweer een historisch hoogtepunt meegemaakt. De partij heeft nog nooit eerder in zijn bestaan zoveel zetels gehad en zoveel zetels gewonnen als tijdens deze verkiezingen. Dat is het mooie van een democratie, de andere heertjes in hun crimineel nette pak zijn keihard afgestraft door hun eigen stemmers en zo hoort dat! Eerlijkheid duurt het langst :-).

  • 14 Maart 2017 - 20:37

    Cor:

    hoi jongen, wat een leuk knus motel heb je weer gevonden. heerlijk dat het zo rustig is dan kun je heerlijk genieten van sauna en bubbelbad en hoef je ook niet te haasten! lekker hoor zo'n relax avondje.
    de natuur is prachtig en de stranden lijken echt wit op de foto's met helder blauw water. Gek idee dat de herfst begint terwijl wij hier de eerste zonnige lente dagen hebben met 13 graden.
    ik heb beide vijvers leeg gehaald en opnieuw gevuld vandaag en heb nu al spierpijn! We worden echt een dagje ouder;-(-! Vandaag ons plan voor de prijsvraag Who Cares ingediend, nu afwachten tot 8 mei of we verder kunnen. Het is erg leuk om te doen. Ik hoop dat we binnenkort met het kasteel aan de slag kunnen, dat is mooi als we toch twee maanden moeten afwachten. Nou ik hoop dat je tweede 110 km droger verlopen en je weer mooie dingen onderneemt. ik lees het wel weer. Wij gaan morgen stemmen, ik ben benieuwd of er nog verrassingen komen of dat het toch vooral Rutte en Wilders zijn die veel zetels halen. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 118155

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: