DAG 152: Zo 2 April ’17 Brisbane -Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 152: Zo 2 April ’17 Brisbane -Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 152: Zo 2 April ’17 Brisbane -Tokyo

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

02 April 2017 | Japan, Tokio

Goedemiddag allemaal :-). Deze keer vlieg ik met Quantas en de vlucht van Perth naar Brisbane was perfect. Ik heb helaas maar weinig geslapen, eerder gedommeld. In plaats van 5.25am was het vliegtuig al om 5am in Brisbane. Maar ik heb geluk, want de subway is al open. Daar wat eten, wachten en dan toch maar eerder naar het motel. Ik heb dit motel gekozen omdat het niet ver van het vliegveld is. Morgenochtend moet ik daar om 8.30am weer zijn en om 10.55 vlieg ik naar Tokyo.
Bij sommige motels boek je nooit meer een kamer, want als ik daar aankom ben ik een uur te vroeg. Ze wil mij wel in de kamer laten, maar dan moet ik eerst 10 dollar extra betalen ha haha. Uit principe zou ik het moeten weigeren en een uur op het bankje gaan zitten wachten, maar ik ben te moe en verlang naar mijn slaap. Het mooie is dat ik dit soort dingen achter kan laten in mijn review, dan is de volgende klant in ieder geval gewaarschuwd. Het is een mooie kamer en een goed liggend bed en dan slaap je al snel. Ik zet de wekker op 13pm, want anders kan ik vannacht niet slapen.

Het is zwaarbewolkt en niet zo mooi weer in Brisbane. De naweeën van de ex-cycloon beheersen nog steeds het weerbeeld en er komen zelfs nog steeds nieuwe overstromingen bij. Het vele overtollige regenwater zoekt zich een weg richting de zee en nu in het zuidoosten. Ongelooflijk dat dit zo lange tijd na de cycloon nog zulke gevolgen heeft.
Ik ga mijn buurtje verkennen en kijken of ik een ontbijtje kan scoren voor morgenochtend. Dit motel gaat aan mij geen dollar meer verdienen :-). Zelfs op zondag zijn ze hier hard aan het werk met het versterken van de kade, het verbreden van de straat en het leggen van nieuwe rioleringen. Dus het is een drukte van belang, er staat een file en het stinkt vreselijk naar uitlaatgassen, bah!
Ik vind al snel een leuk buurtje met allerlei restaurantjes en een IGA-supermarkt. Deze is een stuk duurder als de grote supermarkten, maar ik heb niet veel nodig dus dan maakt het niet zoveel uit. Tegelijkertijd zoek ik mij alvast een leuk restaurantje uit waar ik straks lekker ga eten, keus genoeg.

Helaas is dit echt de laatste dag in ‘Down Under’. Wat mij betreft had ik best nog wat langer in Australië willen blijven. Wat is het toch een prachtig mooi land, ondanks dat het klimaat op bepaalde plaatsen en momenten wel heel extreem is, zeker als ik naar de afgelopen week kijk. Maar als je van tevoren alles een beetje goed uitzoekt kan je toch redelijk goed op de juiste tijden ergens aankomen en ook weer vertrekken, alhoewel je natuurlijk nooit weet wat moeder natuur gaat doen. Wat dat betreft heb ik zowel in Nieuw-Zeeland als in Australië grotendeels mooi en volop zonnig weer gehad. Vijf geweldig mooie, maar ook indrukwekkende, intensieve en vermoeiende maanden.

Wellicht vraag je je nu af welk land mijn voorkeur heeft na vijf maanden? Alle twee de landen zijn qua natuur prachtig en toch ook weer ‘verschillend’ prachtig en in die zin hebben ze beiden veel te bieden. Eigenlijk wil ik helemaal niet kiezen, maar als ik toch zou moeten kiezen dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Nieuw-Zeeland en met name naar het Zuidereiland. De afstanden zijn in NZ beter te bereizen, de natuur is min of meer een aaneenschakeling van hoogtepunten en ik vind de mensen er opener, behulpzamer, vriendelijker en ik voel me er simpelweg ook veiliger.

Gelukkig hoef ik nog niet meteen terug naar Nederland, maar gaat de reis eerst naar Japan. Voor mij persoonlijk het meest spannende deel van de reis, want het is een totaal andere wereld, taal, cultuur en een enorm grote stad. Ik ben benieuwd of mij dat wel bevalt, want 18 miljoen mensen is wel ontzettend veel. In het boekje van Tokyo dat ik van Cor heb gekregen staat ontzettend veel informatie. Er zit een gedetailleerde plattegrond van de metro in en een overzicht van de stadsdelen en vooral die laatste vind ik zeer prettig. Per wijk staat er een uitgebreide beschrijving van de wijk en de highlights in. Voor mij is dat meteen een hele goede manier om dan ook per wijk ergens een hotel te boeken, zodat ik niet steeds overal naar toe hoef te reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast is het zo goed als onmogelijk om de eerste weken een hotel in het centrum te boeken voor een normale prijs.

In Tokyo zelf heb ik al een maand nodig om rond te kijken en dan heb ik alleen nog maar de ‘highlights’ gezien. Maar eens kijken wat de VVV mij nog meer kan vertellen en of ik überhaupt wel de stad uit ga met een excursie of met de trein? In ieder geval ben ik nu al blij dat ik geen Japan Rail Pass heb gekocht, want die moet je voor minimaal 7 dagen aanschaffen en kost 337 euro. Ik vraag mij af hoeveel mensen daadwerkelijk die 7 dagen gebruiken, want het zijn behoorlijk grote afstanden die je aflegt naar andere steden en dan moet je ook nog terug.

Ik ben wel geschrokken van mijn zoektocht naar een hotel, want het schijnt dat ik in een nogal populaire periode in Tokyo kom. Ik ging van de week zoeken en ik kreeg meteen de melding: ‘1608 hotels zijn op de data die u gekozen heeft niet beschikbaar’. Oeps, foutje bedankt ha haha, daar heeft mijn reisbureau niets van verteld :-), maar dan had ik zelf ook maar eerder moeten kijken. Er zijn natuurlijk nog wel wat hotels die een kamer hebben, maar daar wil je de prijzen echt niet van weten.
Ik begin morgen ook niet met een hotel in de stad zelf, maar vlakbij het vliegveld. Schrik niet, maar in Tokyo wonen en werken dus 18 miljoen mensen. Het centrum is dus ‘maar’ 66 kilometer rijden vanaf de luchthaven Narita Airport. Dus ik denk dat een taxi naar het centrum voor mij alleen niet zo goedkoop zal zijn. Het lijkt mij dus verstandiger om met het openbaar vervoer te gaan.

Daarnaast kom ik morgenavond om 19.15pm pas in Tokyo aan. Na mijn lange vlucht van 9u 15m wil ik niet meer uitzoeken hoe het openbaar vervoer werkt. Daarna zou ik met het OV moeten reizen en in het donker ook nog eens mijn hotel proberen te vinden, daar doe ik mijzelf een plezier mee denk ik. Dus ik heb vlakbij het vliegveld voor 2 nachten een kamer geboekt in een hotel met ‘maar’ 800 kamers ha haha. Vandaar kan ik de dag daarna bij het vliegveld mooi uitzoeken hoe het openbaar werkt en hopelijk wat Engelstalige folders en plattegronden scoren. Het hotel heeft een gratis shuttleservice, dus het begin is in ieder geval geregeld. Japan, een wereld apart zal ik maar zeggen.

Tot slot ga ik jullie nu teleurstellen, want na 152 dagelijkse updates en vele foto’s ga ik dat in Japan niet meer doen. Het is zo enorm grote stad en zoals het er nu naar uitziet ben ik het grootste deel van de dag ergens in de stad te vinden. Ik heb geen zin en waarschijnlijk ook niet meer de energie om in de avonduren nog eens teksten te typen, foto’s uit te zoeken en te comprimeren.
Daarnaast weet ik ook niet of ik daar zo gemakkelijk aan een prepaidkaart voor mijn Smartphone kan komen, zoals dat in de westerse wereld werkt. Dus er is een kans dat ik totaal afhankelijk ben van de wifi van de hotels. Het kan dus ook zomaar zijn dat je voorlopig even niets van mij hoort, dan weet je bij deze meteen waarom :-). Dus laat je vooral verrassen wat een nieuwe update betreft of berichtjes van mij via de WhatsApp, Telegram, Wickr of Skype. Je hoort vanzelf wel een keer wat of ook niet :-).
Tokyo, here I come hihi en tot ergens een keer in de toekomst zal ik dan maar zeggen :-). Doei doei.

  • 02 April 2017 - 16:17

    Cor:

    Dag Vriend, nou dan toch nog maar snel een reactie voor je uit de lucht bent☺
    Ik kan me goed voorstellen dat je het aantal verslagen wat gaat terug dringen uit Japan, teveel te zien in die stad en 's avonds ben je wel aan rust toe denk ik. Japan is wel een andere cultuur maar volgens mij op digitaal gebied wel een van de koplopers in de wereld dus je zult wel snel een mogelijkheid vinden verwacht ik om ons toch op de hoogte te brengen van je ervaringen en hoe het je vergaat. Ik ben heel benieuwd hoe het je de eerste dagen zal vergaan en het vinden van een betaalbaar hotel is wel een uitdaging als het zo drukke tijd is. Wat het vervoer betreft is het even zoeken denk ik hoe het werkt maar als je het kaartje bekijkt zijn er genoeg openbaar vervoer mogelijkheden in Tokyo en aangezien je wel wat gewend bent in A'dam kom je vast wel op de plekken waar je wezen wilt;)- Ik wens je een goede vlucht en veel succes de eerste dagen in Japan en ik zie van zelf wel wanneer je weer op de digitale snelweg bent beland. Veel plezier, goed flight en have fun man. grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 118187

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: