DAG 86: Do 26 Jan ’17 Brisbane ‘Australia Day’ - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu DAG 86: Do 26 Jan ’17 Brisbane ‘Australia Day’ - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Raymond Groot Bruinderink - WaarBenJij.nu

DAG 86: Do 26 Jan ’17 Brisbane ‘Australia Day’

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

26 Januari 2017 | Australië, Brisbane

Laat in bed, laat uit bed :-). Eerst koffie en dan zet ik de tv maar eens aan om naar ‘Australia Day Celebration’ te kijken. De bijeenkomst op tv is in de hoofdstad Canberra. Daar zijn uiteraard toespraken van de premier en enkele anderen. Met allerlei ceremonieel wordt de Australische vlag gehesen en worden er saluutschoten afgevuurd met kanonnen.
Op diverse plaatsen in het land zijn er ‘Citizenship Ceremonies’. In totaal worden er iets meer dan 9000 mensen uit allerlei landen vandaag Australiër. De mensen in Canberra komen individueel of met het hele gezin naar voren en worden gefeliciteerd door de premier en uiteraard is er een fotomoment met hem. Daarna vertellen ze iets over waarom ze naar Australië zijn gekomen, waarom ze willen blijven en wat ze qua studie of werk doen. Best leuk om eens te zien hoe dat soort dingen in een ander land gaan. Tot slot hebben ze net als in Nederland ook hier een soort ‘lintjesregen’, maar dan op zijn Australisch en je komt op de ‘Honours List’.

Maar helaas zijn er niet alleen festiviteiten, maar ook diverse protesten in allerlei steden. Er zijn mensen die vinden dat deze nationale feestdag niet op 26 januari gevierd kan en mag worden. Dat heeft blijkbaar te maken met bepaalde gebruiken en culturen van onder anderen de Aboriginals. Zelfs in de politiek is hier verdeeldheid over. Sommige gemeentebesturen en burgermeester hebben zelf al besloten dat ze ‘Australia Day’ niet op 26 januari, maar op 28 januari vieren uit respect voor de cultuur van hun andere landgenoten.
Dan is er nog een groep mensen die vinden dat het helemaal niet gevierd mag worden. Zij noemen deze dag ‘Invasion Day’. Zij zijn van mening dat de Engelsen zich dit land destijds toegeëigend hebben en veel Aboriginals om die reden vermoord zijn. Het feit dat men daar in hun beleving nog altijd niets mee doet of gedaan heeft stuit hen tegen de borst. Kortom, de meningen over deze dag zijn nogal verdeeld en dat zie je in de beelden op de tv duidelijk terug wat de protesten en rellen betreft.

Ondanks alles, maak ik er een aangenaam luie ochtend van. Na de ceremonie ga ik heerlijk op mijn balkonnetje zitten met mijn boterham en koffie. Het is wel heel erg rustig op de weg, er komen nauwelijks mensen of auto’s voorbij. Op dit tijdstip kan je niet lang op het balkon zitten, ik zit pal in de zon en dat is echt te warm! Snel de kamer met airco weer in ha haha :-) Ik ga wat tekst typen, foto’s van gisteren uitzoeken, comprimeren en mijn reiswebsite updaten.
Daarna is het tijd om eens in de stad te gaan kijken, maar zoals ik op het balkon al gemerkt had is het heel, heel erg rustig op de weg. Het is bijna niet te geloven als ik me bedenk hoeveel verkeer hier normaal voorbij komt. Ik kan op meerdere plekken midden op straat gaan staan en foto’s maken en heel af en toe komt er een bus of auto voorbij.

Ik besluit om de 4,5 km tellende route langs de rivier te gaan lopen en die begint bij de historische brug. Met de film van gisteren in mijn achterhoofd, die ik in het museum heb gezien, blijf ik dit soort constructies bijzonder mooi en waardevol vinden. Goed dat overal op de wereld dit soort zaken beschermd worden en niet zomaar gesloopt. Natuurlijk zijn er ook genoeg mooie nieuwe bruggen, maar die hebben deze geschiedenis en uitstraling nu eenmaal niet.
In Brisbane zijn 185 wijken en wonen meer dan 2,2 miljoen mensen, ik vraag mij af waar al die mensen zijn vandaag? Ik loop richting de botanische tuin en bij de restaurantjes langs de rivier is het ook niet echt druk. Ik koop wat te drinken bij de kiosk en ga op een bankje langs de rivier zitten.

Een oudere man die er al zit begint met mij te kletsen. Hij vertelt dat veel mensen Australia Day vaak met hun gezin, de familie of in de buurt vieren en in en rondom hun huis blijven. Op een feestdag als deze is een groot deel van de bevolking in het land aan het barbecueën. Dat is de reden waarom het overal zo rustig is in de stad.
Bij Southbank, waar de drie zwembaden zijn, is het meestal wat drukker en bij Kangoeroe Point zijn de jaarlijkse kever-wedstrijden en zijn ook wat muziekbandjes. Eerst denk ik dat ik hem niet goed begrijp of dat hij een grapje met mij uithaalt, maar dat is dus echt zo. Kever-wedstrijden, hoe gek kan je zijn? Wel leuk om op deze manier toch wat wijzer te worden, maar eigenlijk is er in Brisbane dus bar weinig te doen ha haha. In Melbourne en Sydney zag ik op tv hele optochten voorbij komen met muziekkorpsen en is er bij het Opera House vanavond een concert. Hij vertelt dat ze om half 8 op de rivier nog wat vuurwerk afsteken, maar dat is het dan ook. Jammer, maar helaas.

Ik loop weer verder en kan eventueel de brug oversteken naar de Southbank, maar ik doe het niet. Als het zo druk is, is het toch minder prettig om daar rond te lopen en ik vind die rust hier wel aangenaam. Daarnaast heb ik dit deel van de stad nog niet gezien, dus ik besluit om door te lopen. Uiteindelijk loopt de kade onder de autoweg door, langs de aanlegsteiger van de ferry en eindigt bij het Governmenthouse. Daar loop ik de stad in, waar het al net zo rustig is. Veel winkels zijn gesloten of tot een bepaalde tijd open, maar er is wel een gospel koor aan het zingen op het plein. Dat klinkt wel goed, dus altijd leuk om even te gaan kijken en luisteren. Wie weet is het vanavond wat drukker in het uitgaanswereldje. Tot morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond

12 mei 1966

Actief sinds 21 Mei 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 118151

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 December 2018

Ik ga mijn droom waarmaken!

Landen bezocht: